Jiří Duras z Leteckého klubu Karlovy Vary.

Jiří Duras z Leteckého klubu Karlovy Vary. | foto: Václav Šlauf, MAFRA

Zdravotnické pomůcky rádi přepraví i piloti. Vzlétneme do hodiny, říká šéf

  • 4
Letci z celé republiky se dali dohromady, aby v časech krize zajistili urychlený přesun potřebného materiálu. Výjimkou nejsou ani členové Leteckého klubu Karlovy Vary včetně vedoucího letového provozu Jiřího Durase. Pomocnou ruku v rámci projektu „Piloti lidem„ nabídli všichni. „Kdyby teď někdo zavolal, do hodiny jsme schopni vzlétnout. Jsme ale limitovaní počasím,“ řekl v rozhovoru pro MF DNES Duras.

Proč zatím nelétáte?
Abychom mohli létat, musí to někdo chtít. Zatím nás ale nikdo neoslovil, nikdo od nás nic nechce.

Kolik lidí by bylo případně ochotno vzlétnout ku pomoci?
Letecký klub Karlovy Vary má 64 členů.

Kolika disponuje letadly?
Sedmi. Máme dost akrobatických speciálů, protože se specializujeme na výcvik letecké akrobacie, ale máme i běžná letadla, jako je například Cessna 172.

Jak moc jste flexibilní, kdyby někdo „pískl“ poplach?
Kdyby teď někdo zavolal, do hodiny jsme schopni vzlétnout. Jsme ale limitovaní počasím.

Kamkoliv v rámci republiky?
Kamkoliv. A kdyby byly otevřené hranice, tak i v rámci Evropy. Ale někdo musí tuto službu chtít.

A kdo by ji měl chtít?
Třeba kraj, město nebo například nemocnice. Létáme třeba poměrně hodně pro Lesy České republiky v rámci monitorování výskytu kůrovce, létali jsme při povodních, pro silničáře při sněhových kalamitách. Prostě když se na nás někdo obrátí, letíme.

Projekt Piloti lidem

  • Dobrovolnická iniciativa českých pilotů má zásadně urychlit logistiku zdravotnického materiálu.
  • Do projektu se zapojilo na 200 pilotů z celé republiky, kteří ji dokážou pokrýt ze 65 letišť.
  • Je mezi nimi například i Martin Šonka, mistr světa Red Bull Air Race a reprezentant v letecké akrobacii, nebo Roman Kramařík, který obletěl v malém letadle Cessna zeměkouli za 46 dní.

Zmínil jste povodně. Znamená to tedy, že s nouzovými situacemi máte zkušenosti?
Určitě. Když byly největší povodně, snímkoval jsem tehdy po celé republice.

O projekt „Piloti lidem“ sice v kraji zájem není, ale má někdo stále pohotovost, kdyby bylo potřeba?
Pohotovost přímo ne, ale vždy se najde někdo, kdo má volno. V klubu máme víc lidí, kteří jsou k dispozici takříkajíc na písknutí. Nejde ale jenom o Karlovarský kraj. Jsme schopni zasahovat v rámci celé republiky. Klub je součástí Českého aeroklubu, což je organizace, která sdružuje všechny aerokluby v republice. Je schopný zorganizovat prakticky cokoliv a kdekoliv.

Kolik materiálu jste schopni transportovat?
Zhruba tolik, kolik dokážete naložit do osobního vozu. Takže spíš speciální věci nebo urgentní zásilky. Velké náklady ne. Letadlo uveze čtyři lidi, takže se pohybujeme v tomto rámci. Řekněme 300 kilogramů nákladu bez problémů.

Vezměme si hypotetickou situaci. V Pardubicích přistane Ruslan a vy tam máte vyzvednout zásilku. Jak dlouho by její transport trval?
Letadlo letí průměrnou rychlostí 170 kilometrů v hodině. A letí rovně, nemusí kličkovat podle silnice. Takže Pardubice zhruba hodina a půl na jednu cestu.

Proč si myslíte, že vás ještě nikdo neoslovil? Může to být třeba tím, že případní zadavatelé o této možnosti nevědí?
Možná nevědí. Já ale stále vzpomínám na dobu, kdy si stát uvědomoval, že takoví lidé jsou a jsou potřeba. A tak nás podporoval. A v krizových situacích nás byl schopný využít. Jenomže po revoluci, kdy vše staré bylo špatně, a s nástupem tržní ekonomiky se trochu zapomnělo na to, že ne všechno se dá koupit. Kdyby stát tyto lidi potřeboval, ani o nich možná neví. Nic jim neposkytuje, nepomáhá jim a lidé přežívají ze své touhy. Ale i tak jsme k mání. Z našich řad nejsou jen lidé, kteří si létají jen pro radost, ale také dopravní piloti, vojenští piloti, piloti záchranáři.

Kdo zaplatí provoz letadla?
Objednavatel zaplatí za letovou hodinu zhruba pět tisíc korun.