Divadelní svět ztratil Otu Ševčíka

  • 14
Divadelní režisér a herec Ota Ševčík včera v Praze podlehl dlouhé a těžké nemoci. Bylo mu jedenasedmdesát let. Jana Jandová z Divadla ABC sdělila, že Městská divadla pražská vypraví zesnulému pohřeb. Jeho termín bude oznámen. Ota Ševčík se narodil v téměř německé rodině: matka byla rodilá Němka a otec německy mluvící Slovák ze Spiše. Možná proto hrál po dvě desítky let na filmovém plátně i televizní obrazovce především neprůstřelné gestapáky, jak o tom sám kdysi mluvil v jednom z rozhovorů.

Často prý slýchal, že "jeho" fašisté jsou skutečně věrohodní. Komickou figurku knížepána si zahrál v obou dílech Troškovy pohádky Princezna ze mlejna. Za nejlepší roli však označoval tu z Kadárova a Klosova snímku Smrt si říká Engelchen. V poslední době se kromě obou pohádek objevil ve filmech Kuře melancholik nebo Pramen života - Der Lebensborn. Naposledy s ním natáčel Filip Renč - Ševčík byl ředitelem školy v jeho muzikálu Rebelové.

Ota Ševčík, vlastním jménem Richard Ott, se narodil 23. října 1931 v Karviné. V polovině 50. let absolvoval činoherní režii na Divadelní fakultě brněnské Janáčkovy akademie. Pět let pak působil ve Vesnickém divadle v Praze. Tam začalo jeho putování po mnoha českých scénách. Nejvíce času strávil jako šéf činohry Divadla J. K. Tyla v Plzni, kde s roční přestávkou pracoval v letech 1971 až 1989. Působil i v někdejším Divadle S. K. Neumanna v Praze, kam se jako umělecký šéf vrátil začátkem 90. let. Tehdy byl i šéfem činohry Státního divadla v Brně, kde nastudoval stovku inscenací. V Plzni v 80. letech režíroval klasické hry Zločin a trest, Amadeus nebo Ivanov. Ševčík se podepsal pod režii mnoha oper, operet a muzikálů.

V pražském Divadle ABC nastudoval v polovině 90. let muzikál Funny Girl, v roce 1997 Cyrana z Bergeraku a loni Pygmalion. Plánoval tu ještě Shakespearovy Veselé paničky windsorské, zkoušky však už nezačaly. Není tomu dlouho, co Ota Ševčík režíroval v Hudebním divadle Karlín. Pro Divadlo v Řeznické připravil inscenaci Hello, Dolly!, o které Zdeněk A. Tichý v MF DNES napsal: Režisér Oto Ševčík vyčaroval skvostnou miniaturu, v níž využil svých zkušeností matadora hudebního divadla. Namísto složité akce si vystačí s pouhým gestem, osm herců je zároveň samo sobě sborem a kvarteto vedené klavíristou M. Duškem mu nahradí v malém sále celý orchestr. V Národním divadle připravil naposledy inscenace Éra Kubánkova a Bernhardovu hru Před penzí, na Vinohradech předloni režíroval Feydeauovu komedii Dáma od Maxima.

Divadlo bylo jeho světem, ale bral ho s rezervou: "Kdysi se říkalo, že divadlo řeší problém. Divadlo neřeší nic. Divadlo v podstatě reflektuje svět a stav společnosti, je jejím zrcadlem. Gogol píše: Nezlob se na zrcadlo, máš-li sám křivou hubu. Divadlo zrcadlením ukazuje na bloudění lidí a omyly současné společnosti. Nemůže je vyřešit, ale ukazát. Komunisté hlásali, že divadlo musí řešit. A také byly hry, které vybízely, aby zvítězila dělnická třída a my spěli ke šťastné budoucnosti. Ale divadlo je jenom obraz doby. Samozřejmě záleží na autorovi, jestli vidí současnost růžověji, nebo černěji. Divák ať si vybere. "

Herec Ota Ševčík ztvárnil v pohádce Princezna ze mlejna zlostného knížepána.

,