CO SE STALO? Historie skupiny v deskách Další důležité nahrávky
Fandové si mohou oddechnout. Kapela na novince All That You Can't Leave Behind "konečně" přestala experimentovat a přiklonila se k modelu "čtyři chlapi ve studiu". Povolala všechny své sudičky: producenty Lillywhitea, Ena i Lanoise. Paradoxně až tato zdánlivě nenápadná deska je popem v duchu U2. "Natáčeli jsme ji, jako by byla určena pro soulovou společnost Tamla Motown," vysvětluje bubeník Larry Mullen.
Kapela se uvolnila a nabídla vše, co umí: starý soul a ptačí lehkost ve Wild Honey, politickou angažovanost v písni Walk On, energii a elektroniku v Elevation, moderní popík oblečený do Stuck In A Moment, vánoční song Peace On Earth. Než U2 došli právě sem, absolvovali dlouhou cestu. Pojďme si převyprávět ten příběh. Mnohé pak bude jasnější.
TŘI AKORDY A PRAVDA
Boy
1980
Rozzlobený debut nabitý mladistvou energií aneb na cestě od post - punku k charakteristickému zvuku "made in U2".
October
1981
Spory o víru i další směřování kapely se podepsaly na rozervaném zvuku nahrávky. "Do další desky si U2 musí rozmyslet, co udělají se svým hněvem," napsal časopis Rolling Stone.
War
1983
Silné skladby, dotažené k dokonalosti produkcí Stevea Lilliwhitea neboli jedna z nejlepších rockových desek první poloviny 80. let.
Unforgettable Fire
1984
Překvapivý odklon od přímočarého rocku ke zvukově rozmlženým experimentům vznikal částečně na hradu Slane Castle.
The Joshua Tree
1987
Silné melodie a inspirace americkým blues, jižanskou a černošskou hudbou. Vysazení na vrchol popularity.
Rattle And Hum
1988
Časopis Time doprovodil U2 na obálce nápisem Rocks Hottest Ticket. Deska jde ještě dál v objevování bluesových kořenů rocku.
Achtung Baby
1991
Temnota industriálu, zvuky probouzející se britské taneční hudby. Tenkrát šok. Dnes se ví, že jde o jednu z nejdůležitějších desek 90. let.
Zooropa
1993
U2 bez klasického zvuku kytary. Grammy za nejlepší alternativní album.
Pop
1997
Spojení rocku a taneční hudby, nad nímž kolegové muzikanti nešetřili chválou. Album o marném hledání víry a smyslu existence vyneslo "jen" jeden rozhlasový hit Staring At The Sun.
All That You Can´t Leave Behind
2000
novinka
Under A Blood Red Sky (Live) 1983
Captive Soundtrack (The Edge, Sinead O´Connor) 1986
In The Name Of The Father Soundtrack (Bono, Gavin Friday, Maurice Seezer) 1994
Passengers: Original Soundtrack Vol. 1 (U2, Howie B, Brian Eno, Luciano Pavarotti a spol.) 1995
The Best Of 1980-1990 (1999)
Million Dollar Hotel Soundtrack (Bono, Daniel Lanois, U2 a spol.) 2000
Zpočátku dylanovsky tvrdili, že jim stačí tři akordy a pravda. Zpěvák Paul Hewson, tedy Bono, kytarista David Evans neboli The Edge, bubeník Larry Mullen a baskytarista Adam Clayton byli profesionálové, když jim ještě nebylo dvacet. Hned první minialbum U 2-3 přineslo hit: Out Of Control. V březnu 1978 si začali říkat U2 - čti "you too" neboli "ty také". A za rok je znalo celé Irsko. Hlavní poznávací znamení: Bonův vášnivě oddaný zpěv, který vydal za celý sbor, a Edgeova palčivá kytara.
