ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

O nevyčerpaný kredit se můžete přihlásit. Ale pouze v jediném případě

  • 2
Mám coby uživatel předplacené karty nárok na vrácení nevyčerpaného kreditu? Ano i ne. Záleží na tom, v jakém případě o to žádáte. Operátoři musejí žádosti podle zákona vyhovět pouze v jediném případě.

Novela zákona o elektronických komunikacích, která vešla v platnost 1. dubna 2020, přinesla kromě jiných změn také možnost zažádat o vrácení nespotřebovaného kreditu. A to výhradně při změně poskytovatele služby. Do té doby neměli zákazníci ze zákona na toto nárok, tudíž kredit, který nestačili vyčerpat, propadl.

Avšak ani po zákonné úpravě neměli zcela „vyhráno“. Operátoři totiž s tímto úkonem spojovali poměrně vysoké poplatky. Od nich ovšem nakonec po více než dvou měsících upustili. Operátoři tak nespotřebovaný kredit vrací zdarma. Stále však platí, jak jim zákon nařizuje, že tak učiní pouze v případě, kdy předplatitel odchází ke konkurenci, tedy přenáší k ní své stávající číslo.

„V případě jiného způsobu ukončení účastnické smlouvy se nelze dle této právní úpravy účinně domáhat navrácení zbylého kreditu,“ připomněl v lednové monitorovací zprávě Český telekomunikační úřad, podle kterého je otázka vrácení nespotřebovaného kreditu v případě odchodu od stávajícího operátora jedním z častých dotazů zákazníků využívajících předplacené služby.

Podotýká nicméně, že nevylučuje ani případnou individuální dohodu s operátorem. Ten tak k vrácení nespotřebovaného kreditu může přistoupit i nad rámec své zákonné povinnosti.

Úřad také připomíná, že nejde o automatický proces v rámci přenesení telefonního čísla, o navrácení nespotřebovaného kreditu tak zákazník musí operátora požádat. A to nejpozději do 30 dnů ode dne zániku závazku ze smlouvy.

„Zákon o elektronických komunikacích nestanovuje bližší podrobnosti, jakým způsobem lze tuto žádost uplatnit či jaké náležitosti by měla obsahovat. Záleží tedy na jednotlivých poskytovatelích, jaká konkrétní pravidla si v tomto případě určí,“ doplnil ČTÚ.

Například u O2 je tak kvůli podání žádosti nutné navštívit kamennou prodejnu a operátor vyžaduje předložení dokladu totožnosti. Kromě toho musí žadatel doložit, že je účastníkem na přeneseném telefonním čísle.

„Nejpozději do 21 dnů po obdržení žádosti o vrácení kreditu vám bude kredit vrácen převodem na účet, nebo složenkou, podle toho, jak si vyberete. Vrácení kreditu je zdarma,“ informuje O2 na webových stránkách věnovaných informacím o předplacených kartách v části Podrobné informace.

U konkurenčních operátorů, tedy u T-Mobilu a Vodafonu, lze kromě osobní návštěvy kamenné prodejny žádost o vrácení nevyčerpaného kreditu také zaslat písemně na adresu sídla daného operátora. Pouze Vodafone má na webové stránce věnované informacím o vrácení kreditu ke stažení příslušný formulář. Konkrétně u T-Mobilu bylo možné o vrácení nevyčerpaného kreditu při změně operátora zažádat i před 1. dubnem 2020.

ČTÚ podotýká, že opouštění operátoři mají v případě, že je tak sjednáno ve smlouvě, podle zákona právo uplatnit nárok na náhradu nákladů, které jim prokazatelně vznikly v souvislosti s navrácením zbylého kreditu. Jak jsme ovšem již výše uvedli, žádný z operátorů poplatek spojení s tímto úkonem od poloviny roku 2020 neuplatňuje. Připomeňme, že nejméně si za vrácení nevyčerpaného kreditu při změně operátora účtoval T-Mobile, a to 118,98 Kč. Předplacenkáři Vodafonu museli počítat s poplatkem ve výši 149 Kč, nejvíce pak zaplatili zákazníci O2, účtovalo si 199 Kč.