Slavkovská dráha je v Česku mezi 21 nepotřebnými, kterých se chce státní organizace Správa železniční dopravní cesty zbavit. Když to nevyjde, vytrhá mezi Horním Slavkovem a Loktem i zbytek kolejí a navždy vymaže trať z mapy železničních spojení. Pro MF DNES to uvedl mluvčí SŽDC Marek Illiaš.
Že to tak dopadne, je téměř jisté. Tedy pokud se nezmění podmínky, podle nichž bude vítězem soutěže vyhlášen zájemce s nejvyšší nabídkou. Ten by se navíc musel zavázat, že dráhu dalších aspoň pět let udrží v provozu. S ohledem na to, že by musel také trať za více než 100 milionů korun opravit, se jeví tato varianta jako nereálná.
O osud železnice se zajímá i město Horní Slavkov. Poslalo Správě železniční dopravní cesty na toto téma dopis. „Podle odpovědi se zařídíme. Případně bychom o trať i požádali. Kdyby město bylo jejím vlastníkem, mohlo by zkoušet žádat o dotace. To už se však netýká obnovení provozu, ale přestavby na cyklostezku,“ oživuje dřívější nápad starosta Slavkova Martin Kasal.
Trať se opravila i kvůli firmě. Ta mlčí
O něco lépe je na tom úsek slavkovské železnice směrem z Ležnice (okrajová část Horního Slakova) do Krásného Jezu u Bečova. Tuto část loni v červnu stát za 20 milionů korun opravil, aby tudy mohly jezdit letní víkendové turistické vlaky a hlavně aby místní firma Legios mohla přepravovat své výrobky - železniční cisterny.
Jenže Legios stále jako dřív vozí montované cisterny i po silnici. Jak často, není jasné. Strojírenská firma na otázky MF DNES ani po deseti dnech neodpověděla. Správa železniční dopravní cesty, které koleje patří a u níž si Legios využití trasy nasmlouval, mlčí také. Prý kvůli obchodnímu tajemství.
„Průběžná čísla máme k dispozici, ale nejsem oprávněn je sdělit třetím osobám. Smlouva s Legiosem je uzavřena na pět let, vyhodnocení plnění závazků se uskuteční až na konci její platnosti,“ sdělil mluvčí SŽDC Illiaš.
Firma je v insolvenci a dva měsíce nevypravila ani vagon
Předseda dopravní komise Hospodářské a sociání rady Sokolovska Robert Koutný zjistil, že Legios využívá železnici jen občas. „Několikrát do měsíce, když potřebuje přepravit větší zásilku. Jednotlivé cisterny ale vozí po silnici na autech,“ uvedl Koutný.
Legios je v insolvenci a soud mu povolil reorganizaci, aby se z potíží dostal. Kvůli platební neschopnosti firma podle Koutného dva měsíce na jaře dokonce neodvezla ze Slavkova po kolejích ani vagon. O schůzku s vedením strojírenské firmy se snaží i starosta Kasal, zatím odpověď nedostal.
Vedení Slavkova si dělá naděje, že SŽDC prodlouží opravený úsek z Ležnice (tady v okrajové čtvrti koleje prakticky končí) o dalších asi 1,5 kilometru až na slavkovské nádraží. Podle některých odhadů by rekonstrukce stála 20, podle jiných až 40 milionů. Pak by dráha byla mnohem zajímavější pro větší počet cestujících, vlaky by zajížděly jako před sedmnácti lety až do centra.
Jenže správa železnice opravu nechystá. „S dostavbou nebo opravou tohoto úseku SŽDC letos ani v následujících letech nepočítá. V první řadě řešíme, jak udržet provoz na tratích s celoročním provozem,“ vzkázal mluvčí Illiaš.