Písničky z debutového alba Boy (1980) byly načichlé dospíváním, rychlým rockem i gospelem. Skladbu I Will Follow, poctu mateřské lásce, hrají U2 dodnes. "Příběh kluka, kterého jsem tenkrát viděl ve filmu Plechový bubínek a jenž vlastně odmítal vyrůst, mě odrovnal. Ta nálada, agresivita, atmosféra, ale taky ta melancholie citů jsou jak na desce Boy, tak v tom filmu," vysvětloval Bono. Druhý titul se jmenuje October, protože vyšel v říjnu 1981. Kdo si myslel, že U2 jsou postpunkovou kapelou, mýlil se.
Album October, odstartované hymnickou písní Gloria na počest newyorské básnířky Patti Smithové a irského barda Van Morrisona, už lépe načrtlo příští styl kapely. Je jím rozmanitá hudební krajina, ze které zaznívají výkřiky obav, osamělosti, vyprahlosti i naplnění. A vše prostupuje motiv víry, která v očích U2 nemá nic společného s organizovaností. "Většina lidí si myslí, že jsme byli vyhnáni z ráje. Já tvrdím, že my jsme odtamtud vyhnali Boha," říká Bono. První britské koncerty jsou vyprodané, U2 jsou magnetem letních festivalů v Evropě. S deskou War (1983) vstoupila do textů politika. Píseň New Year's Day byla inspirovaná polským hnutím Solidarita, Sunday Bloody Sunday je emotivní výkřik nad občanskou válkou v Severním Irsku. Rádia se ji bála vysílat. "War je o válce mezi lidmi, milenci, církvemi, o válce, která probíhá v politice," komentoval Bono.
War byla první deskou U2, která vylétla na vrchol britské hitparády. U2 získali pověst poctivé kapely, která svou angažovaností a osobním zaujetím dává nový smysl rockové muzice. Je to patrné i z koncertní desky a videa Under A Blood Red Sky (1983).
HUDEBNÍ KATEDRÁLY
Experimentující producent Brian Eno dotáhl za asistence Kanaďana Daniela Lanoise styl U2 k velebnosti písňových katedrál. The Unforgettable Fire (1984) je prvním albem U2, jež drží jako celek. Mnohovýznamový název Nezapomenutelný oheň je motivem jaderné války, píseň MLK se vztahuje k památce zavražděného pastora Martina Luthera Kinga. V úžasné skladbě Pride (In The Name Of Love) Edgeova kytara tryská jako gejzír a Bono zvedá hlas až kamsi k nebeské klenbě. "Naše písně mají tři úrovně: sexuální, spirituální a politickou," shrnuje Bono. Manažer Paul McGuinnes sledoval svou kapelu ze zákulisí koncertu Live Aid, charitativního megapodniku 80. let, a měl prý slzy v očích.
O NOVÉM ALBU |
Jeho titul All That You Can't Leave Behind pochází z písně Walk On, ve které se zpívá: "Láska není jednoduchá věc, jenom přítěž, kterou můžeš nést. Ale je to vše, co nemůžeš nechat za sebou." |
Nová píseň Walk On je věnována disidentce Su Ťij, která je pronásledována doma v Barmě. |
Mick Jagger s dcerou se nedostali na nové album U2? Nahrávání desky All That You Can't Leave Behind se zúčastnil i zpěvák legendárních Rolling Stones s šestnáctiletou dcerou Elisabeth. Nazpívali doprovodné vokály ve skladbě Stuck In A Moment, ovšem U2 se nakonec rozhodli zařadit na desku jinou verzi písně, na níž se Jaggerovi nepodíleli. |
"Zpěvák stál na magické čáře, kde končí muzikálnost a technika a začíná nevyslovitelné poslání," napsal tenkrát kritik Jiří Černý v dnes již neexistujícím časopise Gramorevue. The Joshua Tree je dodnes nejprodávanější deskou U2; zatím si ji koupilo patnáct milionů posluchačů. Titul z následujícího roku Rattle And Hum neboli Vřava je drsnějším výrůstkem Stromu Jozue (The Joshua Tree). Vřava, provázená stejnojmenným filmem, završila okouzlení U2 Amerikou. Dvojalbum vznikalo na turné i ve studiích‚ kromě nových věcí U2 natočili své verze Dylana i The Beatles. "Jako kapele nám to maximálně šlapalo," prohlásil Adam Clayton. Měl pravdu.
