Sobota 27. listopadu 2021, svátek má Xenie
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 27. listopadu 2021 Xenie

Od stolu ke kniplu. Jaká je cesta z redakce novin k létání s Boeingem

Náš kolega z Mladé Fronty DNES měl sen, že se stane pilotem. A ukázal, že nemá smysl vzdávat se snů bez boje. Nechcete se nechat inspirovat?

Sedím za kniplem Boeingu 737 a najednou se rozbliká signalizace požáru motoru. Okamžitě si vzpomenu na hodiny teorie: pokud během letu nastane kritická závada (třeba vysadí, motor nebo dojde k náhlému poklesu tlaku v kabině), musí pilot zpaměti provést nouzové úkony.

S druhým pilotem zjistíme, který motor hoří. Pak snižuji tah a poškozený motor vypínám. Ten však stále hoří, vypnutím dodávky paliva problém nekončí. Aktivuji hasicí systém. Do třiceti sekund má být požár zlikvidovaný a indikace zhasne. Zapínám stopky ... a čekám.

Povedlo se. Tisíckrát opakovaný, v hlavě uložený postup pro nouzovou situaci zafungoval.

Autor v kokpitu simulátoru

Tuhle scénu jak vystřiženou z dokumentárního filmu o leteckých katastrofách jsem opravdu zažil. Přiznávám však, že jen na trenažéru, nikoli v několikakilometrové výšce a s desítkami cestujících na palubě.

Chci se totiž stát pilotem Boeingu 737. Už roky sice k sobě skládám inzeráty a pečuji o malé technické oddělení v MF DNES, ale právě absolvuji výcvik a zanedlouho možná budu moci létat opravdovým boeingem.

Moje letuška

Ale zpátky na začátek, kdy se mi potvrdilo, že rčení "za vším hledej ženu" prostě platí. Má letecká femme fatale mne zastihla u nástěnky na vysoké škole. Tam jsem poprvé potkal Renatu, povoláním letušku. I díky ní jsem se ve škole dostal k létání. Poprvé jsem se ocitl v kokpitu a poprvé jsem si zkusil, jaké to je pilotovat. Uplynulo pět let a hodně věcí se změnilo.

Jak se stát pilotem

KROK 1 

Trvá zhruba 1 rok.  Základním předpoklady jsou bezvadný zdravotní stav, znalost anglického jazyka, vytrvalost a ochota investovat nemalé finanční prostředky.
Přihlašte se na základní výcvik do aeroklubu nebo letecké školy, postupujte dle výcvikových osnov až k získání licence obchodního pilota včetně doložky na vícemotorové letouny a doložky pro přístrojové létání
Vyžadované licence:
1. PPL – licence soukromého pilota
2. IR/SEP – přístrojová doložka pro jednomotorové letouny
3. MEP – doložka pro vícemotorové letouny
4. IR/MEP – přístrojová doložka pro vícemotorové letouny
5. ATPL testy – „airline traffic pilot licence“ zkoušky na úřadě civilního letectví z cca 10  odborných předmětů
6. ICAO AJ úroveň 4 a výše – zkoušky z angličtiny, dle klasifikace ICAO
Celkové náklady na tuto první fázi jsou cca 1,2 milionu korun

KROK 2 

Trvá zhruba 2-3 měsíce. Přepokladem je vysoké nasazení a smíření se s realitou doby – do svého vzdělání investujete i v této fázi nemalé peníze a nikdo Vám práci nezaručí. Budete hledat, čekat, prosit a doufat.
Přihlašte se na typový výcvik na konkrétní velké dopravní letadlo. V rámci ČR je výběr jednoduchý, nabízí ho pouze výcvikové centrum ČSA. Vybírat lze z: Boeing 737 Classic / Next Generation, Airbus A319-320-321 , ATR 42-72
Náklady na „type rating“ jsou od 320 000 až 600 000 korun.

Letuška je pryč. Vztah nevydržel, rozešli jsme se, já se dal na úplně jinou profesi v novinovém vydavatelství, ale licence obchodního pilota, vstupenka do světa velkého létání, mi už zůstala.

Začínal jsem na Cessně 152, což je opravdu maličké letadlo. Pak jsem se přeškolil na Cessnu 172, která mi tehdy připadala obrovská. Potom přišla ještě větší letadla a zatím poslední v řadě je dvoumotorový Piper 34 Seneca pro šest pasažérů. A teď chci přestoupit do něčeho podstatně většího, do velkého dopravního Boeingu 737, se kterým létá nejedna světová aerolinka.

