Do Prahy tak spolu s Koženou dorazil i světoznámý italský soubor dobových nástrojů Venice Baroque Soloists, který pěvkyni na nahrávce doprovází pod vedením svého zakladatele, cembalisty a dirigenta Andrey Marcona. Slyšet tento ansámbl u nás živě byla výjimečná příležitost. Na koncertě navíc přirozeně dostal více prostoru.
Bravura a elegance
Báječně sehraný soubor hladil uši Vivaldiho instrumentálními skladbami, které hrál s jemností, elegancí a zpěvností a s bohatými dynamickými odstíny.
Jako sólisté se blýskli houslisté Gianpiero Zanocco a Massimiliano Tieppo v Koncertu G dur pro dvoje housle. Flétnista Michele Favaro byl protagonistou Koncertu g moll "La Notte", jenž navodil atmosféru tajemného nočního chvění.
Virtuozka na zobcovou flétnu zvanou flautino, pražská rodačka Anna Fusek, pak nejen dotvořila představu sladkého snu o lásce v árii z opery La verita in cimento, ale nadchla i oslnivou bravurou v jiskřivém Koncertu C dur pro flautino, smyčce a basso continuo
Podobně jako na albu, i na koncertě se potvrdilo, že Kožená si umí vybrat. Upřednostnila melodické, pomalé, jímavé árie, které zpívá prostě kouzelně. Ve virtuózních kouscích působí její zpěv spíše houževnatě než přirozeně.
Elegický Vivaldi
Vrcholem koncertu byla nejspíš árie z opery Farnace, v níž Vivaldi cituje motiv Zimy ze Čtvera ročních období. Dociluje dramatického efektu mrazivé hrůzy, která zaplavuje člověka stojícího tváří v tvář smrti. Interpretace Kožené patří k nejsugestivnějším.
Osobitě zbarvený hlas naší pěvkyně stále zraje, zvláště ve střední a nižší poloze se dále probarvuje, nabírá na plnosti a objemu. Celý večer byl originální oslavou barokního autora, jehož dílo není zdaleka omezeno jen na zábavnou hudební "pyrotechniku", ale nastavuje i jinou tvář, hloubavou, elegickou, cituplnou, ale i drsnou.
Magdalena Kožená: Rudolfinum, Praha
Doprovod: Venice Baroque Orchestra, dirigent Andrea Marcon
1. listopadu 2009
HODNOCENÍ MF DNES 90 %