Mobily jdou na dračku, Nokii a Motorole se daří

  • 7
Motorole i Nokii se v prvním čtvrtletí letošního roku dařilo. Obě společnosti prodaly více mobilů a i jejich hrubý zisk rostl. Celkově jsou předpovědi i pro zbytek roku pozitivní, trh nadále poroste, po mobilech je stále hlad. Ale ne každému se daří tak, jak by si přál.

Motorola prodala v prvním čtvrtletí letošního roku o 13 procent mobilů více než ve stejném období loňského roku. Zvýšil se i obrat divize mobilních telefonů, a to o šest procent na 4,4 miliardy USD a provozní zisk na 440 milionů USD z loňských 406 milionu USD.

Celkem za první čtvrtletí letošního roku Motorola prodala 27,8 milionu kusů mobilních telefonů a upevnila si tak pozici světové dvojky s tržním podílem 17,1 procenta trhu. V Evropě, kde se Motorole v poslední době příliš nedařilo, měla prý rekordní čtvrtletí, stále si drží pozici jedničky na severoamerickém trhu a stejnou pozici chce nyní obsadit i na jihoamerickém trhu.

Letos Motorola představí 17 nových modelů pro sítě GSM, nejvíce nadějí vkládá do stylových modelů PEBL a SLVR a očekává také úspěch od hudebního modelu ROKR, který ale zatím nebyl oficiálně představen. Zajímavou informací z výroční zprávy Motoroly je potvrzení posílení vývoje produktů platformy s operačním systémem Linux a programovým vybavením Java. To používají například modely E680(i) a A780.

To koresponduje se zákulisními informacemi, že Motorola možná úplně opustí platformu Microsoft, na které jsou postaveny modely MPx220 a MPx200. Respektive se zde minimálně očekává změna obchodní strategie.

Nokia své prvenství obhájila

V prvním čtvrtletí letošního roku se dařilo i Nokii. Ta je stále jasnou světovou jedničkou a tomu odpovídají i její výsledky. Nokia za první čtvrtletí letošního roku prodala 53,8 milionu kusů mobilních telefonů, což je oproti stejnému období loňského roku nárůst o 20 procent. Celý trh podle Nokie představoval v prvním čtvrtletí letošního roku prodej 170 milionů kusů mobilních telefonů. Nokia se pochlubila i výsledkem na poli chytrých telefonů. Těch se za první čtvrtletí celosvětově prodalo 10 milionů kusů a Nokia z tohoto počtu dodala více než polovinu - 5,4 milionu kusů, což je třikrát tolik co za stejné období loni.

Nokii se tradičně dařilo v Evropě, výrazně si polepšila v Číně (meziroční nárůst o 69 procent) a také v asijském regionu (meziroční nárůst 44 procent). Naopak problémy má Nokia v Americe. Na severoamerickém trhu propadl prodej Nokie o 33 procent, na jihoamerickém o 12 procent. Celkově Nokia předpokládá, že její podíl na trhu s mobilními telefony je za první čtvrtletí letošního roku celosvětově 32 procent.

Operační zisk divizí mobilních telefonů, multimediální divize a divize business produktů byl za první čtvrtletí 1,01 miliardy euro, poslední z těchto tří divizí ale prodělala 9 milionů euro. Příjmy za prodané přístroje představují u Nokie za toto období celkem 5,8 miliardy euro.

Nokia očekává dobré výsledky i v dalších částech letošního roku, hodně si slibuje od nově představených modelů 6230i, 6101, 6681/6680 a také od obou komunikátorů, modelů 9500 a 9300. Dobré výsledky pak Nokia očekává i od produktů pro sítě CDMA.

Škatulata hejbejte se

Panasonic naopak oznámil, že se stahuje ze severoamerického trhu s mobilními telefony. Panasonic se dále hodlá na trzích USA a Kanady zaměřovat na prodej plazmových televizorů, digitálních kamer a DVD rekordérů.

Posledním odběratelem mobilních telefonů Panasonic byl operátor AT&T Wireless, který je přestal prodávat v roce 2003. Poté Panasonic nabízel několik svých modelů mobilních telefonů prostřednictvím vlastního internetového obchodu. Dalšího velkého distributora se mu nepodařilo najít a proto Panasonic severoamerický trh opouští. Není v tom sám, tento trh pravděpodobně opustí i Siemens, Sony Ericsson zůstal jen u GSM produktů a další regionální přesuny lze očekávat v nejbližších měsících.

Z Evropy se pravděpodobně stáhne Mitsubishi, neoficiálně se hovoří o ústupu společnosti Nec z Evropy. Nec se hodlá zaměřit na čínský trh, kde je velmi úspěšný. Naopak z tohoto trhu utíká Toshiba, která chce zakotvit v Evropě. Otazník visí nad chystanou fůzí Siemensu s některým dalším výrobcem. Zatím se neví, kdo bude jeho partnerem, tedy alespoň oficiálně, ale právě v souvislosti s očekávaným spojením Siemensu s jiným výrobcem lze očekávat další regionální specializaci některých výrobců.