Hlásím se k výcviku

Začátkem ledna se hlásím ve výcvikovém středisku Českých aerolinií. A protože je boeing vícepilotní letadlo, výcvik se provádí vždy ve dvou. V učebně se potkávám se Zdeňkem, který bude během dvou- až tříměsíčního výcviku a 48 hodin na simulátoru mým parťákem. Kam se však hrabu se svými inzeráty! Zdeňka živí provozování sexshopu.

Poprvé procházím rozsáhlým komplexem střediska a připadám si jako ve Star Treku. V obrovské hale se na šesti hydraulických nohách pohupuje simulátor. Vypadá jako obrovská bílá žába. Co chvíli mění polohu, naklání se a divoce poskakuje. Pak se sklopí nástupní můstek, odpojí se hydraulika a z útrob vycházejí dva opocení kandidáti na pilota s instruktorem.

Praktická část výcviku obnáší všechno, co vás může ve vzduchu potkat: turbulence, zrychlení a letové iluze, to všechno tu cítíte jako v opravdovém letadle. "Simulátory jsou dnes na takové úrovni, že není potřeba žádný další praktický výcvik na letounu. Po ukončení kurzu je pilot plně kvalifikovaný," říká mi Miloš Kvapil, zakladatel výcvikového centra ČSA.

Objektem nás doprovázel Miloš Kvapil, zakladatel tréninkového centra ČSA a člen
Pražský simulátor a před ním Miroslav Čada

Kapitán mi hrozí ukazovátkem

Než si do simulátoru poprvé sednu, čeká mne víc než měsíc teorie a drilu. Desítky hodin před maketou kokpitu a do zblbnutí opakovaných postupů a letových procedur. První dny mne má na starost zkušený kapitán Raveany. V ruce drží železné ukazovátko.

Poněkolikáté opakuji stejnou chybu a začíná to vypadat, že se ukazovátko co nevidět potká s mou dlaní. "Pilot musí letadlo dokonale znát, vědět, který systém k čemu slouží, jak funguje a co dělat, když selže. Chyby nelze tolerovat," říká mi kapitán.

Přichází den, kdy do simulátoru usedám i já. Nejsem vyloženě nervózní, přece jen jsme pořád na zemi. Ale stres pracuje a já zjišťuji, že jsem zapomněl polovinu všeho, co jsem se naučil.

Jednu sobotu mě na simulátor doprovází kolegové z MF DNES. Dnes to nebude dril, ale relax, říkám si. Postupně se dozvídáme, že si na simulátoru zalétalo kromě stovek profesionálů i několik ministrů a Hana Zagorová.

Jdeme do simulátoru a skoro všechny zaujme sekerka připevněná za sedačkou kapitána. "Na co to tu proboha je?" ptají se. Tento nástroj neslouží posádce na obranu před útokem fanatických cestujících, nýbrž je běžnou součástí nouzového vybavení.

Šimon, můj kolega z práce, dostává možnost usednout na sedačku druhého pilota a zalétat si. Záhy se ukazuje jako rozený talent. Instruktora nám dělá Miroslav Čada, kapitán, který má nalétány tisíce hodin. Šimonův cit v rukou chválí a dodává: "Pilota mohou dělat jen lidé s velmi dobře vyvinutou jemnou motorikou. Letadlo se totiž neřídí hrubě, ale zásadně jemnými pohyby prstů."

Na shledanou ve vzduchu

Mě ještě čeká závěrečný test na opravdovém letadle, pak získám takzvanou typovou zkoušku a můžu jít do ostrého provozu. I když mi nikdy nikdo nezaručí, že přes stovky investovaných tisíc jednou seženu práci jako pilot, věřím, že není nezdravé dávat si vysoké cíle. A chci také motivovat ostatní, kteří roky váhají a pochybují o sobě, stejně jako já.

Buď jak buď, je na čase vyjádřit svou vděčnost: Děkuji ti, Renato! Bez tebe bych nebyl tam, kde jsem.

Článek vyšel v tištěné příloze Víkend MF Dnes po názvem "Letuška, Star Trek a touha být pilotem".

