Český lev - Jan Svěrák - nominační večer filmových cen, Lucerna Praha (9. února 2008) | foto: Dalibor Puchta, iDNES.cz

Už tu chybu neudělám, věří Jan Svěrák

Odhad, že Jan Svěrák nemůže prohrát, je zas o kus pravděpodobnější. Deset nominací na Českého lva a cenu kritiků získaly v sobotu Tajnosti, obraz dne ze života ženy od režisérky Alice Nellis, jejž Jan Svěrák produkoval.

A jen o nominaci méně, devět, má smutnoveselý příběh o boji proti stáří Vratné lahve, jejž Svěrák i režíroval.

Obě díla se ve finále 1. března utkají v osmi kategoriích včetně nejlepšího filmu roku 2007, kde jim bude sokem ještě Václav, drama Jiřího Vejdělka z cyklu prezidentských milostí. Výsledky Svěrák netipuje. "Nominace ještě nic neznamenají," říká.

Nicméně říká se, že díky taktice dvou filmů nemůžete prohrát.
To už mi dokonce kdosi řekl, že jsem chytrý parchant, který si osvojil kapitalistické metody: když ti někdo konkuruje, koupíš ho. Ale tak to opravdu nebylo myšleno.

A jak to tedy bylo?
Tak, jak jsem říkal od začátku. Pracovali jsme s Alicí Nellis na jiném projektu, když mi dala přečíst Tajnosti. Byl to krásný scénář, který jsem bohužel nemohl natočit sám, tak jsem ho přivedl na svět jako producent. Už tu chybu neudělám.

Takže už budete produkovat kolegům jen špatné filmy?
Ne, soustředím se jen na ty své.

Budete s Nellis pracovat dál?
Je talentovaná, dobře se s ní komunikuje, dokonce jsem učinil pokus oživit i její další scénář. Ale čas mi rychle utíká, dělat dva filmy naráz je vyčerpávající, takže se chci věnovat víc svým filmům a rodině. Ale doufám, že nominace Alici pomohou, aby jí producenti konečně důvěřovali. Umí si sama psát i režírovat, být to muž, tak už jede!

Vaším soupeřem je ještě Václav. Dá se jeho tvůrci Jiřímu Vejdělkovi stále ještě říkat začínající talent?
Ne, to už je renomovaný režisér. Má za sebou tři filmy, z toho nejméně dva hity, už se na něj nemusí brát ohled jako na mladého začínajícího.

Kdy lidé přestali šetřit vás?
Taky u třetího filmu, při Jízdě.

Pět nominací má nejen Václav, ale také, pro mnohé překvapivě, film ..a bude hůř. Proč zazářil?
Fandí se mu jako outsiderovi, od počátku si tu roli buduje – je černobílý, promítal se po hospodách. Podle mě by fungoval stejně dobře, kdyby byl barevný a hrál se v kinech.

Viděla jsem vás s Markem Epsteinem, nejžádanějším scenáristou...
... kdysi jsem chtěl dělat jeho Roming, jako nezávislý film s Romy, ve stylu Cikáni jsou do nebe.

Nemá český film málo Epsteinů?
Jasně, scénáře jsou největší problém. A protože táta je laxní, už si něco píšu i já sám. Víc nepovím.