Divadlo - ilustrační foto

Divadlo - ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Ost-ra-var nepostrádá originalitu ani říz

Přehlídku nejzajímavějších titulů od všech čtyř profesionálních divadelních domů chystají každoročně v Ostravě. V narážce na místní pivo se jmenuje Ost-ra-var. Letos se uskutečnila podvanácté. A jaký měla říz?

Ostravský divadelní festival je svého druhu jediná podobná přehlídka. Nesoutěžní čtyřdenní akce je totiž určena zejména více než dvěma stovkám divadelních vědců, studentů a kritiků.

A právě tito hosté se při pracovních setkáních dělí s divadelníky o své dojmy. V tomto kontrastním střetu názorů jeviště a hlediště tkví originalita celého podniku, který v neděli skončil.

V nabídce je vždy to podstatné z roční produkce Národního divadla moravskoslezského, Komorní scény Aréna, Divadla loutek i Divadla Petra Bezruče.

Ost-ra-var nesoucí podtitul "festival ostravských činoherních divadel" byl i letos pestrou přehlídkou. Paradoxně v ní našly místo i produkce loutková, pohybové divadlo či muzikál. Zjevný propadák se v žádné ze čtrnácti inscenací nekonal.

Jednoznačným favoritem se pak stal Evžen Oněgin z bezručovské produkce. Výtvarně úchvatná, v režijní stylizaci procítěná inscenace se stala zázrakem také v hereckých výkonech protagonistů Terezy Vilišové a Tomáše Dastlíka. Krystalický koncentrát ruského romantismu z Ostravy jistě nezapadne ani na jiných festivalech.