- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Aneb orwelovské přepisování kulturních děl do newspeaku. Mnohé "moderní" adaptace klasických děl přímo křičí do světa, že jejich "úpravce" vlastně vůbec nepochopil původní dílo. Tady se ale jedná o vědomé překrucování děje. Bude se přepisovat i scéna, kdy Carmen vykládá karty? "Smrt, nejprve ona, a pak on"
Mimochodem, Don José nepáchá násilí na ženě. Až do osudného bodnutí dýkou jí vlastně nikdy ničím neublížil. Až na to, že ji chce mít jen sám pro sebe. On ji tak hluboce miluje, že si nedovede život bez ní představit, ani to, že ona bude s jiným. Po hrůzném činu neprchá, ale vydává se do rukou spravedlnosti. Ví, že ho brzy čeká poprava.
Ondřej Bezr na lidovkách :
"Jenže ona už to opravdu přestává být legrace. Hysterie kolem původně jistě pozitivně míněné kampaně MeToo, jejímž absurdním důsledkem je nejspíš i toto zmrzačení klasického díla, je jedním z příkladů narůstající nadvlády naprostých hlupáků (lhostejno, kterého pohlaví) nad normálními lidmi"
Tak teď ještě verzi Othella, kde jím bude běloch a Jago bude černoch a skončí to šťastně... tedy až po té, co bude Othello potrestán a Jago si vezme Desdemonu.
No, zní to zajímavě. Takovou změnu bych rád někdy někde viděl, ale nepojedu kvůli tomu do Florencie...
Abychom to zkompletovali, tak ve filmu Sexmise i Einstein byl(a) žena. Kdoví, možná se tak cítil.....není nad pokrok. Takže Carmen by mohla vytáhnout z pod sukně ukrytý gulomet, čo bolo to bolo, a kosit ty hnusné chlapy na jevišti i v hledišti. No a Maryša je genderově správně, tam se opravovat nic nemusí, žena a) má vždy pravdu b) je už z principu vždy oběť. V jejím případě již od počátku bylo zjevné, že hájí svá lidská práva, zaručená jí Listinou základních práv a svobod. No a ředitel může Carmen nejen přepsat, ale si ji i zahrát a vychutnat si následný extatický "aplaus". No a v Romeovi by mohla Julie mohla vrazit Romeovi kůl do srdce a vyjít z toho jako hrdinka, protože ho vlastně zachránila před osudem Vlada Draculy. Ještě nějaký problém?
„Jak můžeme ve společnosti poznamenané vraždami žen aplaudovat smrti jedné z nich?“ uvedl ředitel scény. Dodal, že je rád, že divadlo drží krok s dobou."
Když pominu tu pitomou frázi "držet krok s dobou" (na což může pěkně navázat heslo "držet hubu a krok"), tak jak si někdo může myslet, že obecenstvo aplauduje SMRTI Carmen? Maximálně tak někdo s mentalitou bolševického kádrováka. Chudák Georges Bizet... To jemu vlastně patří potlesk. Překvapivé, že.
Ostatně když divadelní hra skončí smrtí (zabití, vražda, sebevražda), tak se tleská taky smrti? Nejde snad v umění o něco jiného? A když ta genderově korektní Carmen skončí zabitím muže, tak se podle stejné logiky bude aplaudovat smrti muže, což je v pořádku?
Asi začnou více hrát Romea a Julii. Tam je to genderově vyrovnanější.
Kdysi dávno jsem viděl polský film Sexmise a bral jsem ho jako povedenou recesi. A vida, o pár desítek let později se začíná v Evropě zhmotňovat. Ve filmu byl Koperník žena a nyní je v divadelní hře zabíjen muž, sice v rozporu s realitou, ale feminy to prostě tak nějak chtějí.
Ano. Také si na něj vzpomínám stále častěji.
OK, takže zabíjet muže je zřejmě v pořádku. Které společnosti že považovaly zabíjení těch "špatných" (buržoazní živly, duchovní, židé, intelektuálové, reakcionáři) za ospravedlnitelné nebo dokonce přínosné?
Násilí na ženách se vyřeší tim, že zabijeme na scéně muže. Není to jen dalsi kolotoč násilí?