Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Vyrůstal na Ukrajině, létá s boeingem po Asii, doma je však ve Varech

  11:53
Narodil se v Turkmenistánu, vyrůstal tam i na Ukrajině a už několik let pracuje v jihokorejském Soulu pro leteckou společnost Asiana a létá převážně po Asii. Jako trvalé bydliště má však v dokladech uvedeny Karlovy Vary. Byť se tam pilot Oleg Viktorovič Seryj dostane jen sporadicky, dokáže si představit, že se po skončení kariéry v Česku usadí.

Pilot Oleg Viktorovič Seryj. | foto: archiv Olega Viktoroviče Seryje

Má povolání, které by mu mohl závidět kdejaký kluk. Je kapitánem letadla. Od roku 2007 usedá za levý knipl stroje Boeing 767 jihokorejské letecké společnosti Asiana.

Když se řekne pilot, létání, řada lidí si představí dobrodružství a svobodu. Jak se na to dívá člověk, pro něhož je létání zaměstnáním?
Svoboda? Dobrodružství? Bývávalo. Možná na počátku kariéry, kdy jsem nad pouští Karakum létal s Antonovem An-2 (i v Česku populární dvojplošník "Andula", pozn. autora). To jsme si mohli ještě dovolit věci, které by se daly nazvat dobrodružstvím. Ale dnes? Létání je svoboda spoutaná spoustou předpisů.

Pilot Oleg Viktorovič Seryj.

Jak to myslíte?
Každý let je podrobován důkladné kontrole. Pracovníci letecké společnosti kontrolují 100 až 150 parametrů. Rychlost, náklon stroje. A pilot musí všechny splnit. Je to dost náročné.

Je pro vás vaše práce splněním dětského snu?
Vlastně ani ne. Po škole jsem sice pracoval na letišti v tréninkovém centru, ale tehdy by mě ani nenapadlo, že někdy usednu za řízení letadla. Pak k nám ale přijeli náboráři z letecké školy. Jejich nabídka se mi zdála zajímavá, chtěl jsem to zkusit. No a v roce 1980 jsem školu dokončil s červeným diplomem.

Jak se po absolvování školy vyvíjela vaše kariéra?
Zpočátku jsem pro turkmenskou odnož Aeroflotu létal s Antonovem An-2. Pak jsem přesedlal na Antonov An-24, turbovrtulový dopravní stroj. V letech 1993 až 1994 jsem se v USA přeškoloval na proudové boeingy. Létal jsem s typy 737, 757 a nyní se 767.

V typové řadě jste vynechal 747, tedy Jumbo Jet… Úmyslně?
Úmyslně ne. S tímto typem jsem nikdy nelétal. Ale je to můj sen. Bohužel se mi asi už nesplní.

Vzpomenete si ještě na svůj nejdelší let?
To bylo ještě v Rusku. Trval přes 13 hodin. Tehdy jsme letěli bez mezipřistání z Moskvy do Havany.

Jak vypadá váš letový program v Koreji?
Létám prakticky jenom v Asii. Za řízením tak strávím maximálně šest hodin v kuse. A pak taky čas od času létám vnitrostátní linky. A to je teprve adrenalin! Let trvá maximálně 20 minut, na nic tedy není pořádně čas. Někdy absolvuju i čtyři takové za den. Na konci jsem pak vždy šťastný, že jsem to zvládl.

Dokážete spočítat, jak dlouhou dobu jste strávil ve vzduchu?
Necelých 18 tisíc hodin, což je přibližně 750 dnů. Takže více než dva roky!

Zažil jste ve své kariéře nějaký okamžik ryzího strachu?
Pár jich bylo. Ale často vzpomínám na jeden. Tehdy jsem přistával v Tokiu. V noci, za silného větru a v lijáku. Už jsem přemýšlel, že sednu na záložní letiště. Nakonec jsem ale přistát dokázal. Kdyby ale byly podmínky jen o trochu horší… Tehdy za mnou přišly letušky s tím, že pasažéři i zatleskali.

