z představení Mary Poppins

z představení Mary Poppins | foto: Radek Miča, MAFRA

RECENZE: Létající chůva Mary Poppins kouzlí zpěvem i akrobacií

  • 7
Na hudební scéně brněnského Městského divadla vzniklo muzikálové zpracování Mary Poppins, které si s těmi západními nijak nezadá.

z představení Mary PoppinsBrno je teprve šestým městem na světě, kterému renomovaný producent Cameron Mackintosh a studio Walta Disneyho postoupili licenci k představení Mary Poppins. Rozhodla o tom kvalita zdejšího nastudování muzikálových trháků, jako byl Oliver!, Čarodějky z Eastwicku či Bídníci. A také supervize z Mackintoshovy agentury, která viděla zkoušení v Městském divadle Brno.

Přísný přístup vyplývá z historických souvislostí. Chůva Mary Poppins, která káže jednoduché heslo: Stačí chtít a rázem je vše možné, přišla na svět v roce 1934 jako titulní postava v knize anglické spisovatelky Pamely Lyndon Traversové.

Její filmová verze z roku 1964 získala pět Oscarů z třinácti nominací. A fenomén svérázné pohádkové vychovatelky jen zpečetila, i když autorce předlohy se snímek příliš nelíbil, a proto se prý i dlouho obávala divadelního zpracování. Producent Cameron Mackintosh o divadelní verzi usiloval bezmála třicet let!

Podle producentského desatera

z představení Mary PoppinsBrněnští divadelníci také neměli lehkou úlohu, protože měli od počátku přesně dané ďábelsky nesmlouvavé desatero produkčních přikázání. Mary Poppins se musí hrát ve stejné kvalitě, jako se hraje v Londýně, kde měla v roce 2004 premiéru, nelze hýbat s časem ani místem. A proto je třeba hodnotit všechny inscenační složky brněnského výsledku právě z tohoto úhlu. Totiž jak divadelníci tomuto diktátu vyhověli.

Povedenou inscenaci muzikálového herce a režiséra Petra Gazdíka dopředu korunoval výtečný překlad Jiřího Joska. Songy i dialogy jsou hezké české, a přitom v nich dospělí zachytí nenapodobitelnou břitkost ostrovní konverzace i jedinečného britského humoru. Slova se tady prodávají v řečnictví a je jen trochu škoda, že se pro slavný termín supercalifragilisticexpialidocious, kterým chůva Mary dětem demonstruje hravost písmen i nabubřelost naoko moudrého žvanění, nenašel ekvivalent v české makarónštině.

z představení Mary PoppinsGazdíkovu inscenaci umocnila i mimořádná scéna Petra Hlouška. V programu je přiznáno, že jde o adaptaci originálního designu Boba Crowleyho. Hloušek vytvořil reálie viktoriánsky napucovaného i komínově začouzeného Londýna. Pohádkovost předlohy jedinečně podtrhl nápaditými projekcemi na průsvitnou oponu. Výsledek je realisticky netoporný, dětsky hravý a má šmrnc v nenuceném propojení kulis a filmových šotů. Zdařilé jsou i kostýmy Andrey Kučerové.

Snad nebude zákeřné vyzradit, že diváka čeká velké množství "kouzel": tahání velkých předmětů z malé chůviny kabely, létání Mary Poppins vzduchem nad hlavami diváků či špacír kominíka Berta, který obejde doslova celý portál jeviště. Tyto opravdu mimořádné kousky nabídly také zahraniční produkce, v Brně odzbrojí neméně.

Z davu prýští energie

z představení Mary PoppinsDiváka čekají i výtečné davové výstupy, při scéně v řečnictví či stepařském čísle kominíků proudí do hlediště energie, jakou jsem při muzikálu už nějaký čas nezažil. Gazdíkova inscenace ale není pouhým slepencem zdařilých výstupů. Má švih a graduje.

Brněnská Mary Poppins naštěstí neutonula v cukrkandlově pohádkovém tónu. Režisér ukazuje také problémy rodiny, která má sice dvě nezvedené děti, ale současně také manko ve vztazích mezi svými členy.

Pochválit se dá i hudební nastudování Dana Kalouska, který 14 hráčů vede pod svojí taktovkou k plnokrevnému zvuku bez kazů. Na třicet aktérů na scéně dokáže navodit iluzi desítek rychle se střídajících postav. Že je časování převleků napjaté na vteřiny, si tady všimne i amatér.

z představení Mary PoppinsPřestože i tento muzikál dává prostor jednotlivým hvězdám, jeho energické vyznění je skutečně kolektivním dílem, v němž se vše výše zmiňované šťastně a vyváženě potkalo. Ale k jednotlivcům. Až na občas skřípající vícehlasé party jsou pěvecké výkony také zážitkem. Alena Antalová v hlavní roli je ostřílená muzikálová hvězda už pro lehkost, s níž tvoří svoji roli. Deštník obsypaný gerberami si při premiéře za svůj bezchybný herecký i pěvecký výkon určitě zasloužila.

V roli kominíka Berta Dušan Vitázek jen potvrdil pozici muzikálového šampiona, kterému nedělá potíže zpívat a tančit třeba i hlavou dolů. Typově přesný je Martin Havelka jako zpočátku nerudný otec Banks. Nu a děti Kristýna Kučerová i Andrej Holoubek už zaslouží pochvalu jen za kvantum zvládnutého textu ve tříhodinovém kuse.

Na tuzemská jeviště Mary Poppins skutečně vtrhla ve výtečné divadelní kondici. Divákům dokonale uspokojí muzikálové chutě a pro zdejší divadelníky bude příslibem, že se třeba do Brna výhledově zase snese nějaká muzikálová veličina světa.

George Stiles & Anthony Drewe: Mary Poppins
Městské divadlo Brno, režie P. Gazdík, choreografie L. Holánková, scénografie P. Hloušek. Hrají: A. Antalová, D. Vitázek, M. Havelka, J. Musilová a další. Premiéra 20. listopadu 2010, délka 170 min.
Hodnocení MF DNES: 80 %