Před dvaceti lety byla audiokazeta běžným nosičem hudebních alb. (ilustrační snímek)

Před dvaceti lety byla audiokazeta běžným nosičem hudebních alb. (ilustrační snímek) | foto: Václav Nývlt, Technet.cz

Po vinylech jsou zpět i kazety. V cizině frčí metal, u nás Kryštof a Lucie

  • 100
Hudební byznys zažívá další překvapivou vlnu retra. Audiokazetám zdánlivě dávno odzvonilo, přesto na nich opět začínají vycházet alba, a to jak nová, tak reedice starších nahrávek. Ve Spojených státech se jejich prodej zvedl o 74 procent a kazety zvolna nastupují také v Česku.

Proč je nová obliba audiokazet překvapivá? Návrat vinylu měl svou logiku. Především nikdy úplně nezmizel. Například taneční hudba se v této podobě vydávala pořád, i když desky pro potřeby profesionálních dýdžejů nebyly takovým trhem, jaký by si vydavatelství asi představovala.

Hlavně však poslouchat správně zmasterovanou desku z… desky dává smysl také po stránce čistě technické. Vinyly prostě dobře hrají. Neškolené ucho to asi poznat nemusí, ale audiofilové na jehlu v drážce nedají dopustit, ať už rozdíl opravdu slyší, nebo jde o pózu. A v neposlední řadě je deska s velkým obalem cenná také sběratelsky.

Ale audiokazety, které šuměly, musely se přetáčet a každou chvíli hrozilo přetrhnutí či namotání pásky? Předmět, který se dostal do generačního humoru zobrazujícího kazetu spolu s hranatou tužkou a dodatkem, že kdo chápe tohle spojení, je prostě starý?

Táhne metal i Justin Bieber

Světe, div se, je to tak. Ve zprávě společnosti Nielsen za rok 2016 stojí, že trh s kazetami se v USA zvedl o 74 procent. Pravda, dělá to jen 129 tisíc prodaných kusů, což je oproti 13 milionům vinylů a 105 milionům zakoupených cédéček plivanec v moři. Komplexní data za loňský rok ještě nejsou, ale trend se vysledovat dá. Renesanci kazet v zámoří pomáhá třeba soundtrack k filmu Strážci galaxie, kterého se jen za předloňský rok prodaly čtyři tisíce kazet (vzhledem k tomu, že snímek měl premiéru v roce 2014, je to úctyhodný výkon), poslední deska Justina Biebera nebo reedice starších alb Eminema a Prince.

Šuměly, trhaly se a měli jsme je všichni. Vše o kazetách ve velké fotogalerii.

Hudební magazín Billboard uvádí, že 43 procent kazet se ve Státech prodá přímo – přes webové stránky kapel či skrze on-line obchody nezávislých vydavatelství. V internetovém obchodě eBay jsou na kazetách k dostání Metallica, Nirvana či Rolling Stones. Levně tu jde vydražit i singl Like a Prayer od Madonny.

Fanoušky tvrdých kytar potěší, že slušnou nabídku kazet mají v nabídce německé internetové obchody Nuclear Blast a Napalm Records. Koupíte tu Saxon, Behemoth či Metalliku. Ceny tu začínají na osmi eurech a neměl by být problém s doručením do Česka.

Odstartoval to Kryštof

I u nás se dají koupit audiokazety, zatím však jen několik tuzemských alb a v omezeném množství. Začala to kapela Kryštof se svou výběrovkou 25. Připravila pár kusů v rámci soutěže pro fanoušky, nakonec z toho bylo na naše poměry závratných osm set kazet.

„Spousta lidí nám říkala, že má na chalupě staré přehrávače. Anebo stará auta, kde jsou ještě kazeťáky, ale nemají v nich co poslouchat, protože kazety z 90. let už poztráceli. Takže přivítali, že si můžou poslechnout best of Kryštofa,“ vysvětluje marketingový ředitel vydavatelství Universal Music Miloslav Zýka.

Toho se v Universalu chytli a zkusmo v retro formátu vypustili tři další alba – Kvadraturu záchranného kruhu od Xindla X, Světlo ve tmě od Jelena a desku dvacetiletí, tedy Černý kočky mokrý žáby od Lucie. „Jde o kapely, které jsou či budou na turné, takže je chceme prodávat i tam. Navíc jsou kazety zatím exkluzivně v distribuci Bontonlandu a ten si řekl, které desky mají největší potenciál,“ komentuje Zýka výběr.

A vysvětluje, proč zatím nezkusili větší záběr, ač ohlasy jsou prý dobré: „Žádná z velkých fabrik, které nosiče vyrábějí, nemá na kazety stroje. Existuje však člověk, který je skoupil, když se jejich výroba likvidovala. A ten má poměrně omezenou kapacitu.“