Herec Divadla Járy Cimrmana a výtvarník Jaroslav Weigel | foto: Archiv MAFA

Svěrák češtináře nezapře, míní jeho cimrmanovský kolega Weigel

Herec Divadla Járy Cimrmana a výtvarník Jaroslav Weigel (1931) četl první Svěrákovu povídku na přelomu 60. a 70. let, kdy jako ilustrátor spolupracoval s časopisem Mladý svět. Nepamatuje si, o čem byla, jen to, že se mu líbila. Stejně jako knížka, která ze Svěrákových povídek právě nyní vychází.

"Asi před dvěma lety mi Zdeněk Svěrák jen tak mezi řečí oznámil, že chystá knihu povídek a že bych ji měl ilustrovat. Dal mi tři povídky. Rád jsem si je přečetl, pochválil a odložil. Čas plynul v pohodě a tvůrčím spánku a najednou (a to celkem nedávno) bylo povídek deset," vzpomíná Weigel.

. Svěrák vydává knihu povídek

Splnil jsem si sen, prozradil auror.

"Dá se říci, že Zdeněk Svěrák je výborný pozorovatel, ale i posluchač a sběratel. To je jistě dost, ale on i slova klade tak pěkně za sebou, že se dobře čtou. A co víc, dokonce se pozná, že jsou od něho. Bylo tedy možno předpokládat, že práce na knize povídek bude příjemná. A tak vzniklo množství kreseb a zbývalo je jen vybrat a rozhodnout se, co s nimi. Buď ilustrovat popisovaný děj, nebo vytvořit cyklus kreseb pouze inspirovaných. Společně s autorem jsme zvolili druhou variantu. Musíme ovšem přiznat, že jsme se k té první občas pokorně vrátili," vzpomíná Weigel.

Jaroslav Weigel, Petr Brukner a Jan Hraběta na vernisáži výstavy Divadlo Járy Cimrmana a jeho šikovníCo Svěrákovy povídky spojuje?
Spojuje je typicky svěrákovský jazyk, zkušenost a lehký pohled na svět a věci erotické. Ve skladbě slov a vět se pozná, že je to češtinář, který neváhá, kde má být čárka a kde středník, kde důraz a kde zámlka.

V čem se podle vás liší Svěrákovy povídky od jeho divadelní a filmové tvorby?
Povídka je uzavřený celek, poměrně krátký a přesný. V divadle můžete improvizovat, ve scénáři třeba rozvinout z nápadu další scénu a podrobně popsat situaci. Ale v povídce by nemělo být ani jedno slovo navíc. V některých povídkách jsem poznal, odkud asi autor čerpal – ale mezitím jsem najednou ucítil větu, situaci, kterou si dosadil a která dokonale sedí.

. Zdeněk Svěrák - Za Přemkem Baštýřem

Nakladatelství Fragment vydává knihu Zdeňka Svěráka nazvanou prostě Povídky. V knihkupectví se objeví 8. října. Jednu z povídek si můžete přečíst už dnes - autor exkluzivně pro MF DNES vybral tu, kterou napsal už v roce 1968.

Jak se vám líbí název Povídky?
Absolutně. Nakladatel si sice představoval trochu jiný název, ale já si naopak myslím, že jednoduchost obálku zdůrazní, podtrhne. A navíc je v tom kontinuita – podobně jednoduše působí i Vratné lahve.

Vaše ilustrace působí velmi subtilně, až křehce. Jaký byl váš záměr?
No křehké. Stal se určitý malér – měly to být původně všecko pérovky, pero je tvrdší. Ale ze zdravotních důvodů jsem nakonec musel zvolit měkkou tužku, s kterou to šlo snadněji. Já si čtu a zároveň kreslím, leccos mě napadá. Hlavně jsem nechtěl ilustrace popisné a doslovné. Snažil jsem se, aby se mé obrázky klenuly nad textem: jako inspirace, přípodotek, puntík nebo zarážka.

Divadlo Járy Cimrmana - ze hry Lijavec

Které povídky vás nejvíce zaujaly?
To se říká těžko, ale myslím, že hodně povedené jsou zrovna ty nejstarší a nejnovější. Podvodník z roku 1966 je psaný takřka hrabalovsky, jedním dechem, a k Divačce z roku 2008 se mi představy doslova rojily: srdíčko, vějíř, z vějíře ruka a na vějíři čtyři milenci.

Proč myslíte, že Svěrák s vydáním svých povídek tak dlouho otálel?
Svěrák ty povídky už skoro měl, ale chtěl je přepsat a vyšperkovat. A myslím, že je dobře, že čekal. I když jsou si jeho povídky časově vzdálené, pořád v nich Svěráka najdete. V lehkém vtipu, nostalgii i tom smutku – ale nepláčete.