knihy, literatura - ilustrační foto

knihy, literatura - ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Zvolna se z mlhy noří paměť

Jednoho dubnového dne roku 1991 se probudí z kómatu. Tak začíná román Umberta Eca Tajemný plamen královny Loany, který vyšel česky.

Hlavní hrdina netuší, že se jmenuje Giambattista Bodoni, přezdívaný Yambo, že je slušně situovaným, takřka šedesátiletým archivářem, že ta žena v nemocničním pokoji je jeho manželka Paola a ty dvě mladé dámy jeho dcery.

Proč to k čertu neví, když mu okamžitě naskočí Pythagorova věta, ví, kdy zemřel (a kdo to byl) Napoleon a že atomová bomba zničila Hirošimu? A když ze sebe dokáže chrlit citáty v několika jazycích? ("Citáty jsou má světla v mlze," říká později manželce.)

"Vy jste neztratil sémantickou paměť, ale epizodickou, tedy zážitky z vlastního života," vysvětlí mu ošetřující lékař.

Tak vypadá výchozí situace nového, v pořadí pátého románu Umberta Eca Tajemný plamen královny Loany. Ilustrovaného románu, doplňuje Eco. Díla, v němž se setkává Buffalo Bill s hrabětem Monte Cristem, Fantomas s Mickey Mausem a  komiksová postava čarodějky královny Loany se Sandokanem nebo svatým Augustinem a jež je kouzelně nazdobeno dobovými plakáty či obálkami "pokleslých" knih.

Jistě, tento román není a z logiky věci ani nemůže být zjevením, jímž bylo pro české čtenáře právě před dvaceti lety Jméno růže. Ale i pro ty, kteří byli poněkud unaveni nekonečným putováním do bájné země kněze Jana v předchozí autorově próze Baudolino (česky 2001) a zaříkali se "už nikdy Eco", může být Yambovo pátrání po vlastní minulosti mnohem více vzrušující.

Neboť skvělý vypravěč Eco tu loví z mlhy, jež se neustále objevuje v citátech i v příběhu samém a skoro se tak stává jakousi "hlavní hrdinkou", nejen útržky jednoho života, ale i dějin vlastní země – Mussoliniho Itálie 30. a 40. let minulého století. Tedy období, jež formovalo postoje Ecovy (narozen 1932) generace italských intelektuálů.

Ty dějiny jsou plné strachu i hrdinství a propletené různými produkty zábavního průmyslu od komiksů ke gramofonovým deskám a kráskám z filmových plakátů, skrze něž Yambo poznává cosi ze svých dějin osobních.

A vše se to zauzluje v jeho hlavě a náhle přijde další atak nemoci a v Yambově zamlžené paměti se vynoří nejen dávná něžná láska Lila, ale i iniciační zážitek: jako jedenáctiletý kluk musel provést skupinu partyzánů kolem fašistických hlídek. A pak neví, jestli v jeho "pergamenových lalocích začíná hořet tajemný plamen královny Loany", nebo...

Jenže Eco je nejen romanopisec, ale hlavně sémiotik, jenž vytváří celý vesmír symbolů, významů a pastí na čtenáře. Ten je může odhalovat sám – a trochu se při tom proklínat, že nezná sérii světových jazyků a nemá mnohem rozsáhlejší znalosti literatury, aby mohl Tajemný plamen královny Loany vychutnat (nebo rozpitvávat) do posledního detailu.

Ale Ecově encyklopedické sumě znalostí se stejně nelze vyrovnat, tak proč si pokusy o intelektuální cvičení kazit požitek? Nabízí se snazší možnost: ignorovat vlastní nevědomost a ponořit se do četby té místy až strhující a navíc nesmírně půvabně vypravené knihy. Zklamání nehrozí.