Oprýskané dlaždičky, záchod jako trůn, tělesné zvuky. Pupkatý otec Ubu obsadil až do neděle prostor plzeňské Papírny a spřádá zde své plány na svržení polského krále. Belgický režisér Axel de Booseré a scénografka Maggy Jacotová vytvořili pro Plzeň 2015 neotřelou moderní verzi klasiky Alfreda Jarryho Král Ubu, do které zařadili tři nové povídky Jeana-Marieho Piemmeho.
Belgickým tým chtěl v rámci spolupráce západočeské metropole a Monsu původně inscenovat Švejka. Umělecký šéf evropského kulturního projektu Petr Forman si ale přál, aby vzniklá hra byla dobře srozumitelná i pro belgické publikum. Tým tedy přišel před třemi lety s novou verzí Krále Ubu.
Představení UBUdneS, které mělo premiéru ve středu v Papírně Plzeň, zaujme diváky neotřelým konceptem. Zhýralí uvaděči rozdělí obecenstvo na polovinu, a zatímco ta první sleduje Jarryho klasiku v lehce srozumitelné trojjazyčné verzi, druhá se na skupinky protočí v malých sálech s moderními výjevy. Piemme napsal tři scénky, které posouvají Ubův příběh o moci do dnešní doby.
Diváci se tak setkají s odulým Otesánkem, umanutou političkou a úlisným makléřem. „Vše jsme si tady od revoluce prožili. Ale myslíme si, že jsou to lidi z jiného světa. Ne, jsou tady všude kolem nás a jejich motivace je stejná jako u toho Ubu,“ upozorňuje na aktuálnost hry Petr Forman.
„Postava Ubu je prototyp nenažraného zhýralce s touhou po moci a penězích,“ dodává Forman, který mezinárodnímu projektu pomáhal po umělecké stránce. Zcela měl pak na starosti děsivě neklidnou scénu s Otesánkem, kde připravil specifickou loutku nenažrance pojídajícího vše, co mu jeho nesoudná matka podstrčí.
Skupiny se v polovině večera protočí tak chytře, že každý vidí vše a přitom se ještě mimochodem stává účastníkem předchozího dějství. Složitá logistika představení si vyžádala pětitýdenní přípravu a na premiéře vyšla bez chyby.
UBUdneS se hraje v Plzni až do neděle, poté se přesune do belgických měst Mons a Liége. „Text na hlavní scéně je schválně napsaný česko-francouzsko-anglicky, tam žádné změny nebudou. Čeština tedy zazní,“ ujišťuje Forman, že bude UBUdneS hratelný v Belgii stejně jako u nás.
Zda se neotřelý a zatím zcela vyprodaný česko-belgický kus opět vrátí k nám, záleží podle Formana na zájmu dramaturgů našich divadelních festivalů. „Je velká touha, aby se to vrátilo zpátky, když se tady sežene nějaký zájemce.“