V červenci přijede do Horního Slavkova po patnácti letech první vlak

  19:46aktualizováno  19:46
Po slavkovské železnici, která je už 15 let zavřená a zdevastovaná, znovu pojedou vlaky. A to zřejmě začátkem července. Správa železniční dopravní cesty podepsala s firmou Trail Servis smlouvu na druhou a tedy poslední část opravy trati z Ležnice (čtvrť Horního Slavkova) do Krásného Jezu u Bečova.
Správu železniční dopravní cesty přesvědčil hlavně zájem firem, jež trať potřebují k přepravování výrobků. (ilustrační foto)

Správu železniční dopravní cesty přesvědčil hlavně zájem firem, jež trať potřebují k přepravování výrobků. (ilustrační foto) | foto: Martin Stolař, MAFRA

Definitivně tak padly pochybnosti o tom, zda stát ještě někdy železnici obnoví. Stane se, i když pouze v krátkém pětikilometrovém úseku. Delší část vedoucí opačným směrem z Ležnice přes Horní Slavkov do Lokte dál chátrá.

Správu železniční dopravní cesty (SŽDC) přesvědčil hlavně zájem firem, jež trať potřebují k přepravování výrobků. V Ležnici sídlí strojírenská společnost Legios. Vyrábí tisíc železničních cisteren ročně a potřebuje je dostat k zákazníkům jinak než rozebrané na korbách kamionů po silnici. Koleje využije k přepravě vytěženého písku v budoucnosti i firma Sanaka.

Rekonstrukce trati zahrnuje vysekání náletových dřevin, výměnu štěrkového podloží, pražců, kolejnic a také opravu některých propustků.

"Oprava bude ukončena 30. července a celkové náklady činí 20,4 milionu korun," uvedl mluvčí Správy železniční dopravní cesty Pavel Tesař.

Stát má podmínku, aby firmy využívaly trať v plánovaném rozsahu. Tedy, aby se investice do oprav vrátila. "Nerad dávám peníze do tratí, kde se jezdí dvakrát za rok," řekl nedávno s nadsázkou oblastní ředitel SŽDC Josef Kalivoda.

Firma Legios tento týden neodpověděla na otázku MF DNES, jestli do poloviny roku stihne na své náklady zprovoznit vlečku, aby se na trať v Ležnici napojila. Vedení firmy o tom ale ujistilo aspoň starostku Horního Slavkova Janu Vildumetzovou.

Starostka pomýšlí i na osobní dopravu

Starostce nákladní doprava však nestačí. Chce jednat s Karlovarským krajem, aby si v úseku Ležnice - Krásný Jez objednal také osobní dopravu. Představovala by si tři vlaky denně, i když je jasné, že by dojely jen do Ležnice, nikoliv přímo do Slavkova.

"Pokud by vlakem jezdilo více lidí, tlačila bych na stát, aby opravil trať až na slavkovské nádraží," vysvětlila Vildumetzová. Podle jejích zkušeností si lidé obnovení železniční dopravy přejí.

Náměstek hejtmana pro dopravu Petr Navrátil se tváří skepticky k požadavku, aby kraj platil ztrátové vlaky. Navrhuje, aby je nejdříve na zkoušku objednalo město. "Nebudu Slavkov brzdit v aktivitě. Podporuji myšlenku obnovení osobní dopravy, i když si nemyslím, že to bude efektivní," řekl Navrátil.

Podle Jany Vildumetzové by se ale o osobní dopravu měl postarat kraj. A ne aby přenášel odpovědnost na město. "Určitě o tom budeme jednat a věřím, že se s panem Navrátilem dohodneme," prohlásila. 

Jaké má stát plány se zbytkem tratě z Horního Slavkova do Lokte, není jasné. "Budeme to řešit po dokončení současných oprav," konstatoval mluvčí SŽDC Pavel Tesař.

Zřejmě už v červenci vyjedou po patnácti letech poprvé vlaky na opravenou trať z Ležnice (modrá značka) do Krásného Jezu u Bečova (zelená značka).

Zřejmě už v červenci vyjedou po patnácti letech poprvé vlaky na opravenou trať z Ležnice (modrá značka) do Krásného Jezu u Bečova (zelená značka).

Autor:

Nejčtenější

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

VIDEO: Semafory k WC, pohyby jako robot. Jak to chodí v českém Amazonu

Lidé s vozíky projíždějí labyrintem uliček, kde je v regálech naskladněno 20...

Distribuční centrum Amazonu v Praze působilo dosud spíš jako nedobytný hrad. Jak to uvnitř chodí, se veřejnost...

Demagogie, na kterou doplatí všichni, kritizují umělci návrh autorského zákona

Petr Janda

Senát v prosinci schválil návrh změny autorského zákona, podle kterého by za užití hudby už nemusely některé provozovny...

Nápisy na taškách matou. Výroba papírových škodí víc než těch plastových

V Penny Marketu přestali nabízet jednorázové igelitky, v nabídce mají například...

Řada lidí si raději než igelitku koupí v obchodě tašku z papíru. Od pokladny pak odchází s dobrým pocitem, že jsou...

Topíme svíčkou. Nové bytovky už musí mít téměř nulovou spotřebu energie

ilustrační snímek

Všechny nové budovy s obytnou plochou větší než 350 metrů čtverečních musí mít od prvního ledna téměř nulovou spotřebu...

Další z rubriky

Zákaz jízdy v levém pruhu děsí majitele karavanů, zasáhl by je totiž také

Ilustrační snímek

Připravovaný zákaz předjíždění a jízdy v levém pruhu na dálnicích, původně určený pro kamiony, může zkomplikovat...

Problémová dálnice bez tendru. ŘSD zvažuje přímý výběr stavitele D1 u Humpolce

Humpolec, 5. 1. 2019, D1. 92. km, směr Praha, demontáž

Část nedokončených prací na problematickém úseku dálnice D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem chtějí silničáři zadat...

Kdo opraví fasádu Fantovy budovy. SŽDC vypsala výběrové řízení

Fantova kavárna na Hlavním nádraží v Praze už prošla rozsáhlou rekonstrukcí.

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) v pátek zahájila výběrové řízení na zhotovitele, který opraví fasádu a střechu...

Najdete na iDNES.cz