Abstraktní vnímání světa

- Robert Moskowitz sice pochází z Brooklynu, ale uměním se začal profesionálně zabývat v Londýně, kde strávil v mládí nějaký čas. Už zpočátku ho zaujal abrstraktní expresionismus, jehož kouzlo pochopil ještě v době studií na Pratt Institute of Art u Adolpha Gottlieba, renomovaného mistra tohoto druhu umění.

První obrazy Roberta Moskowitze, vytvořené začátkem šedesátých let, se k abstraktnímu expresionismu pouze přibližují. Trvalo několik let, než Moskowitz vtiskl svému malířskému vidění pevnější struktruru a formu. K tomu mu dopomohlo hnutí minimalismu, které se hlavně v sochařství, ale i jinde, začalo rozvíjet v New Yorku v druhé polovině šedesátých let. Tato doba Moskowitze velmi silně ovlivnila a jeho obrazy získaly svou vlastní tvář. Během toho, co se rozměry jeho pláten zvětšovaly, redukovaly se barvy na jeho paletě. Došlo to tak daleko, že při práci pouříval jednu jedinou barvu a to i po dobu několika let. V jeho umění se neobjevují pouze stejné barvy, ale opakují se i stejné motivy. Porpvé tuto metodu použil v sérii Window Shades, později se jeho hlavním námětem stala na nějaký čas architektura moderních New Yorských mrakodrapů. Později se také nechal strhnout přímočarostí filozofie Zenu a japonským uměním, do kterého pronikl při pobytu v Japonsku.

Výstava Moskowitzových obrazů v Galerii Jiří Švestka je přehlídkou jeho abstraktního pocitu vnímání za posledních šest let. Význam jeho dvourozměrných pláten, která nemají ani názvy, je však těžké pochopit, pokud člověk alespoň trochu nezná umělecký vývoj tohoto přespříliš citlivého umělce. Výstava potrvá do 15. května.

Robert Moskowitz,Bez názvu,1997


Témata: Mrakodrap, ARTE, Umělec