Jednou z výjimek byla hlavní hvězda, Underworld. I oni podchytili přání publika - ale s nadhledem a vtipem, aniž jim přitom před očima řídly zástupy tancechtivých oveček.
Přirozeně, základem skoro všeho, co na Creamfields zaznělo, byla elektronika. Co se kvality týče, asi nejlépe na tom byli návštěvníci chill-outu. Tady byl prostor pro náročnější kompozice i nápadité stylové průsečíky. Další scény, cirkusová šapitó pojmenovaná House Tent, Kenvelo Techno Factory či Roxy Tent, nabízely stereotypní, spíše do extrému hnané prožitky. Vše je podřízeno tanci, pudům - čím více lidí dokáže dýdžej roztěkat do bizarního sledu nekoordinovaných rytmických pohybů, tím lépe.
Místem, kde se prolínalo vysoké s nízkým, rychlé s pomalým a dobré se špatným, byla hlavní venkovní scéna. Dubem a reggae ovátí domácí Nana Zorin tu předávali štafetu uhrančivým tech-ethno exprimentátorům Hypnotix, později přišli kytarově-elektroničtí Tata Bojs a jedny z těch větších hvězd přehlídky - britští Kosheen. Ti ovšem působili se svým do elektroniky zaobaleným písničkářstvým trochu trapně. Aranžím chyběla naléhavost, důraznost a přesvědčivost, zpěvačka jí zase měla až příliš.
Zatímco se Kosheen trápili na hlavní scéně, v House Tent si to užívali londýnští houseoví kmeti X-Press 2. Při dýdžejské produkci této trojice sympatických gentlemanů se však dere na jazyk stejná otázka jako při poslechu jejich aktuálního debutového alba Muzikizum: k čemu je na tohle zapotřebí tří lidí? Skoro to vypadá, že každý z nich obsluhuje jeden ze tří zvuků, které duní tanečním stanem. Buben, úsečná basová linka a jemně melodický pazvuk pendlující mezi nimi. Zatímco Ashley Beedle soustředěně sledoval rotující vinyl, Rocky a Diesel se škádlili, tahali o láhev s vodou, mávali na lidi, pitvořili se a tancovali.
Pravda, zábava je to docela povedená. Ovšem stejně zábavnou, ale hudebně zajímavější show předvedl DJ Shadow. V souvislosti s jeho tvorbou se v polovině 90. let začalo poprvé mluvit a psát o tzv. trip hopu - zprvu především instrumentálně pojatém hip hopu v lenivě psychedelickém oparu. Zařadit tohoto muže s technicky pregnantním a podmanivým setem na hlavní scénu, na doširoka otevřené prostranství před roztěkaný dav, se alespoň zpočátku zdálo jako nepříliš invenční tah. Na druhou stranu, DJ Shadow je velké jméno a chill-outový stan, kam by se svým vystoupením určitě hodil lépe, by všechny jeho fanoušky těžko pojal.
Když už jsme u chill-outového stanu, tam bezkonkurenčně kraloval Pražák Floex. Po úspěšném turné ve Finsku, s novým účesem a pořád stejně magickým průsečíkem mezi jazzem a kultivovanou elektronikou. A pořád nejlepší. V porovnání s ním zněl dýdžejský set Paula Oakenfolda, šedé eminence světové taneční scény, ploše, naivně, až přihlouple.
Skutečným vrcholem bylo historicky první české vystoupení legendárních Underworld, kteří s sebou přivezli monumentální světelnou show. Všechny důležité hity - Cowgirl, Born Slippy nebo Pearl´s Girl se střídaly s méně známými skladbami. Dlouhé zvukové eposy a monumentálně vystavěné melodie podtrhla kapela monotónně dunícím beatem a uhrančivým vokálem. Přitom však Underworld neokleštili své skladby pro účely živého koncertování na monotónní, nevzrušivou a předvídatelnou hudbu, aby nemátli tanečníkům hlavy, potažmo nohy. Skloubili taneční energii s inteligencí, vnutili lidem i náročnější kousky.
Inteligence, nadhled a odvaha jít do hloubky - právě to chybělo velké části toho, co na letos na Creamfields zaznělo.
Pod Řípem zněla největší taneční party |
Největší taneční festival v české historii - Creamfields - zažila v noci na sobotu Roudnice nad Labem. Za zdánlivě monotónním rytmem přijelo na zdejší letiště téměř dvacet tisíc posluchačů, kteří byli svědky noci plné organizačních kolapsů, ale také špičkové moderní hudby. |
Návštěvníci hudebního festivalu Creamfields na letišti u Roudnice nad Labem (9. srpna 2002). |
Jedna z návštěvnic hudebního festivalu Creamfields na letišti u Roudnice nad Labem (9. srpna 2002). |
Jedna z návštěvnic hudebního festivalu Creamfields na letišti u Roudnice nad Labem (9. srpna 2002). |
Jeden z návštěvníků hudebního festivalu Creamfields na letišti u Roudnice nad Labem (9. srpna 2002). |
Momentka z festivalu Creamfields na letišti u Roudnice nad Labem (9. - 10. srpna 2002). |
Momentka z festivalu Creamfields na letišti u Roudnice nad Labem (9. - 10. srpna 2002). |
Momentka z festivalu Creamfields na letišti u Roudnice nad Labem (9. - 10. srpna 2002). |
Momentka z festivalu Creamfields na letišti u Roudnice nad Labem (9. - 10. srpna 2002). |
Nejméně dvacet tisíc lidí. Taneční festival Creamfields se konal od pátečního odpoledne do sobotní sedmé hodiny ranní na roudnickém letišti pod Řípem. Podle pořadatelů i policie se taneční party obešla bez problémů. Šéf letiště Vlastimil Dvořák odhadl, že počet návštěvníků převýšil očekávaných 20 tisíc. Pořadatelé nechtěli sdělit svůj odhad počtu lidí s tím, že jej budou znát až v pondělí.(9. srpna 2002). |
Momentka z festivalu Creamfields na letišti u Roudnice nad Labem (9. - 10. srpna 2002). |
Momentka z festivalu Creamfields na letišti u Roudnice nad Labem (9. - 10. srpna 2002). |
Momentka z festivalu Creamfields na letišti u Roudnice nad Labem (9. - 10. srpna 2002). |
Momentka z festivalu Creamfields na letišti u Roudnice nad Labem (9. - 10. srpna 2002). |
Momentka z festivalu Creamfields na letišti u Roudnice nad Labem (9. - 10. srpna 2002). |
Momentka z festivalu Creamfields na letišti u Roudnice nad Labem (9. - 10. srpna 2002). |
Největší hvězda. Underworld na festivalu v Roudnici. (9. srpna 2002). |
Momentka z festivalu Creamfields na letišti u Roudnice nad Labem (9. - 10. srpna 2002). |