Zprávy z dráhy
Sledovat další díly na iDNES.tvKvůli srážce kamionu s osobním vlakem na přejezdu v Olomouci stále nejezdí vlaky do Velké Bystřice. Pro auta a MHD je uzavřena Divišova ulice.
„Nehoda na přejezdu v Divišově ulici byla na operační středisko nahlášena v 8:22. Po příjezdu na místo hasiči zahájili hašení a také poskytli první pomoc zraněným, které posléze předali záchranné službě. Zasahovalo celkem osm jednotek,“ nastínila situaci mluvčí krajského hasičského sboru Lucie Balážová.
Příčinou mohutného požáru byla podle ní protržená palivová nádrž na vlakové soupravě. Rozlitá nafta vzplála a způsobila rychlé rozšíření plamenů, což odnesl i osobní vůz stojící na opačné straně přejezdu, než ze kterého přijel kamion.
České dráhy ráno informovaly, že po střetu jejich vlaku s kamionem začala vlaková souprava hořet. „Díky rychlé reakci vlakvedoucího a strojvedoucí byli všichni cestující včas evakuováni. Podle zatím dostupných informací jsou naši kolegové nyní v péči lékařů. Na místě probíhá zásah složek IZS,“ sdělil dopravce.
Ve vlaku cestovalo několik desítek lidí, ti stihli včas vystoupit. „Když jsme přijeli na místo, lidé už byli z hořícího vlaku evakuováni,“ potvrdila mluvčí hasičů.
Cinkání přejezdu jsme před srážkou vlaku s kamionem neslyšeli, líčí svědci |
Záchranná služba na místě ošetřila pět lehce zraněných lidí, čtyři pak převezla k dalšímu ošetření do olomoucké fakultní nemocnice.
„Tři se nadýchali zplodin, jeden člověk nicméně po ošetření zůstal na místě a byl lékařem propuštěn. Dále šlo o seniorku, která ve vlaku při nárazu spadla a pohmoždila si krční páteř, a posledním byl řidič kamionu polské národnosti, jenž utrpěl úraz hlavy s otřesem mozku,“ shrnula mluvčí krajské záchranky Lucie Mikisková.
Kamion zřejmě zůstal stát na přejezdu
Nehoda se podle mluvčího Drážní inspekce Martina Drápala stala v 8:21, kdy se nákladní auto střetlo s osobním vlakem, který mířil z Hrubé Vody na olomoucké nádraží. „Udála se na přejezdu zabezpečeném světelnou signalizací bez závor, která dle dosavadních zjištění na místě byla v době nehody v činnosti,“ sdělil Drápal.
Strojvedoucí se podrobil dechové zkoušce a orientačnímu testu na drogy s negativním výsledkem. „U řidiče nákladního auta byl za tímto účelem proveden odběr biologického materiálu,“ dodala policejní mluvčí Petra Vaňharová.
Škoda na vlaku, výstražnících a obou silničních vozech se odhaduje na 26,1 milionu korun, přičemž vlaková souprava utrpěla újmu za 15,5 milionu a kamion za deset milionů. Škoda na infrastruktuře železniční a tramvajové dráhy zatím vyčíslena nebyla, uvedl Drápal.
„Podle našich informací kamion v době příjezdu vlaku stál na přejezdu. Škody půjdou určitě do desítek milionů korun, protože motorový osobní vůz byl požárem v podstatě zničen. Z našeho personálu se vlakvedoucí nadýchal kouře,“ přiblížila mluvčí Českých drah Vanda Rajnochová.
Vlak postupně srazil dva lidi, jako první jim pomáhal cestující hasič |
„Chtěl bych vyjádřit obrovský dík našemu vlakvedoucímu a strojvedoucímu, kteří díky své pohotovosti evakuovali cestující z hořícího vlaku, který vzplanul po střetu s kamionem na přejezdu v Olomouci,“ vyjádřil se k nehodě na sociální síti X také generální ředitel dopravce Michal Krapinec. „Díky jejich rychlé reakci nedošlo k tragédii. Jsem nesmírně pyšný, že máme takové kolegy v našem týmu!“.
K nehodě došlo na frekventovaném přejezdu nedaleko nákupního centra, přes který přejíždějí také tramvaje. Dým byl viditelný až několik kilometrů od města.
Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz
„Po srážce vlaku a nákladního vozu došlo k požáru, jehož plameny zachvátily i osobní auto, které se nacházelo poblíž,“ uvedla Vaňharová odpoledne s tím, že kriminalisté zahájili úkony trestního řízení pro podezření ze spáchání trestného činu obecného ohrožení z nedbalosti.
„Z dosavadního prověřování vyplývá, že řidič kamionu cizí poznávací značky převážející kovové součástky k nábytku přijel k železničnímu přejezdu zřejmě ve směru od olomoucké místní části Hodolany. Přesnou příčinu dopravní nehody kriminalisté i nadále zjišťují,“ dodala.
Nehoda ovlivňuje silniční dopravu i MHD
Po nehodě byl zastaven provoz vlaků mezi stanicemi Olomouc-hlavní nádraží a Velká Bystřice na železniční trati 310, která vede z Olomouce do Opavy. České dráhy vypravily pro cestující postižených spojů náhradní autobusy, přesto musí cestující počítat se zpožděním až několika desítek minut.
Na webu ČD oznámily, že výluka by měla trvat zhruba do 14:00, později předpokládaný čas upravily na 22:00. „Na místo míří jeřáb pro nakolejení vlakové soupravy. Po odtažení poškozené soupravy z tratě proběhne posouzení rozsahu poškození kolejiště a jeho případná oprava,“ stojí v oznámení dopravce.
S komplikacemi musí v severozápadní části Olomouce počítat řidiči, silnice je nyní uzavřena a doprava musí přes Libušinu ulici. Tento stav má v Divišově ulici trvat přibližně do půlnoci. Kvůli kolonám na objízdné trase nabíraly některé autobusové linky zpoždění od 20 do 40 minut.
Kromě toho tramvaje linky 4 nejezdí ze zastávky Fibichova u hlavního vlakového nádraží na konečnou v Pavlovičkách, ale končí na točně ve Fibichově ulici, odkud jezdí zpět do centra.
„Náhradní autobusová doprava X bude vypravena z hlavního nádraží. Zastávky Bělidla, Pavlovická a Pavlovičky nebudou obsluhovány,“ uvedl olomoucký dopravní podnik.