Přebal publikace věnované ve světě nejslavnější české autorce. | foto: REPRO Národní památkový ústav, Olomouc

„Surová“ Zemánková dostala k nedožité stovce knižní poctu

  • 0
Sedm let po vydání knihy Umělci čistého srdce, která uvedla kolekci olomouckého sběratele Pavla Konečného orientovanou na lidové umění a art brut, vychází pokračování. Stejný autor připomíná dílo nejslavnější české autorky "surového" umění Anny Zemánkové, která by letos 23. srpna oslavila sté narozeniny.

Dílo Zemánkové se rozvíjelo zhruba od konce padesátých let, a to svébytnými cestami. Jako drtivá většina tvůrců art brut ani ona neprošla žádným akademickým školením, pramen jejího výtvarného génia vytryskl spontánně.

Anna Zemánková - Bez názvu (1967)

Art brut, naivní malíři a řezbáři
„Odkud to beru?“ klade si otázku ve strhujícím rozhovoru, který je v knize zařazen. „Také mám velký otazník nad tím.“ Její kreace mají iracionální kořeny. Jde o práce převážně abstraktní, fantaskní či snové vize výrazné barevnosti a silně dekorativní povahy. A je příznačné, že autorka v interview sotva hledá slova, kterými by formulovala či jen přiblížila, co pro ni její dílo znamená: „Bývala jsem taková výbojná... Teď jsem taková mírná, vyrovnaná, klidná.“

Konečný shromáždil do knihy práce dvacítky autorů ze své rozsáhlé sbírky, a to nejen umělců art brut, ale i naivních malířů či lidových řezbářů. Bez výjimky jde o autory československého původu, kteří tvořili v průběhu 20. století – Cecilie Marková, Eva Droppová či Václav Žák. Jejich renomé ovšem slávy Anny Zemánkové zdaleka nedosáhlo.

Eva Droppová - Bez názvu (2001)

Publikaci uvozují dva nepříliš dlouhé texty. V tom prvním Katarína Čierná ze Slovenské národní galerie v Bratislavě přibližuje ve zkratkovitém kontextu fenomén art brut a dějiny jeho reflexe. V druhém příspěvku se sběratel Konečný vyznává ze svého nadšení pro výtvarnou periferii, umělecké outsidery a po svém interpretuje a obdivuje autentický rozměr jejich práce.

Cecilie Marková - Bez názvu (1973)

Ve srovnání s nedávno publikovanou monografií Aleny Nádvorníkové Art brut v českých zemích (Arbor Vitae, 2008) sice tyto texty neříkají vůbec nic nového, ale o to snad jejich pisatelům nešlo. Smyslem této knížky je připomenout výjimečnost a platnost díla Anny Zemánkové – a přilákat diváky na stejnojmennou výstavu, která v Příkazech u Olomouce trvá do konce září.

Umělci čistého srdce II. - Pocta Anně Zemánkové
Národní památkový ústav, Olomouc 2008. 128 stran, prodejní cena neuvedena.
Hodnocení MF DNES: 70 %