Prostějovská radnice před časem na svých webových stránkách uspořádala anketu, která se týkala sdílení kol. Takzvaný bikesharing funguje tak, že si lidé zpravidla zadarmo, nebo za drobný poplatek půjčí na jednom místě bicykl, který mohou vrátit na jiném místě ve městě.
Většina hlasujících, celkem 82 procent, nápad podpořila. Magistrát nyní oznámil, že bikesharing ve městě zavede na zkoušku již na jaře příštího roku.
„Z výsledků ankety vychází, že většina respondentů má o bikesharing zájem. Toto zjištění bylo prvním krokem, abychom službu rozjeli. Prostějov je město kol a myslím, že je to zajímavý projekt,“ řekl primátor František Jura.
Radní zřídli pracovní skupinu, která má za úkol připravit detaily. Pilotní projekt podle primátora počítá zhruba se stovkou kol a deseti stanovišti na území města. Projekt bude zajišťovat soukromá firma a vyjde na několik stovek tisíc korun.
Zájemci se budou muset registrovat a prvních 15 minut bude zdarma. „Za tuto dobu dojedete z jednoho konce města na druhý,“ podotkl Jura.
Radnice počítá s tím, že pilotní projekt bude trvat několik měsíců a podle zájmu lidí a prvních zkušeností pak vedení města a zastupitelé rozhodnou, v jaké podobě pokračovat dál.
„Pro zavedení služby hovoří například i to, že ve městě máme silně rozvinutou síť cyklostezek. Také aktuální zájem soukromých investorů o vybudování bikesharingové sítě v Prostějově mluví sám za sebe,“ podotkl rovněž náměstek primátora Jiří Pospíšil.
Projekt vítá propagátor cyklistické dopravy a opoziční zastupitel Jan Navrátil.
„Principiálně je to dobrý nápad a samozřejmě má moji podporu. Otázkou je, jak bude nachystané zadávací řízení a jaký bude ekonomický smysl celého projektu. Bude mě velmi zajímat konkrétní uskutečnění,“ podotkl.
Současně upozornil, že současná síť prostějovských cyklostezek potřebuje dobudovat, protože na sebe na některých místech vůbec nenavazují. „Není také úplně šťastné, když vedou podél hlavních tahů,“ dodal Navrátil.
Jura slibuje, že nové vedení města bude budování sítě cyklostezek věnovat velkou pozornost. „V programech to měly všechny strany,“ nevidí problém primátor. V návrhu rozpočtu na příští rok jsou například cyklostezky v Martinákově a Okružní ulici nebo na sídlišti Svobody.
Inspirace v Ostravě i Olomouci
Zda sdílení kol zůstane i do budoucna zdarma, nebo se bude něco platit, se podle Jury ukáže až po skončení pilotní fáze projektu.
„Například v Ostravě se rozhodli, že bikesharing bude zdarma. Berou to jako službu lidem. Můžeme to udělat stejně, pokud chceme podpořit cyklistickou dopravu v Prostějově,“ naznačil.
Právě ve zmíněné Ostravě jsou stanice s bicykly celkem na 39 místech. Letos v první vlně bylo k dispozici 180 kol. Bicykl dnes v Ostravě využívá pouze sedm procent obyvatel a město doufá, že se jejich počet bude postupně zvyšovat.
Sdílení kol funguje již čtyři roky také v Olomouci, před dvěma lety pak projekt podpořila dotacemi i místní radnice.