V rozmanitosti je síla. Čínským výrobcům jedna značka nestačí

  0:09aktualizováno  0:09
Čínští výrobci jsou dravci na současném trhu se smartphony. Jejich prodeje na rozdíl od zavedených uvadajících „západních“ značek raketově rostou. Čínští výrobci si pomáhají svéráznou taktikou.

Honor Magic 2 | foto: Honor, Weibo

Že veleúspěšný Huawei prodává prakticky totožné modely s o něco chudší výbavou pod značkou Honor, je asi všeobecně známá věc. Řada běžných uživatelů si přitom možná tuto spojitost nevybaví. U dalších čínských výrobců je však situace ještě komplikovanější.

Fotogalerie

Mimo Huawei je na našem trhu díky podbízivým cenám úspěšné i Xiaomi. I tento stále celkem mladý výrobce má mnoho dalších názvů, pod kterými prodává své smartphony. Označení Redmi Xiaomi používalo dříve pro své jednotlivé modely. Nyní už stojí Redmi samostatně.

Před nedávnem také Xiaomi uvedlo novou značku Poco, která nabízí zatím jeden smartphone s označením Pocophone. Samostatně pak stojí Black Shark. Jde o značku pro herní smartphone, medii i prodejci někdy označován mylně jako Xiaomi Black Shark. Tento model ovšem oficiálně označení Xiaomi nenese.

Xiaomi si navíc svoje portfolio rozšířilo ještě více. Nově si licencovalo značku Meitu (neplést s Meizu). Meitu byl relativně malý výrobce smartphonů prodávaných především v Číně, ale zejména vyvíjí software pro autoportréty a jím vyráběné smartphony tím také byly vyhlášené.

Neuvěřitelné. Xiaomi má fotomobil se 48 megapixely pod tři a půl tisíce

Xiaomi Redmi Note 7

Meitu software a technologii pro zpracování obrazu bude vyvíjet nadále a stejně tak bude dál nabízet vlastní aplikace nejen pro selfie, ale i pro různou úpravu fotografií. Smartphony Meitu ale bude vyvíjet, navrhovat, vyrábět a prodávat Xiaomi. To jinak nabízí pod různými značkami i řadu jiných produktů, než jsou smartphony.

Další „multi-brand“ značkou je TCL Corporation. I TCL vyrábí řadu produktů, pod vlastním názvem ovšem prodává smartphony pouze v Číně. Po světě je známá především smartphony Alcatel. Paradoxně tuto značku využívá v licenci od původní finské Nokie, která ji získala po odkupu firmy Alcatel-Lucent.

Díky smartphonům Alcatel se TCL dostalo do povědomí skoro celého mobilního světa, a tak se rozhodlo „oživit“ další dříve vyhlášené světové značky. Nejdříve to bylo BlackBerry. Původní výrobce smartphonů BlackBerry, kanadská firma RIM, si nejdříve nechala u TCL smartphony vyrábět, nyní je TCL i vyvíjí, vyrábí a prodává.

Smartphony BlackBerry si stále ponechávají část unikátního softwaru od původní kanadské společnosti a poslední modely opět vsadily i na už pozapomenuté mechanické qwerty klávesnice. Jde tak o okrajovou záležitost na trhu se smartphony.

Rok poté: mobily BlackBerry se novému majiteli stále nedaří prodávat

BlackBerry KeyOne

Práva na značku TCL ovšem nemá na obrovských trzích v Indii a Indonésii a také v Bangladéši, Nepálu a na Srí Lance. V Indii a na dalších trzích patří práva na značku BlackBerry společnosti Optiemus Infracom, v Indonésii potom firmě BB Merah Putih.

Značka BlackBerry se asi nikdy nestane masovou, už jen díky koncepci s mechanickou klávesnicí. Spíše jde o doplnění portfolia čínského výrobce. To samé se dá řici o nedávno „oživené“ a dříve také věhlasné značce Palm. 

Nový smartphone Palm od TCL je specifický přistroj, který spíše supluje ke smartphonu připojitelné chytré hodinky než plnohodnotné smartphony. Nový Palm je totiž drobounký telefon s jen 3,3palcovým displejem. Jeho prodej je navíc omezen jen na některé trhy.