TADY JE NAŠE EGO!
Jenže U2 potřebovali změnu stylu. Bono: "Zjistili jsme, že nás postupně oklestili na hrdiny komiksů a karikatury. Jako protitah jsme museli vytvořit anti-komiks, dojít ještě dál v tom, jak si nás lidé zredukovali. Proto se trochu bojím toho, co teď děláme. Budeme muset vybalit úplně všechno, od našich nejskvělejších stránek až po ty nejodpornější. Rozhodli jsme se vyhodit své ego do vzduchu veřejně," informoval Bono. První fáze jim vyšla skvěle. Za pomoci osvědčené dvojice Eno - Lanois kopli svou muziku do kybernetického věku.
NOVÁ DESKA | |
U2 - All That You Can´t Leave Behind | |
1 | Beautiful Day |
2 | Stuck In A Moment You Can´t Get Out Of |
3 | Elevation |
4 | Walk On |
5 | Kite |
6 | In A Little While |
7 | Wild Honey |
8 | Peace On Earth |
9 | When I Look At The World |
10 | New York |
11 | Grace |
"Tohle se nesmí opakovat," křičel do tváří šokovaného publika Bono. Zpěvák se vtělil do dvou postav: rockové hvězdy Mouchy, vlastně takového megalomanského pitomce, jemuž sekundoval jízlivý ďáblík MacPhisto s červenými čertími růžky. Přímo z pódia Bono telefonoval politikům a uváděl je do rozpaků. Billu Clintonovi, tehdejšímu kandidátovi na amerického prezidenta, ovšem MacPhisto nepokrytě držel palce. The Edge: "Po ZOO TV jsme si řekli: Jsme nabití energií, tak proč ji nevyužít?" Avšak Zooropa (1993) nedrží pohromadě. U2 z ní dodnes hrají baladu Lemon. Novátorská píseň Numb je strašidelná industriální variace s bizarním, napůl mluveným Edgeovým zpěvem. Hluboký hlas veterána Johnnyho Cashe, hostujícího v baladě Wanderer, zní v protikladu vůči zvukovým deformacím Bonova zpěvu.
EGO SE VRACÍ NA ZEM?
Nastalo pracné hledání. Jedno připravené album kapela nevydala, jiné, experiment s filmovou hudbou, vyšlo pod krycím názvem The Passengers. Propadlo. Až album Pop (1997) bylo novou výzvou. A přiznáním, že U2 se zmocnili kýče a chtějí si jej podřídit stejně jako kdysi rock. To ovšem byla jen jedna, ironická rovina projektu. Druhá poloha byla seriózně hledačská. "Chtěli jsme do Popu začlenit i vlivy ze světa taneční hudby a hip hopu. Tam se dá nalézt nejzajímavější hudba současnosti," řekl The Edge. Komplikovanou vizi "U2 na diskotéce plus poselství" fandové přijali se skřípajícími zuby.
Gigantické, vyzývavé turné PopMart byla konstrukce, s níž kapela, vystupující ve finále z obřího citronu, poztrácela spoustu energie. Jenže kdo kromě U2 se o něco podobně sebevražedného pokusil? Bubeník Larry Mullen vzpomínal: "První koncerty jsem prožíval v obrovském stresu. Jako bychom seděli na létajícím koberci, který se nemohl odlepit od země." Co po všem zůstává? Výborné album Pop, série písní o ztrátě sama sebe. A teď je tu tedy deska All That You Can't Leave Behind. Bitva se sebou samými skončila přiznáním: skupina už za sebou nedokáže nechat minulost, ale ani lásku, Boha nebo politiku. U2 už takoví zůstanou.
Fotografie z přebalu nové desky U2. |
Fotografie z přebalu nové desky U2. |
Fotografie z přebalu nové desky U2. |
Fotografie z přebalu nové desky U2. |
Fotografie z přebalu nové desky U2. |
Fotografie z přebalu nové desky U2. |
Obal nového CD irské skupiny U2. |