Kultura Indie vyrazila na Slovácko

Veselí nad Moravou - Ve znamení kultury daleké Indie se nesl víkend ve Veselí nad Moravou. Třídenní Dny indického umění zde nabídly všemožné žánry: filmové projekce, orientální divadlo, přednášku na téma Indická filozofie, ukázku tance Katthaku a výstavu fotografií. "Včetně vystupujících a hostů se sjela asi stovka lidí. Mezi účastníky převládali vysokoškoláci ze všech koutů republiky. Ze strany domácích byl už tradičně minimální zájem," konstatoval Marcel Řimák, ředitel Městského kulturního střediska ve Veselí nad Moravou.

Druhý ročník dnů indické kultury v samém srdci Moravského Slovácka tentokrát navštívil indický velvyslanec v České republice. "Je v úřadu teprve krátce, ale našel si čas. Byl překvapený, že se přehlídka koná ve městečku s dvanácti tisíci obyvateli, které je z pohledu jeho země spíše větší vesnicí," řekl Řimák.

Právě indická ambasáda zapůjčila do Veselí bezplatně tři ze čtrnácti promítaných filmů. V listopadu se na stejném místě uskuteční osmý ročník ruského filmu. "Dělali jsme vedle Indie také Japonsko. Na příští rok spíše namísto jediné národní kultury připravíme přehlídku umění několika asijských států," řekl Řimák.

Výstava fotografií potrvá déle
Výstava fotografií Hany Rysové, otevřená do 10. června, jako jediná akce přesáhne třídenní horizont Dnů indického umění. Pražská fotografka v početné kolekci představuje snímky z Radžasthánu ve střední Indii. Nepoměrně větší soubor ze své cesty v roce 1996 do zdejšího svatého indického města Puškaru už s úspěchem vystavovala v Národním muzeu.

"Pobývala jsem v Indii měsíc u příležitosti položení základního kamene nového ašrámu," vzpomíná Rysová, která fotografuje bezmála čtyřicet let. I když je prý zapřísáhlou vyznavačkou černobílých snímků, křiklavost tónů orientální Indie ji poprvé přinutila sáhnout po barevném filmu.

Dvě místnosti veselské galerie nyní vytvořily přirozené póly barevným a černobílým snímkům, zachycujícím často vyprahlou krajinu, běloskvoucí nádheru posvátných chrámů, ale také portréty pouličních světců, obyčejných lidí nebo všudypřítomných paviánů.

"Jsem dokumentarista, a tak jsem fotila prostě vše, co mě zaujalo," odpovídá Rysová na tematickou rozrůzněnost snímků. Několik velkoformátových portrétů mezi padesáti menšími snímky zachycuje modlící se a meditující muže. "Všude jsou děti, všude jsou zvířata," komentuje Rysová snímky s udivenou drobotinou, která prý často vůbec poprvé viděla fotoaparát.

Rádžastán - nejchudší část Indie - a jeho obyvatelé vytvářejí na často zádumčivých snímcích fotografky svérázný vesmír. "Lidé v Puškaru jsou navzdory bídě veselí. Také moje snímky by měly rozdávat radost," formuluje své krédo fotografka.

Indické posvátné město Puškar