Správu železniční dopravní cesty přesvědčil hlavně zájem firem, jež trať potřebují k přepravování výrobků. (ilustrační foto)

Správu železniční dopravní cesty přesvědčil hlavně zájem firem, jež trať potřebují k přepravování výrobků. (ilustrační foto) | foto: Martin Stolař, MAFRA

V červenci přijede do Horního Slavkova po patnácti letech první vlak

  • 3
Po slavkovské železnici, která je už 15 let zavřená a zdevastovaná, znovu pojedou vlaky. A to zřejmě začátkem července. Správa železniční dopravní cesty podepsala s firmou Trail Servis smlouvu na druhou a tedy poslední část opravy trati z Ležnice (čtvrť Horního Slavkova) do Krásného Jezu u Bečova.

Definitivně tak padly pochybnosti o tom, zda stát ještě někdy železnici obnoví. Stane se, i když pouze v krátkém pětikilometrovém úseku. Delší část vedoucí opačným směrem z Ležnice přes Horní Slavkov do Lokte dál chátrá.

Správu železniční dopravní cesty (SŽDC) přesvědčil hlavně zájem firem, jež trať potřebují k přepravování výrobků. V Ležnici sídlí strojírenská společnost Legios. Vyrábí tisíc železničních cisteren ročně a potřebuje je dostat k zákazníkům jinak než rozebrané na korbách kamionů po silnici. Koleje využije k přepravě vytěženého písku v budoucnosti i firma Sanaka.

Rekonstrukce trati zahrnuje vysekání náletových dřevin, výměnu štěrkového podloží, pražců, kolejnic a také opravu některých propustků.

"Oprava bude ukončena 30. července a celkové náklady činí 20,4 milionu korun," uvedl mluvčí Správy železniční dopravní cesty Pavel Tesař.

Stát má podmínku, aby firmy využívaly trať v plánovaném rozsahu. Tedy, aby se investice do oprav vrátila. "Nerad dávám peníze do tratí, kde se jezdí dvakrát za rok," řekl nedávno s nadsázkou oblastní ředitel SŽDC Josef Kalivoda.

Firma Legios tento týden neodpověděla na otázku MF DNES, jestli do poloviny roku stihne na své náklady zprovoznit vlečku, aby se na trať v Ležnici napojila. Vedení firmy o tom ale ujistilo aspoň starostku Horního Slavkova Janu Vildumetzovou.

Starostka pomýšlí i na osobní dopravu

Starostce nákladní doprava však nestačí. Chce jednat s Karlovarským krajem, aby si v úseku Ležnice - Krásný Jez objednal také osobní dopravu. Představovala by si tři vlaky denně, i když je jasné, že by dojely jen do Ležnice, nikoliv přímo do Slavkova.

"Pokud by vlakem jezdilo více lidí, tlačila bych na stát, aby opravil trať až na slavkovské nádraží," vysvětlila Vildumetzová. Podle jejích zkušeností si lidé obnovení železniční dopravy přejí.

Náměstek hejtmana pro dopravu Petr Navrátil se tváří skepticky k požadavku, aby kraj platil ztrátové vlaky. Navrhuje, aby je nejdříve na zkoušku objednalo město. "Nebudu Slavkov brzdit v aktivitě. Podporuji myšlenku obnovení osobní dopravy, i když si nemyslím, že to bude efektivní," řekl Navrátil.

Podle Jany Vildumetzové by se ale o osobní dopravu měl postarat kraj. A ne aby přenášel odpovědnost na město. "Určitě o tom budeme jednat a věřím, že se s panem Navrátilem dohodneme," prohlásila. 

Jaké má stát plány se zbytkem tratě z Horního Slavkova do Lokte, není jasné. "Budeme to řešit po dokončení současných oprav," konstatoval mluvčí SŽDC Pavel Tesař.

Zřejmě už v červenci vyjedou po patnácti letech poprvé vlaky na opravenou trať z Ležnice (modrá značka) do Krásného Jezu u Bečova (zelená značka).

Zřejmě už v červenci vyjedou po patnácti letech poprvé vlaky na opravenou trať z Ležnice (modrá značka) do Krásného Jezu u Bečova (zelená značka).