Samoobslužných pokladen přibývá, klasické kasy zůstávají hlavně pro seniory

  • 47
V supermarketech v Liberci přibývá z důvodu urychlení malých a středních nákupů stále více samoobslužných pokladen. Úplné nahrazení těch klasických ale nehrozí, především starší lidé je stále vyhledávají.

Pro mnohé jasná volba, jiní se jim vyhýbají. Řeč je o samoobslužných pokladnách, kterých v supermarketech za poslední dobu výrazně přibylo.

„Aktuální zastoupení samoobslužných pokladen ve srovnání s těmi klasickými činí téměř 60 procent,“ říká Jiří Netík, manažer interní komunikace společnosti Tesco Stores.

Právě supermarket Tesco v libereckém obchodním centru Forum v minulých měsících navýšil počet moderních pokladen na dvacet. Těch klasických už zde zbylo pouze šest, z nichž bývá v provozu většinou jen polovina.

„Úplné nahrazení ale neplánujeme. Samoobslužné pokladny rozšiřujeme v místech prodeje, kde vnímáme potenciál urychlit malé a střední nákupy,“ dodává Netík, podle kterého je právě zmíněné hledisko rozhodující a zákazníkům, kteří budou i nadále upřednostňovat klasické pokladny, vyjde společnost vstříc.

Jednou z takových zákaznic je například pětasedmdesátiletá Jana, jež míří i s malým nákupem o pěti položkách k osvědčené pokladně s obsluhou. „Ty samoobslužné jsem párkrát zkusila, ale pokaždé mi trvalo strašně dlouho, než jsem všechno našla. Bez brýlí jsem na to navíc neviděla, takže jsem ještě třeba klikla špatně a celé jsem to tam zdržovala. Pokud jsou klasické pokladny otevřené, jdu vždy raději tam a vystojím si frontu,“ vypráví o svých zkušenostech.

Podle Kateřiny Kavalírové, viceprezidentky Unie zaměstnanců obchodu, logistiky a služeb, by se právě na starší seniory nemělo zapomínat. „Pro ně je setkání s pokladní nebo prodavačem leckdy jediným rozhovorem, který za celý den vedou. Novým technologiím nerozumí, nemají platební kartu ani chytrý telefon a potřebují sociální kontakt.“

Pokladní o práci nepřijdou

Ačkoliv počet samoobslužných pokladen stále roste, neznamená to, že pokladní přicházejí o svou práci. Někteří pomáhají zákazníkům s obsluhou pokladen, další jsou v rámci prodejny převedeni na jiné druhy práce.

„S nástupem nových technologií sice některé činnosti zanikají, ale na druhé straně přibývají zcela nové procesy, na které jsou tito zaměstnanci zaškoleni, a zůstávají tak na prodejnách. Propouštění, natož hromadné, rozhodně nehrozí. Na prodejnách je stále velký nedostatek zaměstnanců,“ zdůrazňuje Kavalírová.

Samoobslužnými pokladnami disponují v centru Liberce všechny řetězce až na Lidl a Billu Na Rybníčku. I tam by ale do budoucna měly přijít. „Testovací provoz samoobslužných pokladen jsme ve vybraných prodejnách spustili již v minulém roce, v současné době jsou k dispozici v cca 40 prodejnách. Plánujeme je rozšiřovat i nadále a na jejich instalaci průběžně pracujeme,“ říká tiskový mluvčí společnosti Lidl Tomáš Myler. Moderní pokladny najdou zákazníci nově například v rochlické prodejně tohoto řetězce.

VIDEO: Test samoobslužných pokladen. Albert vítězí, průkopnické Tesco zaostává

V reakci na zvyšující se trend bezhotovostních plateb zavádí některé supermarkety také samoobslužné pokladny, na nichž je možné zaplatit pouze kartou, což v prodejnách často zpomaluje provoz.

Lidé si i přes písemné a hlasové varování omezené možnosti platby nevšimnou, celý nákup naskenují a až v závěrečném kroku zjistí, že nemohou zaplatit hotově, a přejdou ke správné pokladně.

Zefektivnění nákupů si společnost Tesco Stores slibuje také od služby Scan&Shop, které ale zákazníci zatím na chuť příliš nepřišli. Tato novinka posledních let umožňuje průběžně skenovat nakupované položky, vkládat je rovnou do tašky a u pokladny už jen zaplatit bez čekání ve frontě. „Tuto možnost využívají v průměru tři procenta našich zákazníků, očekáváme ovšem narůst,“ předznamenává Netík.