Tak by měla vypadat nová lávka pro pěší přes kolejiště nádraží v Chebu.

Tak by měla vypadat nová lávka pro pěší přes kolejiště nádraží v Chebu. | foto: Městský úřad Cheb

Lávka přes chebské nádraží má naději, zakázka konečně přilákala firmy

  • 2
Lávce pro pěší na chebský Švédský vrch přes areál chebského nádraží svitla naděje. Do výběrového řízení na stavbu nového přemostění se přihlásily dvě firmy. Obyvatelům Chebu se po stavbě lávky uleví, už totiž nebudou muset složitě obcházet nádraží.

Jedna firma byla vyřazena pro nesplnění podmínek, konkrétně finančního limitu. Druhého účastníka, který sítem výběru prošel, nyní radnice vyzve, aby to, co v tendru čestným prohlášením slíbil, také originálními doklady potvrdil. 

Obyvatelé čtvrti Švédský vrch se tak možná dočkají nové lávky. Její stavba je také největší položkou letošního rozpočtu města.

Zhotovitele lávky, na níž se podařilo Chebským získat ze Státního fondu dopravní infrastruktury dotaci 80 milionů korun, město vybírá už potřetí. Do první veřejné soutěže se totiž přihlásil jediný Metrostav a za stavbu chtěl 165 milionů korun. I s využitím dotace by tak město ze svého muselo zaplatit zhruba 85 milionů korun na stavbu a dalších až 40 milionů korun za výluky. 

„Takže bychom lávku, která byla projektovaná a odhadovaná na 80 milionů, postavili dvakrát dráž,“ vysvětlil chebský místostarosta Miroslav Plevný, proč radnice tendr zrušila.

Do druhého kola se ale nikdo nepřihlásil. Radnice proto v dalším kole výběru zmírnila přísné podmínky a kvalifikační předpoklady. A zároveň zadala podmínku, že cena nesmí přesáhnout 100 milionů korun bez DPH, celkem tedy 121 milionů korun. 

„Ale i tak to bude velmi drahá stavba,“ uvedl Plevný s tím, že město musí s výhercem řízení co nejdříve podepsat smlouvu, aby se vše stihlo dokončit ve stanoveném termínu a nedošlo k porušení podmínek dotace.

„Proto jsme do výběrového řízení uvedli, že celá lávka může být dokončena v roce 2022, ale ta dotace musí být proinvestována a vyfakturována nejpozději příští rok, tedy v roce 2021,“ dodal Plevný.

Stavba nové lávky bude poměrně složitá záležitost. Kvůli současným bezpečnostním předpisům nebude možné umístit podpěrné patky ke kolejím.

Projektanti proto navrhli elegantní a štíhlý most pro pěší, jež je zčásti zavěšený na lanech. Na šířku bude mít tři metry a na rozdíl od původní lávky bude bezbariérový.

O tom, že původní lávka je ve špatném stavu, se vědělo už řadu let. V létě 2016 radnice rozhodla o uzavření mostku a zanedlouho i o snesení celé konstrukce s tím, že postaví lávku novou. Tehdy šlo o komplikovaný projekt, kvůli kterému do Chebu přijel jeden z největších jeřábů v republice.

Lidé, kteří lávku využívali při každodenní cestě do práce, tak nyní musí areál nádraží složitě obcházet. Namísto třísetmetrového úseku tak absolvují cestu dlouhou přibližně dva kilometry.

Starou lávku rozebral obří jeřáb

6. března 2018