Vzácný obraz Svačina na poli od Paula Gebauera.

Vzácný obraz Svačina na poli od Paula Gebauera. | foto: Paul Gebauer

Vzácný obří obraz odsunutého mistra byl roky namotaný na rouře

  • 1
Desítky let byl obří obraz Paula Gebauera zvaný Svačina na poli jen položkou v soupisu uměleckých předmětů v majetku lázní Velké Losiny na Šumpersku. Dílo ze 40. let ale nikdo už roky naživo nespatřil, koncem 20. století dokonce zmizelo i z evidence. Nyní je pohřešované plátno odsunutého německého mistra opět na světě.

Značně zanedbaný obraz objevil při práci v lázeňském archivu šumperský galerista Tomáš Aberle.

„Dělali jsme inventuru toho, co zajímavého v tamním archivu je. Na oranžové plastové trubce jsem uviděl namotané plátno. Když jsme je rozmotali, zjistil jsem, že to je slavný Gebauerův obraz, dlouho byl nezvěstný. Bohužel se kvůli nevhodnému uskladnění nacházel v hrozném stavu,“ vylíčil Aberle.

Vzácný obraz Svačina na poli

Svačinu na poli Gebauer na maloval pro lázně ve Velkých Losinách. Šlo o sudetského Němce ze Slezska, který byl po válce odsunut do Německa. Čeští kunsthistorici přitom dnes s odstupem času jeho dílo stále více oceňují.

Nyní je plátno o rozměrech 308 krát 251 centimetrů k vidění po kompletním zrestaurování ve vestibulu historické budovy šumperského muzea.

Plátno zřejmě překáželo, tak ho někdo vyndal z rámu

„Ten obraz byl vedený v katalogu lázeňských uměleckých předmětů. Koncem minulého století najednou z evidence zmizel. Zřejmě překážel, takže se ocitl ve skladu. A protože s ním vzhledem k rozměrům nebylo možné manipulovat, někdo jej sňal z rámu a velmi necitlivě namotal na novodurovou kanalizační rouru,“ popsal Aberle.

O objevu hodnotného díla, jež Gebauer vytvořil v roce 1942, řekl šéfům společnosti Royal Spa, jíž velkolosinské lázně patří. „Rozhodl jsem, že ho necháme zrestaurovat, protože jde o významné dílo,“ doplnil ředitel Royal Spa Martin Plachý.

Jelikož ale v současnosti není v lázních vhodné místo, byl obraz zapůjčen do vestibulu šumperského muzea a v lázních je pro jeho připomenutí zmenšená fotokopie.

Před samotným vystavením musel ovšem zdevastovaný obraz k restaurátorovi Lukáši Kovalovi. Na to, aby vzácnému dílu vrátil původní podobu, potřeboval několik měsíců. „Práce to byla zajímavá už od samého počátku,“ podotkl restaurátor. Kvůli místu byl obraz umístěn v synagoze v Lošticích, kde na něm Koval pracoval.

Potřeboval při tom ovšem sehnat plátno, jež by bylo co nejpodobnější tomu původnímu a na které se obraz nově kvůli značnému poškození a zteření lepil.

„U nás ale nikdo není schopný utkat tak rozměrné plátno, takže jsme ho nakonec objednali až v Belgii,“ upřesnil Koval a přiznal, že k objevenému obrazu získal emocionální vztah.

„Vystudoval jsem také dějiny umění, takže jsem se snažil proniknout do doby, kdy obraz vznikl. Paul Gebauer, byť Němec, je skutečně velkou personou českého umění,“ vyzdvihl restaurátor.

Náročný byl pak také transport zrestaurovaného díla na závěr. Obraz – již napnutý v rámu – se totiž kvůli své velikosti nevešel do žádné dodávky. „Když nestačila dodávka, musel nám pomoci kamion,“ podotkl Koval.

Při svém vzniku byl obraz určený k výzdobě jídelny ve 40. letech nově zbudované části lázeňského komplexu ve Velkých Losinách, takzvaného Kursäle.

„Malba je komponována jako divadelní scéna. Její pozadí tvoří světlem prostoupená kulisa zlatavých lánů a bledě modrá obloha nad horizontem,“ popisuje Koval.

Vzhledem k tomu, že sám Gebauer byl statkář, byla stejně jako u mnoha jeho dalších obrazů motivem těžká práce na poli, v případě Svačiny na poli pak odpočinek. Jako modelové mu posloužili rodinní příslušníci anebo pomocníci ze statku.