Marie Rottrová

Marie Rottrová | foto: Lucie Robinson

Neautorizovaná Rottrová, romantik Cupák, dráždivý Dejdar a ti druzí

  • 0
Aktuální série životopisných knih o známých českých umělcích je sice stylově rozprostřena od "neautorizovaného životního příběhu" po dílo teatrologa, žádná z nich ale nepadá do bahna bulváru, ani se nevznáší ve výšinách, čitelných jen odborníky.

MIROSLAV GRACLÍK, VÁCLAV NEKVAPIL: Marie Rottrová (Nakladatelství XYZ)
"Moravská Lady Soul" se během let vypracovala z provinční ostravské zpěvačky až na hvězdu první velikosti, která v posledních letech zažívá velký comeback a letos při předávání Andělů vstoupila do Síně slávy. Kniha, která podtitulem "Neautorizovaný umělecký a životní příběh" snad má slibovat bůhvíjaké pikantérie, se naštěstí drží v únosných mezích. Ostatně, Rottrová nikdy nepotřebovala dohánět uměleckou impotenci skandály a z tohoto hlediska kromě několika spíš úsměvných historek nebylo tedy o čem psát. Autoři se naštěstí věnovali z větší části hudbě a uměleckému životu Marie Rottrové a knihu doplnili i podrobným informačním aparátem.

JIŘÍ DATEL NOVOTNÝ: Ďábel z Vinohrad - Vzpomínka na Jiřího Šlitra (Nakladatelství XYZ)
Dlouholetý člen divadla Semafor a svého času i tajemník Jiřího Suchého a tiskový tajemník divadla vytvořil knížku vzpomínek na iniciátora vzniku a zřejmě nejlepší éry divadla Semafor, ve které prostřednictvím nových i archivních vzpomínek promlouvají např. Jiří Suchý, Jiří Voskovec, Jan Werich, Miroslav Horníček, Jiří Menzel, ale třeba i Oldřich Nový. Jednotlivé vzpomínky, které dávají dohromady nesentimentální portrét všestranně nadané osobnosti prokládají texty známých semaforských písniček ze Šlitrova pěveckého repertoáru a samozřejmě řada dobových fotografií.

MIROSLAVA BESSEROVÁ: Martin Dejdar - Hercův úsměv, smích i pláč (Ikar)
Všechny knihy Miroslavy Besserové spojuje velmi úzký kontakt s objektem jejího zájmu. Někdy působí až přehnaně, pocitem jakéhosi "ostentativního kamarádství". Je ale třeba přiznat, že se známí herci autorce v rozhovorech poměrně upřímně otevírají, což se odráží do výsledku pozitivně. A jak Besserová Martina Dejdara komplexně vidí? "Je pro diváky vždycky záruka dobré zábavy, pro pořadatele jistota vyprodaného sálu. Myslím, že jemu pánbůh nadělil všechno, co dokonalý kumštýř k dokonale odvedené profesi potřebuje: intelekt, sebekontrolu, dráždivý způsob herectví, jen jaksi zapomněl přidat alespoň špetku ´umění´ se nabídnout."

JINDŘICH ČERNÝ: Eduard Cupák (Nakladatelství XYZ)
Herecká kariéra Eduarda Cupáka je spojena s filmy režiséra Václava Kršky v 50. letech, s romantickými divadelními postavami v 60. letech, s dlouhou řadou rolí ve filmu i televizi v následujících dekádách. S nezaměnitelným vemlouvavým hlasem a citlivým projevem se Cupák uplatnil před rozhlasovým mikrofonem. Divadelní historik Jindřich Černý se v monografii důkladně věnuje hercovu dramatickému osudu. Zachycuje jej v kontextu společenských událostí, podrobně rozebírá Cupákovy divadelní, filmové i rozhlasové role a čtenáři vkusně představuje i jeho často komplikované soukromí.

ZDENĚK PODSKALSKÝ: Není tam nahoře ještě někdo jinej? (Nakladatelství XYZ)
Zdeněk Podskalský nacházel humor v každém dni. Svědčí o tom jeho denní záznamy, ve kterých kromě běžných zápisků si zaznamenával vtipy, historky, které se udály jemu či jeho blízkým, postřehy a samozřejmě letmé nápady, které pak užil ve svých scénářích. Diáře si vedl Zdeněk Podskalský nepřetržitě od roku 1964. V knize jsou tyto záznamy doplněny o jeho nedokončené paměti, z nichž se dozvíme mnohé z dětství, mládí, studií, práci, rodině. Další složkou knihy jsou Podskalského fejetony, které vycházely v sobotním Svobodném slově, několik povídek a části korespondence. Knihu uspořádali Zdeněk Podskalský mladší a Alex Koenigsmark.