Autor:
  • Nejčtenější

Budoucí ministryně obrany: Sovětské techniky bychom se měli zbavit

Exkluzivně Kandidátkou na pozici ministryně obrany v nové vládě je dlouholetá předsedkyně výboru pro obranu Poslanecké sněmovny,...

Padl jeden z důvodů, proč nemít Windows 11. Vraťte si Start a hlavní panel

S Windows 11 chce Microsoft vstoupit do nové éry používání počítačů a kvůli tomu změnil dvě z hlavních součástí...

Žádný rachot ani kouř. Prozkoumali jsme český vodíkový generátor elektřiny

Premium Generátor H2Base vyrábí elektřinu z vodíku a vzduchu, jediným odpadem je vodní pára. Může tak vyrábět elektřinu i v...

Startujeme německý tankový motor z války, desetiletí pohřbený v bahně

Takhle zní zrekonstruovaný motor Maybach HL 120 TRM z německého útočného děla StuG. Strávil celá desetiletí pohřben v...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Ceny sluchátek, notebooků i telefonů padají. Black Friday startuje

Advertorial Úvahy nad vánočními dárky mnohdy zaberou člověku hodiny. Přeci jen chce člověk darovat něco hodnotného a pěkného, co...

ANALÝZA: Případ Kenosha. Média si napsala vlastní verzi

Premium Půlka Ameriky si udělala z Kylea Rittenhouse, jenž zastřelil dva lidi, vzorovou karikaturu bílého rasisty s puškou, a...

Pět nejčastějších chyb, které Češi dělají v penzijním spoření

Premium Ve starém „penzijku“ si na důchod spoří více než tři miliony Čechů a v nových fondech už přes 1,3 milionu lidí. Stát...

Strach se do lidí pouští jako jed. Horší než covid je hysterie, říká herec Dušek

Premium Je hercem, režisérem, scenáristou, moderátorem. Renesančního ducha zřejmě Jaroslav Dušek zdědil po svém rodu s modrou...

  • Další z rubriky

Nepoznáte ani sebe. Takhle vysílala nejstarší televize, podívejte se sami

Český radioklub přivezl na Maker Faire Praha 2019 funkční model nejstarší televize z roku 1925. Ta tehdy pracovala na...

Víte, proč všechny technické výkresy byly modré? Podívejte se na video

Elektronika bez tištěných spojů, elektronika jako náušnice, kyanotypie jako umělecký výrazový prostředek, dokonalé...

Nenápadné zařízení v kolejích dá červenou vlaku se špatnými koly

Výzkumný Ústav Železniční testuje nové zařízení pro měření kol projíždějících vlaků. Šestnáct párů čidel v kolejišti...

Měřili jsme v Česku radioaktivitu. Čísla mohou vyděsit, ale o nic prý nejde

I v Česku najdete místa, kde naměříte tak vysokou radioaktivitu, jakou byste v současném Černobylu hledali marně. Se...

Bolí vás nohy? Soutěžte o 3 000 Kč na vložky MEDICOVI
Bolí vás nohy? Soutěžte o 3 000 Kč na vložky MEDICOVI

Ať už musíte celý den pobíhat za miminkem nebo běháte jen tak pro radost v lese. Možná vás trápí propadlá klenba nebo vás po celém dni bolí nohy....

Jakub Vágner se oženil. S rybářkou Claudií si řekli ano na lodi

Populární rybář Jakub Vágner (39) se oženil. V sobotu po poledni si vzal svou německou přítelkyni Claudii, se kterou...

Neočkovaný herec Etzler je na kyslíku s oboustranným zápalem plic

Miroslav Etzler skončil s covidovou atakou a oboustranným zápalem plic v nemocnici. Své příznivce na sociálních sítích...

Světem se kvůli mutaci valí lavina výprodejů. Padají akcie, ropa i bitcoin

Kvůli nové mutaci koronaviru, která byla detekována v Jihoafrické republice, klesly v pátek asijské akcie nejvíce za...

Vítěz Slavíka Ztracený zpíval o znásilnění. Píseň stáhnu, omluvil se

Vítěz letošního Českého slavíka Marek Ztracený čelí kritice kvůli textu jedné z jeho starších písní. Výkonná ředitelka...

KOMENTÁŘ: Kterak raper Řezník přistřihl Českému slavíkovi křídla

Slavnostní ceremoniál Českého slavíka nejspíš na nějakou dobu rozvíří debaty o stavu české populární hudby – je-li...