Gus Van Sant

Gus Van Sant - Režisér Gus Van Sant přijel do Varů představit snímek Slon. | foto: Eva Froňková, iDNES.cz

Van Sant: Snad tu potkám Damona

Navenek skromným, nehvězdným, sotva osmdesátiminutovým filmem Slon vyhrál režisér Gus Van Sant, tvůrce oscarového Dobrého Willa Huntinga, letošní festival v Cannes. Slona inspirovaného skutečným studentským masakrem na střední škole v Columbine přivezl nyní i do Varů, kde se stal předmětem vzrušených diskusí.

Smekám před tím, jak ve zdánlivě pomalém rytmu budujete napětí, divák bez dechu čeká, kdy a odkud přijde úder. Vypočetl jste si to předem, nebo jste si účinnost takového vyprávění testoval na divácích ještě před konečným střihem?
První verzi jsem promítal kamarádům. Opravdu byla trochu jiná, něco jsme změnili, aby se osudy jednotlivých postav překrývaly a film se stal poutavější.  Jeho napětí totiž nevyplývá z děje, ale právě z odhalování charakterů.

Na rozdíl od Moorova dokumentu na stejné téma Bowling for Columbine nepůsobí Slon vůbec jako plakát, nečiší z něho propaganda. Přesto vám jedni tleskali a druzí láli za to, že prý je protiamerický. Jak se bráníte?
Skutečnost, že se v něm objevuje dost prvků americké reality, ještě neznamená, že je protiamerický. Slon nekritizuje Ameriku, nýbrž systém, v němž panuje příliš velký odstup a nemožnost domluvy mezi dětmi a autoritami. Tedy systém umožňující, aby děti dopadly tak jako hrdinové Slona. To se může stát kdekoli, nejen ve Státech. Je-li ve Slonovi něco hodně amerického, pak je to nesmírná touha něco dokázat, vyniknout, touha tak silná, že na ničem jiném včetně rodiny nezáleží. Ale i tenhle motiv může platit jinde, nejen v Americe.

Po Dobrém Willu Huntingovi jste se zavedl jako úspěšný hollywoodský filmař, točil jste hity jako Osudové setkání či Zemřít pro s Nicole Kidmanovou. Proč jste se ve Slonovi vrátil v podstatě na půdu svých začátků, na nezávislou scénu?
O událostech v Columbine jsem chtěl točit už před několika lety, tehdy ovšem nešlo o experiment, nýbrž o tradičně vyprávěný příběh pro televizi. Ale mezitím jsem pracoval na komerčních věcech, jako byl remake Psycho, a tím více se mi zalíbila představa udělat si zase takzvaně malý film.

Traduje se, že scénář Dobrého Willa Huntinga, který pak přinesl průlom ve vaší kariéře, ještě před vámi odmítl Jan Svěrák…
Kdo?

To je český režisér, nositel Oscara za Kolju.
Víte, ten scénář nabízeli jeho autoři, herci Ben Affleck a Matt Damon, spoustě režisérů. První byl tuším Jim Sheridan, po něm já, pak se mluvilo o režii Roberta Redforda či Mela Gibsona, potom se autoři za mnou vrátili, ale byli hodně tvrdí, oba v tom chtěli hrát, což některé režiséry mohlo odradit. Práva tehdy vlastnila firma Miramax, takže je možné, že projekt nabízela i Svěrákovi.

A proč jste ho nakonec přijal vy?
Jednak jsem oba herce znal, měl jsem díky tomu přesnější představu, než jakou vyčtete ze scénáře. Jednak to byl film typu 70. let, což pro mě znamenalo nový, a proto zajímavý žánr.

Představitel Willa Huntinga, váš přítel Matt Damon natáčí právě v Česku film o bratrech Grimmových. Už jste se spolu setkali?
Ještě ne, pořád pilně točí. Možná se sejdeme v sobotu v Karlových Varech. Nebo v neděli v Praze.