Cinkání přejezdu jsme před srážkou vlaku s kamionem neslyšeli, líčí svědci

  • 201
Rána a ticho. Tak svědci z okolí popisují ranní srážku vlaku s kamionem na frekventované silnici v olomoucké čtvrti Bělidla, po které vzplála nafta z roztržené nádrže vlaku a při velkém požáru byly zničeny oba dopravní prostředky a navrch ještě blízké osobní auto stojící před přejezdem. Jejich slova tak naznačují, že zabezpečení přejezdu nemuselo řádně fungovat.

„Viděla jsem, jak vlak před sebou tlačí návěs, to ještě ani nic nehořelo, nekouřilo se. Vyběhli jsme ven a asi minutu po nárazu se objevily plameny. Potom se roztrhlo tramvajové vedení,“ popsala žena zaměstnaná v dílnách hned u přejezdu, která si nepřála uvést své jméno.

V 8:22 její kolega vše oznámil na tísňovou linku. „Jak jsem viděl menší dým, hned jsem tahal telefon z kapsy. Začalo to hořet zboku, možná baterka,“ uvažoval muž, který si také přál zůstat v anonymitě.

Ještě s dalšími lidmi oba pomáhali cestujícím vystoupit z vlaku dveřmi, které se podařilo zvenku otevřít. „Hlavně pro starší lidi to bylo bez nástupiště dost vysoko. Odhadem jelo třicet lidí,“ shodli se.

Divišova ulice, kde se nehoda stala, leží na průtahu hojně využívaném auty včetně mnoha nákladních, jež míří ve směru od Šternberka na Přerov nebo dálnici D35, případně opačně. Denně tudy podle sčítání dopravy projede na dvacet tisíc vozů. Ne všechny ale v souladu s předpisy.

„Počítám auta, co tady jezdí přes přejezd na červenou. Jednou jsem jich o víkendu napočítal pět, to je zatím rekord,“ nastínil jeden z místních.

V Olomouci narazil vlak do kamionu. Shořelo i osobní auto, pět lidí je zraněno

„Zvláštní teď ale bylo, že jsme neslyšeli cinkání, přitom normálně je hodně nahlas. Když jsme vyšli ven, bylo ticho. Jestli blikala světla, to nevím,“ vylíčila žena.

Navíc byly podle místních s přejezdem dříve problémy, naposledy se opravoval minulý rok na podzim. „Dávali to pak dohromady dva tři měsíce. Blikal, když vlak nejel, potom zase naopak,“ popsal muž, který po ranní nehodě zavolal hasiče.

Signalizace fungovala, tvrdí Drážní inspekce

Okolnosti a příčinu nehody, při níž bylo lehce zraněno pět lidí a materiální škody jsou předběžně odhadnuty na nejméně 26 milionů korun, nyní zjišťují vyšetřovatelé, kteří budou prověřovat i funkčnost zabezpečovacího zařízení. Například podle vyjádření mluvčí Českých drah kamion v době příjezdu vlaku už na přejezdu stál.

„Nehoda se udála na přejezdu zabezpečeném světelnou signalizací bez závor, která dle dosavadních zjištění na místě byla v době události v činnosti,“ sdělil pak po poledni mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal.

Také na videu zveřejněném policií, které patrně natočila hlídka, jež na místo dorazila krátce po ohlášení nehody ještě před hasiči, je cinkání zabezpečovacího zařízení slyšet a varovná červená světla blikají. Totéž platilo v době, kdy na místo dorazili reportér a fotograf MF DNES.