V loňském roce Tatra dodala většinu objednávky, a to dvě stovky vozů, letos zbylých devět. Jsou ve valníkovém provedení 6x6 a mají označení Tatra 815-7, což znamená, že jde o poslední, sedmou generaci Tatra Force. Auta zvládnou převážet vojáky, proviant i materiál.
„Vozy Tatra jsou specifické svou koncepcí podvozku spočívající v centrální nosné rouře a nezávisle odpružené výkyvné polonápravě, které tvoří jednotný celek vozidla a umožňují mu dát výjimečné vlastnosti v terénu i běžných podmínkách na cestách,“ podotkl při předání ředitel obranných projektů Tatra Trucks Tomáš Mynarčík.
Nové armádní tatrovky |
Ten připomenul, že tatrovácký podvozek letos oslavil stoleté výročí. „Od vyvinutí v roce 1923 je jeho koncepce v principu stejná, je nicméně obměňován, využíváme nové materiály a technologie,“ dodal.
Základem pohonu armádních tatrovek je vzduchem chlazený a turbodmychadlem přeplňovaný vidlicový vznětový osmiválec o objemu 12,7 litru, který disponuje výkonem 300 kW při 1 800 otáčkách za minutu.
Vůz má čtrnáctirychlostní převodovku a jeho maximální rychlost může být až 110 kilometrů v hodině, nicméně omezovač je nastaven na 85. Dojezd je až 850 kilometrů, kombinovaná spotřeba dosahuje 49 litrů na 100 kilometrů.
Tatra chce dál navyšovat výrobní kapacity
Nové tatrovky jsou rovnoměrně rozmisťovány mezi logistické útvary armády a slouží u vzdušných i pozemních sil nebo u ženistů.
Tatra 815-7 Force 6x6 valník |
„Motorový park potřebuje obměnu. Bude se proto pokračovat v těchto typech vozů, nakupovat se dále budou i nakladače a tahače, tyto akvizice už jsou v přípravě,“ uvedl k zakázce za 1,9 miliardy korun bez DPH ředitel odboru vyzbrojování vzdušných sil a logistiky ministerstva obrany Jan Kolafa.
„Spolupráce s ministerstvem obrany a naší armádou probíhá dlouhodobě. Někdy od roku 2017 jsme začali dodávat novou Tatru Force, dodávek proběhlo několik s různými typy vozidel,“ připomenul Mynarčík, jenž také zmínil, že dodání 209 valníků se výrobci podařilo v rekordním čase.
„Kontrakt jsme podepisovali v srpnu 2022 a do konce roku jsme dodali dvě stě vozidel, ačkoli jsme byli do konce roku nazakázkovaní a v tu dobu činila dodací lhůta u podobně výrobně náročných vozidel asi osm až deset měsíců,“ vyzdvihl ředitel obranných projektů Tatra Trucks.
Tatra nyní zaměstnává přes 1 300 zaměstnanců a její kapacity jsou kolem patnácti až šestnácti set vozidel ročně.
„Cílíme ale na to, abychom kapacity navyšovali, což se pojí s náborem nových zaměstnanců. Jen v příštím roce bychom chtěli udělat 2 100 vozidel,“ nastínil Mynarčík.