Hlavní roli v Drábkově nastudování Věci Makropulos hraje Daniela Kolářová.

Hlavní roli v Drábkově nastudování Věci Makropulos hraje Daniela Kolářová. | foto: Hynek Glos

Věčné mládí. Co s ním, ptají se na Vinohradech ve Věci Makropulos

Do pražského Divadla na Vinohradech se vrací hra Karla Čapka Věc Makropulos. Poprvé se bude hrát 24. října, oficiální premiéra připadá na poslední říjnový den.

Divadlo na Vinohradech - z inscenace Věc MakropulosVrací se na Vinohrady právem – tato komedie o relativitě blaha plynoucího z dlouhověkosti je tu takříkajíc doma. V listopadu roku 1922 zde měla světovou premiéru v režii samého autora a na tamním jevišti se pak objevila ještě několikrát, naposledy však v 70. letech. Nyní se s klasikem setká avantgardní režisér a dramatik David Drábek, což je spojení, které slibuje mnohé.

Drábek je znám nejen jako režisér, ale v první řadě jako autor ceněných her, z nichž nejznámější jsou Akvabely. S Čapkem se jako režisér setkává podruhé – před několika lety vyložil v Klicperově divadle v Hradci Králové futuristicky R.U.R. Do současnosti přenesl i Shakespearova Macbetha, situovaného do fastfoodu, důsledně zmodernizoval také Stroupežnického Naše furianty v brněnském Národním divadle. - Čtěte Akvabely vytančily Drábkovi Cenu Alfréda Radoka

Křištálová lupa Komorní horor
"Není to ale tak, že si člověk honí triko a hraje si afektovaně na divadelního řezníka. Nový kabát nesmí být jen efektní a předlohu znásilňovat, to by bylo trapné. Já se s těmi interpretacemi mořím a výčitky mám, abych klasika nevykostil. A k Čapkovi mám navíc úctu nebetyčnou," říká Drábek, který měl původně pro vinohradskou scénu připravit vlastní text Náměstí bratří Mašínů, čerstvě oceněný v soutěži dramatických děl Alfréda Radoka.

Divadlo na Vinohradech - z inscenace Věc Makropulos

Věc Makropulos nahradila Mašíny coby kompromisní řešení, čehož Drábek nakonec nelituje: "Nad jeho hrami často brblám, jak je to strnulé a tezovité a passé, a pak mě během zkoušení pohltí jako červíka mixér a ve finále jsem strašně pyšný, že můžu mít s Čapkem alespoň něco málo společného."

Své pojetí charakterizuje jako komorní hororový příběh. "Jednoho dne do vaší kanceláře vstoupí žena stará stovky let. Takový tvor je časoprostorová anomálie a v jeho blízkosti se dějí podivné věci. Samy od sebe se otevírají kartotéky, květiny se proti gravitaci vyvlékají z hlíny – a mužům váznou v krku ohryzky, překroutí se jim šroubovice DNA, navrací se jim dětská koktavost. Emilia Marty je takový meteorit obtočený jabloneckou bižuterií," vypráví Drábek.

 

Málo ideální stav

Z předmluvy Karla Čapka ke hře

"V této knížce se líčí dlouhověkost jako stav velmi málo ideální, a dokonce velmi málo žádoucí. Těžko říci, jestli je to správné, nedostává se bohužel vlastní zkušenosti. V této komedii jsem měl v úmyslu říci lidem něco útěšného a optimistického. Nevím, je-li optimistické tvrdit, že žít šedesát let je špatné, ale žít tři sta let dobré, myslím jen, že prohlásit šedesátiletý (průměrně) život za přiměřený a dosti dobrý není zrovna zločinným pesimismem. Dejme tomu říci, že jednou v budoucnosti nebude nemoci ani bídy, ani nečisté dřiny, to je zajisté optimismus: ale říci, že tento dnešní život plný nemocí, bídy a dřiny není tak nadobro špatný a zatracený a má něco nesmírně cenného, to je – co vlastně? Pesimismus? Myslím, že ne."

Divadlo na Vinohradech - z inscenace Věc MakropulosK napsání díla, které původně zamýšlel jako román, Čapka údajně přivedl pobyt na zámku v Chyši, kdy vyslechl pověst o ženě, která vypila elixír věčného mládí, nicméně nic dobrého pro ni z toho nevzešlo. Čapkova hrdinka Emilia Marty čili Elina Makropulos má také k dispozici recept, který život prodlužuje o stovky let a de facto tak umožňuje nesmrtelnost. Vizi, kterou Čapkova doba vnímala snad až zlověstně nebo aspoň nepatřičně, současnost chápe jako něco, na co má člověk potenciální právo. Společnost přísahá na kult mládí a vytěsňuje smrt.

"Genetické a kosmetické vzdorování času je žhavý trend. O odsouvání smrti někam za žaluzie vědomí ani nemluvě. V naší inscenaci jsme se snažili prokládat Čapkovy filozofické premisy skličujícími obrazy toho, kam by takový třistaletý život vedl. Za všechny uvedu jeden výjev. K Elině Makropulos přistupuje hlouček stařečků – vetchých, polorozpadlých a bezzubých. Třaslavě k ní vzpínají ruce a volají: ‚Maminko, maminko, to je naše maminka, mámo...‘ Zkuste si představit, že přežijete celé generace svých dětí. Že vám mezi prsty ulpí jejich první i poslední vlasy," říká Drábek.

David Drábek

Zkuste si představit, že přežijete celé generace svých dětí. Že vám mezi prsty ulpí jejich první i poslední vlasy.

Fatální ženu si zahraje Daniela Kolářová. "Byla první a jedinou možností. Celé to beru jako hold této herečce a průběh zkoušení mě v mém úsilí jen utvrzuje. Daniela je křehká, až pápěrkovitá žena – a přitom je v ní Temelín energie a profesionality. Od chvíle, kdy vstoupí na jeviště, na ni obdivně hledím jako želva Poldinka ze seriálu Taková normální rodinka. A tou druhou Poldinkou je autor hudby Darek Král," konstatuje režisér, jenž v inscenaci posílil úlohu mladinké energické dívky Kristýny, která je protipólem prastaré Eliny. "Prozradím jen tolik, že jednu včelí královnu střídá jiná," naznačuje Drábek.