Ekologům se nelíbí, že radnice ve výsledku pracovala jen s jednou možností, kudy by mohly v budoucnu tramvaje do nejlidnatějších olomouckých čtvrtí jezdit. Mají za to, že vědí o výhodnější variantě.
Rozbuškou k válce slov mezi magistrátem a Duhou, kterou primátor označil za partičku fanatických záškodníků, se pak stal dopis, který ekologové plánují tento týden poslat švýcarské vládě. Ta má totiž v jarních měsících příštího roku rozhodnout o tom, zda do Olomouce na novou tramvajovou trať pošle 225 milionů.
"Chceme ji upozornit, že u nás nebyly dodrženy standardní postupy při posuzování vlivu této stavby na životní prostředí. Cílem Švýcarska je ho zlepšovat a to je zde sporné. Existuje výhodnější varianta pro vedení této tratě," přiblížil za olomouckou Duhu Miroslav Kutal.
Podle něj by nová linka měla od tržnice na Nové Sady jezdit přes Polskou a Rooseveltovu ulici. "Tak to bylo dlouhou dobu i v územním plánu. Před lety to však město změnilo a dál pracovalo jen se svým současným návrhem," upozornil Kutal.
Duha tak Švýcary požádá o to, aby Olomouc dotlačili k přezkoumání všech možností, kudy by tramvaje mohly jezdit. "Pokud se město cítí, že postupovalo dle zákona, nemůže mít obavy a bude schopné si svoji verzi obhájit," zdůraznil Kutal.
Město je odhodláno postavit trať i pokud by o dotaci přišlo
Radnice by zase nové koleje nejraději viděla na pravém břehu Mlýnského potoka, takže by protínaly budoucí čtvrť Šantovka. Tu v areálu bývalého podniku Milo plánuje spolu s nákupním a zábavním centrem postavit soukromý investor. Ve verzi, kterou prosazuje Duha, by ji tramvaje úplně minuly.
Mapa trasy nové olomoucké tramvajové tratě na Nové Sady a rozdělení jednotlivých fází její výstavby. Pro zvětšení klikněte. zdroj: Magistrát města Olomouce
"Pokud neuděláme chybu, tak klíčovou švýcarskou dotaci získáme. Pobouřilo mě, že s námitkou Duha přišla až nyní, těsně před začátkem stavby. Všechno od začátku připravujeme v souladu se zákony a předpisy. Každý se k plánům na novou tramvajovou trať mohl vyjádřit," řekl primátor Martin Novotný.
Je přesvědčený, že ještě letos, i přes případné komplikace ohledně přidělení dotace, zde dělníci začnou s prvními pracemi, hlavní proměny by se měl břeh Moravy dočkat v příštím roce.
"Jsem optimistou a věřím, že se nám finance ze švýcarských fondů podaří získat," míní primátor. "Pokud by se to nepovedlo, postavili bychom tuto trať tak jak tak. Vzali bychom si další úvěry, peníze by nám ovšem výrazně chyběly jinde," přemítá Novotný.
Primátor: Žádnou chybu jsme neudělali, naše trasa je lepší
Proti položení kolejí do Polské a Rooseveltovy ulice je primátor především kvůli tomu, že jde o hustě obydlenou oblast. "Původně byla v územím plánu skutečně jiná trasa, ale my jsme přesvědčení, že tato je lepší. Tu změnu jsme projednávali velmi podrobně. Pevně věřím, že jsme žádnou chybu neudělali," uzavřel Novotný.
Plán nových tratí dle připravovaného územního plánu. Jako první se mají koleje protáhnout do Šantovky (zeleně). Pro zvětšení a zobrazení legendy klikněte.
Ekologové dokládají, že se do debaty o místě stavby tramvajové tratě zapojili i dříve, plány města kritizovali například vloni v červenci. Vadí jim například i to, že při realizaci plánů magistrátu vznikne na frekventované Velkomoravské ulici další křižovatka, která tu bude brzdit provoz.
"Pokud bude tramvaj jezdit podél Mlýnského potoka, budou to mít lidé i poměrně daleko na zastávky. Hrozí, že je nebudou využívat. Je normální, že hromadná doprava protíná obydlené lokality," srovnává Kutal. "Navíc dnešní technologie dokážou hluk a otřesy od tramvají výrazně tlumit," podotkl.