Jen o vánočním víkendu zaznamenali operátoři regionálního dispečinku Summit County 911 Center celkem 71 automatických oznámení nehod z aktuálních generací iPhonu a hodinek Watch návštěvníků zdejších sjezdovek. Dojít k nim mělo v celkem čtyřech lyžařských areálech v tomto coloradském okrese. Naštěstí ani v jednom případě nešlo ve skutečnosti o žádnou nehodu, ale o mylné vyhodnocení situace. Nicméně záchranáři musí každé takové volání ověřit, žádné oznámení nesmí ignorovat.
Tou lepší variantou je, když majitel zařízení zareaguje na zpětné volání a vše se obratem vysvětlí. I to však operátory linky zbytečně zaměstnává. V horším případě, tedy ve chvíli, kdy uživatel na zpětné volání nereaguje třeba z důvodu, že zrovna sjíždí svah, musí být nakonec zalarmovány lyžařské hlídky, které musí vyrazit zkontrolovat místo, jež bylo v automatickém hovoru označeno jako místo nehody (v hovoru je sdělena zeměpisná šířka a délka).
Ve skutečnosti však mohl vlastník zařízení pouze spadnout bez následné potřeby případné pomoci, což není v případě lyžařů vůbec nic neobvyklého. Rovněž mohl pouze rychle zastavit, načež senzory iPhonů řady 14 a hodinek Watch Series 8 mohou takovou situaci považovat za nehodu. Funkce Detekce nehod totiž při náhlém zastavení může situaci vyhodnotit tak, že uživatel je účastníkem autonehody. Stát se tak může i třeba při skoku a následném dopadu na svah.
Jak vypnout detekci nehodFunkce Detekce nehod je v iPhonech 14 standardně zapnutá. Vypnout ji lze v Nastavení v položce Tíseň SOS, kde je nutné vypnout volbu Volání po vážné nehodě. |
Podle portálu The Colorado Sun se s falešnými hlášeními nehod nepotýká jen výše zmíněné regionální operační středisko. Rekordní počty automatických hovorů z telefonů a hodinek lyžařů zaznamenali i operátoři dispečinků v okresech Grand, Eagle, Pitkin, Routt a Summit, v nichž se nachází celkem 12 frekventovaných sjezdovek. Problém spočívá i ve faktu, že tísňová volání operátoři vyřizují v pořadí, v nichž byla přijata. Kvůli falešným oznámením se tak může oddálit pomoc někomu, kdo ji skutečně akutně potřebuje.
Třeba středisko Pitkin County 911 Center, které obsluhují maximálně dva operátoři, přijímá až 20 automatických hovorů denně hned ze čtyř lyžařských oblastí v okrese. Podle jeho ředitele Breatta Loeba se operátoři linky snaží každý takový hovor ověřit, nicméně lyžaři mívají telefon často hluboko v kapse a vůbec tak volání neregistrují.
Apple na opravě pracuje
Apple si je podle Loeba problému vědom a údajně pracuje na opravě, kterou by mohl vydat v prvním letošním čtvrtletí. Zatímco automatická detekce nehod přidělává řediteli střediska v Pitkinu starosti, jinou novou funkci aktuálních iPhonů vítá. Řeč je o funkci Tíseň SOS, tedy tísňovém volání přes satelit, které považuje za velký přínos pro návštěvníky hor.
Samozřejmě i při pobytu v horských oblastech může být tato pro operátory tísňových linek v současnosti problematická funkce pro samotného uživatele přínosná a může mu zachránit život. O jejím přínosu nepochybuje třeba ředitel komunikačního střediska Vail Public Safety Marc Wentworth, podle kterého začátkem posledního loňského týdne iPhony dvou uživatelů současně zalarmovaly tísňovou linku. V tomto případě šlo skutečně o autonehodu.
Stejně jako na sjezdovkách jsou iPhony zmateny i v případě, kdy si jejich uživatelé užívají jízdu na horské dráze. I tato pouťová atrakce umí zmást pohybové senzory telefonů, které tak automaticky vytáčí tísňové linky.