Výsledkem je deska Nadechnutí, která na první pohled může vypadat jako snaha zopakovat koncept dávných Proměn. Jenže zapojit do svých lidovou hudbou inspirovaných autorských písní dechy v zemi, kde dechovka je buď nekriticky milovaná, nebo naopak stejně zavile nenáviděná, chtělo větší kus odvahy než angažovat symfonický orchestr.
NadechnutíAutor: Čechomor |
Ještě lepší zpráva je, že sázka Čechomoru vyšla. Člověk tedy dostává do rukou desku, která je na první poslech a zcela bez diskusí „čechomorská“. Jenže zároveň zní úplně jinak než dřív.
Aranžér Jan Valta se na výsledné podobě písní nemálo vyřádil. Takže tu máme až filmově vyznívající úvod v podobě skladby Sedej slunko, píseň Padly vody, jejíž závěr připomíná největší čas swingu nebo nefalšovaný bigbít v případě Kdyby mě tak bylo.
Čechomor - Mamko nedávej mě
Mezi vrcholy alba patří i velkolepě pojatá Chvála bohu. Od téměř ostýchavého začátku přes silný nástup dechové sekce pod vedením trumpetisty Vlado Kumpana až k pasážím, které by mohl bez uzardění na své koncerty zařadit kdokoliv z velikánů stadionového popu.
Přitom dechy působí, jako by s nimi kapela hrála odjakživa. Ač je to neotřelý počin, tak zapadnou vlastně naprosto přirozeně.
Výčet spolupracovníků Čechomoru by nebyl kompletní bez hostující zpěvačky Martiny Pártlové, jejíž vášnivý projev především v písni Mamko nedávej mě přispívá k blahodárné rozmanitosti celé kolekce.
Asi největším důkazem, že se deska povedla jako celek, je píseň Tady jsme doma. Z reklamy až příliš důvěrně známá melodie by logicky měla sloužit jako hlavní tahák, ve skutečnosti se krčí až v samém závěru alba.
A kdyby ji Čechomor vynechal, vlastně by se vůbec nic nestalo. Tak skvěle se poslouchá těch dvanáct předchozích a premiérových skladeb.