Autobusy Dopravního podniku hl. města Prahy

Autobusy Dopravního podniku hl. města Prahy | foto: Martin Mráz

Proč mají autobusy přednost na křižovatkách? Může za to GPS

  • 67
Systém GPS, který Dopravní podnik hlavního města Prahy využívá několik let, umožňuje kromě zajištění přednosti autobusů na křižovatkách i sledování jednotlivých vozů.

Na základě monitorování pak může společnost Ropid, která organizuje dopravu v Praze a okolí, upravovat jízdní řády, aby lépe vyhovovaly potřebám dopravců i cestujících. Systém umožňuje i sledovat řidiče, jestli dodržují jízdní řády.

Systém GPS se uplatňuje hlavně v křižovatkách, kde umožňuje plynulejší jízdu městským autobusům. "Dopravci používají GPS, které jsou namontovány v autobuse, navíc mají inframajáky, které komunikují radiovým přenosem se semaforem," řekl mluvčí společnosti Ropid Filip Drápal. Světelná signalizace pak pozná, když se vůz městské hromadné dopravy blíží ke křižovatce. Systém porovná čas s jízdním řádem, a pokud zjistí, že autobus nejede v předstihu, rozsvítí se na semaforu zelená. Tím celý proces nekončí, autobus je dál sledován, a když projede křižovatkou, semafor ví, že může naskočit červená.

"Snažíme se čím dál více zpřesňovat polohu autobusů, aby křižovatka o autobusu věděla ve správnou chvíli," uvedl mluvčí Dopravního podniku Ondřej Pečený s tím, že pak je možné červenou rozsvítit už ve chvíli, kdy je autobus teprve v křižovatce. Dopravní podnik ale také může pomocí GPS zjistit, v jaké zastávce se vůz zrovna nachází. Časy se průběžně sledují a vyhodnocují. "Pokud se zjistí, že autobus jezdí pozdě, nebo naopak napřed, tak se po nějaké době jízdní řády upravují," řekl Drápal.

Změny tak doznal například jízdní řád na linkách 136 a 177, které jezdí dlouhé trasy. Autobusy jezdily nepravidelně kvůli ranním a pozdně odpoledním zácpám. Na základě sledovacího systému byly jízdní doby někde prodlouženy a jinde zkráceny, uvedl Drápal. GPS v autobusech umožňuje také kontrolovat, jak řidiči dodržují jízdní řády. "Řidiči jsou pak postihováni, nesmí jet dřív než o minutu napřed oproti řádu, to je v rámci všech dopravců na území celé Prahy," uvedl Drápal.

Systémem, který funguje podle Drápala čtyři až pět let, postupně vybavuje vozy pražský Dopravní podnik i další dopravce, který vozí cestující pražské integrované dopravy. Dopravní podnik má celkem 1 200 autobusů, GPS má pět stovek z nich. "Další tři dopravci jsou kompletně vybaveni," dodal Drápal. Tramvaje GPS nemají, přesto je může podnik sledovat. "Tramvaj je kolejové vozidlo a mají pevně danou trasu, díky tomu je to snazší, se sledovacími body se dá lépe pracovat," dodal Pečený. Využívají se k tomu podle něj zastávkové sloupky a pak inframajáky na cestě.

,