Takzvaný „divadelní Netflix“ spouštěli za dramatických časů druhého lockdownu. „Daří se nám, co jsme si předsevzali, takže jsme rádi, jak jsme se rozhodli,“ hodnotí uplynulý čas ředitel portálu Dramox Martin Zavadil. Služba tedy přežila někdejší uzávěry divadel a funguje dál. Aktuálně nabízí na čtyři stovky představení.
O jakou scénu je největší zájem?
Pražské Dejvické divadlo, které má na Dramoxu legendární představení, jako jsou Bratři Karamazovi či Dabing street, vede. To byste asi čekal. Velmi sledované je i Klicperovo divadlo z Hradce Králové, od kterého jsme nedávno přidali skvělou komedii Koule s Pavlou Tomicovou v hlavní roli, a vysoko se drží i pražský Činoherní klub, kde přidáváme pořád nové představení. Naposledy Bolka Polívku jako Zvonka Burkeho.
Které představení dosud dosáhlo nejvíce přehrání?
Nejsledovanější představení je aktuálně Šťovík, pečené brambory z Dejvického divadla. Tuhle komedii ze šatny fotbalových rozhodčích určitě doporučuju.
Počet registrovaných uživatelů mi prý neprozradíte, podělíte se přesto o nějaká čísla?
Dramox stojí zhruba tolik co jeden lístek do divadla a divák si pustí průměrně pět představení za měsíc. Ročně přidáváme víc než stovku představení, takže je z čeho vybírat. Za měsíc u nás naši diváci zhlédnou desítky tisíc představení. Snažíme se pořád maximálně podporovat divadla i finančně, divadlům a tvůrcům jsme vyplatili už přes 25 milionů korun (Dramox posílá polovinu z předplatného přímo tvůrcům – pozn. red.).
Můžete porovnat zájem o službu v časech lockdownů a nyní? Měl na Dramox vliv návrat k běžnému kulturnímu provozu?
Zpočátku byl zájem opravdu velký. Po konci lockdownů chtěli lidé hlavně ven. Když se ptáme našich diváků, nejčastěji říkají, že chodí do divadla a na Dramox míří za skvěle stráveným časem s divadlem u nich doma.
Vaši patrně největší konkurenti (FilmNaživo a České kino) už nefungují. Čím si vysvětlujete, že Dramox nadále žije?
Snažíme se, aby si Dramox na svůj provoz vydělával a pořád vymýšlíme, jak ukázat, jak skvělá divadla na Dramoxu máme. Dnes najdete naše představení v dobrých kinech po celém Česku, spolupracujeme s desítkami škol, s operátory a důležitá je podpora podnikatele Martina Hájka, který za Dramoxem stál od počátku a v důležitých chvílích ho podpořil.
Na které platformě si uživatelé Dramox pouštějí nejčastěji?
Nejčastěji jsou to počítače a televize. Čím dál častěji lidé využívají naše mobilní aplikace pro sdílení do televize skrze Chromecast nebo Airplay.
Před časem jste sami začali natáčet záznamy v rámci řady Dramox originals – co vás k tomu vedlo? Špatná kvalita záznamů?
Záznamy, které jsme ze začátku získávali, neměly vždy ideální kvalitu, proto jsme se rychle rozhodli natáčet představení tak, aby byl zážitek z představení opravdu skvělý. Spolupracujeme i s divadelními režiséry, abychom zachytili to nejdůležitější. Máme dnes desítky natočených představení, naše záznamy jsou v kinech. A není náročnějších diváků než kinařů.
Využívá natáčení Dramox originals nějakých nových postupů, jak divadlo zachytit? Narážím tím třeba i na platformu FilmNaživo, kde kameraman sledoval herce přímo na jevišti.
Při natáčení se snažíme přizpůsobit divadelnímu představení. Pokud natáčíme na otáčivém hledišti, je to samozřejmě jiné než v malém divadle, ale pořád chceme zachytit představení a emoce co nejlépe.
Jaké další novinky plánujete?
Skvělé divadelní představení dnes mimo náš portál Dramox.cz najdete i v dobrých kinech, kde můžete každý měsíc zajít na výbornou divadelní komedii, divadelní představení pro děti nebo muzikál z nejlepších českých a slovenských divadel. Chystáme i zahraniční představení. Zároveň prohlubujeme spolupráci s domovy důchodů a nemocnicemi, abychom dostali divadlo i k těm lidem, kteří ho jinak nemůžou navštívit.