Minulý týden přinesla média řadu zajímavých novinek ze světových telekomunikačních trhů. Některé mohou čtenáře naplnit optimismem, jiné pesimismem a některé jsou prostě bizarní.
Wi-Fi zadarmo, nebo za draho?
Britská společnost BroadGroup provedla průzkum výše měsíčních paušálů za přístup na internet prostřednictvím Wi-Fi hotspotů. Nejlevnější je Asie, neomezený měsíční přístup k Internetu přes Wi-Fi je tam možno pořídit v průměru za 16,47 dolarů, americký průměr činí 39,40 dolarů, Evropa je nejdražší s 62 dolary. Globální průměr činí 41,50 dolarů a blíží se tedy k průměru Spojených států. Průzkum si všímal i cen za hodinu připojení, nejlevnější byl ve Spojených státech operátor Joltage s 1,99 dolaru (ovšem již zkrachoval), nejdražší byl T-Mobile s 11,96 dolary. Nejlevnějším asijským operátorem byl Navigator s 2,30 dolary za hodinu.
Společnost McDonald's spustila pilotní projekt, v jehož rámci bude nabízet přístup na internet pomocí Wi-Fi v 300 restauracích. Pokud si zákazník objedná menu obsahující hamurger, smažené hranolky a nápoj, bude moci zdarma používat internet po dobu jedné hodiny. Za každou další zaplatí tři dolary. Služba je inzerována na stránkách www.mcdwireless.com.
British Telecom je s ADSL úspěšný; Řekové jsou na tom ještě hůř než my
Zprovoznění ADSL na telefonní ústředně vyžaduje nemalé náklady, ústředna se musí osadit technický vybavením pro ADSL a toto vybavení je nutné připojit do páteřní datové sítě. British Telecom (BT) se rozhodl publikovat minimální počty zákazníků nutné pro ekonomicky opodstatněné spuštění ADSL na dané ústředně, dodávat letáky a koordinovat kampaně nadšenců prostřednictvím nově zřízených webových stránek.
Někteří poskytovatelé připojení k internetu ovšem kritizují BT za dumpingové ceny a úřady jim nakonec dávají za pravdu. Britský nezávislý regulátor Oftel vydal po prosincové stížnosti virtuálního operátora (bez vlastní ifrastruktury) Vanco UK Ltd. předběžné opatření vůči BT, které mu do tří dnů přikazuje pozměnit dumpingové ceny za analogové a digitální telefonní linky, nebo zvýhodněnou nabídku zcela zrušit.
Poskytovatel připojení k Internetu Freeserve se úspěšně odvolal k odvolacímu tribunálu pro hospodářskou soutěž (Competition Appeals Tribunal – CAT) poté, co Oftel zamítl jeho stížnost na marketingové počínání BT. Internetová divize BT Openworld totiž získala s předstihem informace o snížení velkoobchodních cen za ADSL, a tak mohla připravit reklamní kampaň a zejména cenovou nabídku. Oftel musí podle rozhodnutí CAT stížnost Freeserve znovu projednat do tří měsíců.
Řecká vláda zaskočila své občany, když na nějakou dobu zakázala veškeré počítačové hry. Předkladatel návrhu totiž zřejmě nedokázal rozeznat nelegální hrací automat od běžné videohry. Donedávna nebylo v Řecku dostupné ani připojení pomocí ADSL, neboť dominantní operátor teprve testoval technologii (trvalo mu to dva roky). Nyní jsou řečtí uživatelé internetu zaskočeni navrhovanými cenami, velkoobchodní měsíční cena za nejlevnější připojení činí 130 euro (zhruba 4 100 Kč). Koncová měsíční cena se tak vyšplhá nejméně na 150 euro (4 800 Kč). Doufejme, že řecké ceny nevezme Český Telecom jako svůj vzor z Evropské unie.
Nové ceny za službu i-mode u německého operátora E-Plus
Někteří evropští mobilní operátoři začali poskytovat přístup k elektronické poště a webovým stránkám prostřednictvím služby i-mode původem z Japonska. I-mode zatím není tolik populární v Evropě jako v Japonsku. Německý operátor E-Plus se proto rozhodl zavést nové tarify. Je zajímavé je srovnat s cenami za WAP u českých operátorů (kurs koruny k euru činil v době psaní článku 31,71 Kč za euro).
Tarif i-mode |
i-mode by call |
i-mode data package S |
i-mode data package M |
i-mode data package L |
i-mode data package XL |
---|---|---|---|---|---|
Měsíční paušál |
- |
5 euro |
7,50 euro |
10 euro |
20 euro |
Objem dat pro i-mode a WAP v ceně paušálu |
- |
500 kB |
1 MB |
2 MB |
5 MB |
Cena za kB nad rámec paušálu |
0,02 euro |
0,01 euro |
0,0075 euro |
0,0005 euro |
0,0004 euro |
Operátoři britských call center se bouří proti nelidským podmínkám
Ve všech civilizovaných zemích je běžné, že zaměstnanci mají přístup k toaletám. Provozovatelé britských call center však zavedli pro operátor velmi drsné podmínky. V některých call centrech počítačový systém sleduje, jak dlouhou dobu strávil zaměstnanec na toaletách, v jiných se operátor musí dokonce přihlásit zdvihnutím ruky jako ve škole a požádat o svolení nadřízeného. Odborový svaz TUC proti této praxi protestuje a označuje ji za dickensovskou.
Podobný rozruch před několika lety způsobil nadnárodní řetězec supermarketů, který v Polsku požadoval po pokladních, aby místo návštěv toalet nosily pleny Pampers.