HaDivadlo uvádí poprvé Čechova

Brno - Novinku hned na několik způsobů představuje nastudování Čechovovy slavné hry Tři sestry v brněnském HaDivadle. Komorní scéna se ve své bezmála třicetileté historii setkává s dílem geniálního ruského dramatika vůbec poprvé. Ruský režisér Sergej Fedotov, který Tři sestry připravuje, svého prvního Čechova potkal až v tuzemsku. Tři sestry budou v řadě jeho sedmdesáti režií teprve druhým čechovovským dramatem. Premiéra hořké tragikomedie se uskuteční v sobotu večer.

Ruský režisér působí v České republice už více než šest let. Divadlu se však profesionálně věnuje už od roku 1983. Ještě o pět let později si dokonce v městečku Perm založil vlastní divadlo U mostu, jehož inscenace znají také čeští diváci z pravidelných návštěv na festivalu v Hradci Králové.

"Chceme jít také cestou klasických divadelních textů, na kterých se dají budovat herecké postavy. Poslední tři roky byla dramaturgie HaDivadla spíše rozporuplná. Klasika se tak v programu HaDivadla objeví namísto nejrůznějších dramatizací," komentuje umělecký šéf Jiří Pokorný plány divadla.

Tři sestry budou v Brně doslova mezinárodním projektem. Slovenská dramaturgyně Valeria Schulczová se vrací k analýze Čechovova textu. "Nejdominantnější i nejaktuálnější téma hry jsme si nazvali jako neschopnost mnoha lidí, kteří ani dnes neumějí žít reálný život. Jedině Nataša je toho schopná,což ji dává možnost ovládnout dům a vytěsnit všechny postavy." říká Schulzová.

Fedotov připomíná, že se Čechovovy hry často inscenují jako trudomyslná dramata anebo, jak už samotný dramatik radil, pouze veselé, nezávazné vaudevilly. "Já chci ale k Čechovovi přes psychologické paradoxy, chci odkrýt tragikomiku Tří sester," říká Fedotov. Osobně považuje za ukázkového Čechova pražskou inscenaci Ivanova v režii zesnulého Petra Lébla.

V hlavních rolích tří žen, které touží po životě ve velké Moskvě, se představí Iva Volánková, Mariana Chmelařová a studentka JAMU Kateřina Jakubcová. "Herec je vlastně psychologický klaun. Důležitá je také jistá míra improvizace, která dnešnímu divadlu zcela chybí. Herec nesmí hrát sám sebe, musí stvořit nový charakter, novou personu," formuluje Fedotov hlavní zásady herecké metody Michaila Čechova. A jaké divadlo tedy má ruský režisér, který kupříkladu již nastudoval všechny Gogolovy hrya působil i v Německu a v Polsku, osobně nejraději? Fedotov hovoří o umění mystickém, excentrickém a také groteskním.