Kolik lidí má opravdu v ČR mobil?

  • 35
Několikrát ročně nám operátoři sítí GSM oznamují, kolik mají zákazníků. Zatím se vždy jedná o číslo podstatně vyšší, než bylo to předešlé. S velkým zaujetím samozřejmě operátoři ohlašují dosažení „kulatých“ hranic – sto tisíc, půl milionu, milion. Jsou však tato čísla pravdivá? Je majitelů mobilů v ČR opravdu téměř pět milionů a čtyři sta tisíc?
Když některý operátor ohlásí dosažení určitého počtu zákazníků, objeví se okamžitě pochybnosti o tom, jak ono číslo vzniklo. Kritici těchto údajů pravidelně zpochybňují způsob počítání klientů u jednotlivých operátorů, nastolují podezření z uvádění již neaktivních klientů a další možné machinace s výsledným součtem.

Obrátili jsme se proto na zástupce Eurotelu, RadioMobilu a Oskara, aby nám popsali, jakým způsobem počítají své klienty. Především jsme chtěli vědět, zda jimi zveřejňované údaje zahrnují všechny prodané SIM karty, nebo jen ty skutečně aktivované.

Jan Kučmáš, mluvčí Eurotelu:

„Uvádíme pouze aktivní zákazníky. Klienty s tarifem zahrnujeme do našich statistik od podpisu smlouvy, protože od té doby platí za naše služby. Je totiž velmi nepravděpodobné, že by někdo platil za služby, které ve skutečnosti nepoužívá.
U předplacených zákazníků je situace poněkud odlišná – započítáváme je ve chvíli, kdy uskuteční první odchozí hovor, případně když si poprvé dobijí kredit. Protože však jsou Go karty v sadách již nabité na 500 Kč, je jen velmi málo takto započítaných zákazníků.
Samozřejmě v našich statistikách nefigurují klienti, kteří zrušili smlouvu, nechali se dlouhodobě odpojit, případně se dostali do kategorie neplatičů. Zákazníka Go vyřazujeme z našich počtů, jestliže 18 měsíců nedobil kredit a zároveň každé tři měsíce neuskutečnil minimálně jeden placený hovor.“

Lenka Horáková, tiskové oddělení RadioMobilu:

„Počet klientů, který uvádíme, je počet všech aktivních SIM karet. Z tohoto počtu jsou vyloučeny všechny karty zaměstnanecké. Karty majitelů tarifních programů započítáváme ve chvíli aktivace na našem oddělení Péče o zákazníky.
Karty TWIST započítáváme také až od jejich aktivace, v tomto případě to znamená od uskutečnění prvního placeného hovoru. Aby nebyl majitel Twist karty odpojen, musí dobít kredit alespoň jednou za dvanáct měsíců. Mezi aktivní karty samozřejmě nepočítáme SIM karty deaktivované, ať už deaktivace proběhla z jakéhokoliv důvodu.“

Igor Přerovský, tiskový mluvčí České Mobilu:

„Oskar udává pouze počet svých aktivovaných zákazníků. Od celkového množství aktivovaných karet samozřejmě odečítáme SIM karty našich zaměstnanců a testovací karty. V případě Oskaret odečítáme také všechny SIM karty, které jejich majitel nedobíjel po dobu delší než 13 měsíců. V našich zveřejňovaných počtech také nefigurují zákazníci, u nichž vymáháme pohledávku. Samozřejmě neuvádíme ani zákazníky, se kterými zanikl z jakéhokoli důvodu smluvní vztah.“

Jak z odpovědí vyplývá, naši operátoři shodně sčítají pouze aktivní zákazníky. Úvahy o tom, že Eurotel, RadioMobil a Český Mobil udávají počet jen prodaných SIM karet, jsou tedy podle zástupců operátorů liché.
Zůstává však otázkou, nakolik správné je počítat za svého zákazníka toho, kdo si zavolá jednou za tři měsíce, případně jednou za rok. Na druhou stranu se nikdo nemůže divit operátorovi, když si takového zákazníka přeci jen počítá. Přináší mu totiž peníze prostřednictvím propojovacích poplatků, které si operátor účtuje z hovorů, které skončí na mobilu dotyčného uživatele.
Jednoznačné společné definice aktivního zákazníka se od našich operátorů pravděpodobně nedočkáme. S určitostí můžeme konstatovat jen to, že o svých „aktivních“ zákaznících má nejlepší přehled Eurotel, protože je nutí telefonovat alespoň jednou za tři měsíce. Jeho konkurenti jsou v tomto směru daleko benevolentnější a jejich statistiky tak nutně musí být méně přesné.

Kradené karty

Mnohdy se zdá, že telefon již zloději ukradli každému druhému. Ve skutečnosti to není pravda. V rámci celé republiky se jedná „jen“ o cca 20000 telefonů ročně. Přestože jde o nemalé číslo, v rámci naší statistiky je takřka bezvýznamné.

Dvojitý agent

Třeba tak můžeme nazývat majitele SIM karet několika operátorů. Ti samozřejmě poněkud zkreslují údaje o celkovém počtu majitelů mobilních telefonů v každé zemi, ČR nevyjímaje. Přesný počet těchto dvojitých/trojitých agentů nikdo nezná. K dispozici jsou bohužel pouze výsledky několika průzkumů (např. EMC World Cellular Database), které se však vzácně shodují. Podle nich by mezi majiteli mobilních telefonů mělo být přibližně 15 % těch, kteří mají více než jednu SIM kartu.
Jsou-li údaje z průzkumů správné, je v ČR přibližně 750000 lidí, kteří mají SIM karty alespoň dvou operátorů. O stejné množství by tedy měl být nižší počet majitelů mobilních telefonů v České republice. Nyní je nás, majitelů mobilních telefonů, tedy "jen" přibližně 4450000.