Na nové silnici mezi Libercem a Jabloncem nad Nisou jsou podle kritiků...

Na nové silnici mezi Libercem a Jabloncem nad Nisou jsou podle kritiků nebezpečné i betonové konce protihlukových stěn. Místo betonu by tu mělo být průhledné sklo. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Nová silnice není bezpečná, řidiči nevidí přes protihlukové stěny

  • 153
Na části nové silnice mezi Libercem a Jabloncem nejsou řidiči v bezpečí, špatně vidí přes protihlukové stěny a ohrožují je rychle jedoucí motoristé. I když stavba na nově vybudované části silnice ještě neskončila, řidiči, místní obyvatelé i policisté už teď upozorňují na nebezpečné místo.

Tím je hlavně křížení s vedlejší silnicí, jež vede řidiče autobusů i osobních aut jedoucí po staré silnici od Lukášova na hlavní tah. Potíž je v tom, že podle kritiků na něj špatně vidí. Konce protihlukových stěn tam jsou z betonu.

„Kvůli tomuto místu se už řešily připomínky od místních obyvatel i od řidičů. Podle projektu jsou tam sice rozhledy spočítané na sedmdesát kilometrů v hodině, značná část řidičů tam ale rychlost nerespektuje. Rozhled tam je kvůli betonové protihlukové stěně takový, jaký je. Pokud řidič jede rychleji, hrozí nebezpečí, že auto nestačí vyjet,“ zmínil Vlastimil Malý z liberecké dopravní policie.

Beton nahradí sklem

„Výměnu betonové protihlukové stěny za skleněnou po celé délce jsme už nařídili. Bude to jedno z opatření, které má přispět k bezpečnějšímu provozu na této silnici,“ zmínil Jan Čáp, vedoucí krajského odboru dopravy.

K výměně by podle něj mohlo dojít do konce roku nebo na začátku roku příštího. Ředitelství silnic a dálnic ale tvrdí, že o výměně zatím neuvažuje.

„Doposud jsme neobdrželi žádný podnět k výměně protihlukových stěn na nové silnici číslo 14 mezi Libercem a Jabloncem nad Nisou a ani ji nepřipravujeme,“ odpověděla Nina Ledvinová, mluvčí Ředitelství silnic a dálnic ČR.

Padesátku téměř nikdo nedodržuje

Kvůli tomu, že je silnice stále ve výstavbě, řidiče před křižovatkou zatím zpomaluje padesátka. Tou ale jede jen málokdo. „Rychlost tu dodržuje tak každé pětadvacáté auto. Z vedlejších silnic se na hlavní tah nedá ve špičkách vůbec najet, je to tu velmi nebezpečné,“ posteskl si obyvatel Kunratic Jiří Ptáček.

Až stavba skončí, řidiči budou moci v úseku jezdit sedmdesát kilometrů v hodině. Dál na Liberec ke křižovatce u Novoplastu je už devadesátka, což je podle kritiků příliš. Na to, aby řidiči alespoň sedmdesátku před křižovatkou v kopci skutečně dodržovali, mají dohlédnout nové světelné tabule s měřičem rychlosti. Výstražná číslice blikne, když auto prosviští rychleji.

„Zvažuje se, že by se zařízení dalo brzy využívat i pro sledování a řešení přestupků. Nejen orientačně. Od policie máme také příslib, že budou v prvních měsících častěji kontrolovat dodržování rychlosti,“ zmínil Jan Čáp. „Nevím, jestli to bude mít nějaký efekt. Rychlost tu ale policie neměří,“ opáčil Jiří Ptáček.

Silnici doplní značky a cedulky

Řidiče na světelné radary v obou směrech upozorní značky. Stejně tak se na silnici objeví cedulky s varováním před vyjíždějícími autobusy. „Řidiči autobusů MHD, co na novou silnici od září vyjíždějí od Lukášova, si na toto místo stěžovali. Označili ho jako vysoce rizikové,“ uvedl Čáp.

Silnice je v předčasném užívání. Od prosince bude v ročním zkušebním provozu. Vyhodnocovat se bude hluk, i to, jestli úpravy zlepšily bezpečnost. „Nasbíraná data vyhodnotíme a případně zvážíme i další opatření,“ zmínil Jan Čáp.

Už nyní krajský úřad zvažuje možnost, že po silnici nebudou moci šlapat cyklisté. Ti nový úsek s příjemným procentem stoupání využívají stále víc. I když mohou jet po široké krajnici, podle Čápa nejsou v bezpečí.

„Uvažujeme o tom, že tam dáme zákaz vjezdu cyklistům a pěším. Nebo že úsek až k okružní křižovatce v Lukášově označíme jako silnici pro motorová vozidla. Osobně si myslím, že na tento frekventovaný tah cyklisté nepatří. Souběžně s touto silnicí vede ostatně cyklotrasa s minimálním provozem,“ nastínil Čáp.