Dalším sběratelem značek je koncern BBK Electronics. To je ve skutečnosti, pokud by se sečetly všechny jím produkované smartphony, dohromady asi největší výrobce smartphonů na světě. BBK Electronics ale na rozdíl od například Huaweie uvádí prodeje svých značek samostatně.

BBK Electronics se zatím do světa moc nežene a i když některé jeho smartphony patří i samostatně mezi nejprodávanější na světě, tak v Evropě příliš známé nejsou. Největší značkou koncernu BBK Electronics je Oppo a velké prodeje vykazují i smartphony Vivo.

V Evropě známe produkty koncernu BBK Electronics asi nejlépe pod označením OnePlus. Této značce se podařilo na rozdíl od mnoha dalších čínských prorazit i na trhu ve Spojených státech. Dále do koncernu BBK Electronics patří značky smartphonů Realme a Imoo.

Opomenout nesmíme ani dříve na poli smartphonů úspěšné Lenovo. To odkoupilo od Googlu dříve jednu z nejslavnějších značek mobilů na světě, Motorolu. Akvizice Motoroly zatím velký úspěch nepřinesla, Lenovo tak nadále nabízí smartphony i pod svým názvem.

Dlouhou dobu měl druhou značkou i dříve obří čínský producent smartphonů ZTE. Ovšem podobně jako Huaweii, ani společnosti ZTE na některých trzích pšenka nekvete. ZTE tak chytře vytvořilo značku Nubia. Tu již plně neovládá, ale drží si v ní stále 49,9procentní podíl. 

Strategie čínských výrobců je tedy poněkud roztříštěná. Ovšem jak dokládají prodejní čísla některých z nich, tak je tato taktika úspěšná. Pod různými názvy jsou totiž nabízeny často téměř totožné smartphony lišící se zejména designem. Zákaznici si tak mohou vybrat a peníze skončí v jedné pokladně. 

Autor:
 

Nejčtenější

Lokální předpověď počasí se razantně zpřesní, možná pomáhá i váš telefon

GRAF

Nejpřesnější lokální předpovědi počasí dnes nabízejí aplikace v našich telefonech - i proto, že s nimi samy pomáhají....

iPhony s Androidem. Googlu se začíná se smartphony dařit

Google Pixel 3

Google v loňském roce představil třetí generaci svých vlastních smartphonů Pixel. Prodeje starších řad byly slabé, nyní...

Nejkratší dobu prodávaný přelomový iPhone se vrací do nabídky

iPhone X

Svého času rekordně drahý smartphone zmizel z prodeje pouhý rok od uvedení. Řeč je o iPhonu X, který se z nabídky Applu...

Mezi Androidy není větší legenda. Kultovní řada smartphonů slaví

Osm generací smartphonů Samsung modelové řady Galaxy S

Vyjma Applu vyrábí smartphony s Androidem všechny ostatní firmy. Někteří dlouho, jiní krátce. Ale jen jedna značka má...

KOMENTÁŘ: Ministryně neví, o čem mluví. Za drahá data zákazníci nemohou

Ilustrační snímek

Drahá data a celkově ceny mobilních služeb jsou nekonečným příběhem českého mobilního trhu. A ačkoli si zlevnění dali...

Další z rubriky

Číňané jsou patrioti, smartphony Huawei kupují jako diví

Huawei Mate 20 Pro

Největší světový trh se smartphony se v posledním loňském čtvrtletí propadl o výrazných jedenáct procent. V Applu kvůli...

Tak tenký tablet jsme ještě neviděli. Překonal i iPad Pro

Tablet Samsung Galaxy Tab S5e

Samsung si těsně před premiéru hlavních letošních novinek naplánoval ještě jedno malé odhalení. Je jím nová verze...

Útok na smartphony v Česku. Podvodníci podstrčili překladač

Ilustrační snímek

Podvodníci zaútočili na klienty bank v Česku, prostřednictvím infikované aplikace Word Translator v oficiálním obchodě...

Najdete na iDNES.cz