Copak to v Asii jinak nedělají? U nás je to běžné.
Prý ne. A i kdyby. Já to do kabiny stejně neslyším.

Jak dlouho myslíte, že ještě budete létat?
To hodně záleží na zdraví. Práce pilota je náročná jak na fyzickou kondici, tak na psychiku. Snažím se proto o sebe pečovat. Jezdím na kole, v zimě na lyžích. Rád jezdím na Karlovarsko na houby. Když je tedy čas. Ale konečné slovo budou mít vždy lékaři.

Když už jste zmínil Karlovarsko, vy bydlíte v Karlových Varech. Z práce domů to tedy máte přes půlku světa. Není to trochu náročné?
No, bydlím… Vzhledem ke své práci se do Karlových Varů dostanu tak jednou za půl roku na týden, dva. Ale ano, mám v Karlových Varech byt.

Proč jste si vybral právě nejznámější české lázeňské město?
Při své práci jsem navštívil řadu koutů celé zeměkoule. Vždy mám s sebou foťák, takže mám vzpomínky zachycené navěky. Do Karlových Varů jsem jezdil do lázní. Zjistil jsem, že je to město, kde můžu jednou zůstat. Jsou zde skvělí lidé. A nemyslím jenom v Karlových Varech, ale v Česku vůbec. Až jednou skončím kariéru, dokážu si představit, že se sem přestěhuju.

Autoři:
  • Nejčtenější

Smrtelná nehoda uzavřela tah z Varů do Prahy, náklaďák „zaparkoval“ v poli

7. května 2024  15:40,  aktualizováno  17:36

Smrtelná dopravní nehoda tří osobních vozidel a kamionu zcela uzavřela silnici u obce Andělská Hora...

Vlak po nárazu do stromu vrátil na koleje jeřáb, zvedal 21tunový kolos

2. května 2024  18:56,  aktualizováno  3.5 15:56

Uzavírka trati u Plesné na Chebsku, kde ve čtvrtek vykolejil osobní vlak, skočila v pátek kolem...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Opilý řidič dostal smyk a prorazil betonová svodidla, spolujezdec náraz nepřežil

7. května 2024  11:25,  aktualizováno  15:17

Smrtí jednadvacetiletého spolujezdce skončila v pondělí v noci dopravní nehoda v Karlových Varech,...

Žena v podchodu napadla dívku i muže. Policie hledá svědka, který loupež překazil

6. května 2024  13:23

Agresivní třiatřicetiletou ženu, která zaútočila na náhodně procházejícího muže jen proto, že jí...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Oddaný pivovarník na úpatí Krušných hor vaří pivo těžící z odkazu Šliků

5. května 2024  9:37

Při cestách kamkoliv se porozhlédnu, kde je nějaký místní pivovar a pivo téměř vždy ochutnám....

Útlum poptávky a růst minimální mzdy. Porcelánka Thun je po letech ve ztrátě

10. května 2024  15:34

Ve ztrátě řádově desítek milionů korun skončila loni po několika letech zisků porcelánka Thun 1794...

Účast slíbí, potom nepřijdou. Zájem o práci ve volební komisi stále klesá

10. května 2024  12:29

V Karlovarském kraji není dost zájemců o práci ve volebních komisích. I když se je podaří předběžně...

Spory kolem domu kultury v Ostrově. Jeho šéf skončil, hrozí ztráta dotace

10. května 2024  9:36

Nepřipravenost projektu ostrovského domu kultury na jeho rekonstrukci a přeměnu v kulturní a...

Končí po čtyřech letech. Vary jsem si zamiloval, říká volejbalista Keemink

10. května 2024  9:22

Přišel narychlo v rozjeté sezoně, aby českým mistrům vytrhl trn z paty při zranění prvního...

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...