Kamiony zahltily přechod v Pomezí, pendleři mohou vyjet i přes Boží Dar

  • 23
Na přechodu v Pomezí nad Ohří se ve směru do Německa tvořila ráno kvůli kontrolám na hranicích dlouhá kolona, podle Zelené vlny měřila až čtrnáct kilometrů. Kamiony stály až před Chebem. Lidé, kteří jedou do práce za hranice, mohou nově kromě Pomezí a Vojtanova využít i přechod na Božím Daru.

„Přechod Boží Dar - Oberwiesenthal je určen především pro pendlery a bude otevřen od 5:00 do 23:00,“ informovala krajská policejní mluvčí Kateřina Krejčí. Dosud bylo možné hranice překročit jen v Pomezí nad Ohří a Vojtanově.

Přes hraniční přechod v Pomezí nad Ohří je směřována veškerá nákladní doprava z Karlovarského kraje do Německa. Přechod je otevřen 24 hodin denně.

Během dopoledne se kvůli zrychlení odbavování rozdělila osobní a nákladní doprava. Zatímco osobní vozy míří za hranice přímo, nákladní automobily jsou odkláněny na vedlejší komunikaci, která vede na parkoviště v sousedství stávajícího Free shopu.

Odbavování je v současnosti plynulé. Celníci nicméně předpokládají, že k podobným problémům dojde i v odpolední dopravní špičce, kdy se bude většina pendlerů vracet domů.

Vláda v neděli rozhodla kvůli hrozbě koronaviru o zavedení vnitřní ochrany hranic s Německem a s Rakouskem s platností do půlnoci 4. dubna. S dnešní půlnocí začal platit zákaz cestování českých občanů kamkoli do zahraničí. Cizinci naopak nesmí do České republiky. Pro obě restrikce existují výjimky, například pro pendlery a mezinárodní přepravu.

Pendleři to někdy raději vzdali

Mnozí z pendlerů se po hodinách čekání vrátili zpět domů. Příkladem může být například Jiří, který za hranicemi pracuje jako řidič. „Ráno jsem měl v Německu nakládat, ale když jsem v koloně čekal už třetí hodinu, tak jsem to vzdal. Auto jsem otočil zpět domů a do Německa zavolal, že dneska nepřijedu,“ řekl. 

Zkušenost z pondělního rána ovlivnila i ty, kteří jedou do Německa na 

odpolední či noční směnu. „V Marktredwitz mi šichta začíná v 15 hodin. S kolegy jsem se ale domluvil, že pojedeme už v poledne, abychom byli v práci včas,“ konstatoval David Kurc, který od rána s obavami sledoval, jaké jsou na Pomezí fronty. „Asi začali ty kontroly dělat pečlivě. Pokud vím, na Rozvadově nic takového neměli. Tam prý stačí mávnout jakýmkoliv papírem,“ pokrčil rameny Kurc.

Kolona, která se táhla až k Chebu, narušovala cestování i lidem, kteří za hranice vůbec nemířili. „Jel jsem od Libé a měl jsem namířeno do Pomezí nad Ohří. Když jsem viděl na silnici směrem k hranicím stát tu řadu automobilů, raději jsem po okreskách dojel do Chebu a přes celé město pak do Pomezí. Pěkně jsem si zajel,“ postěžoval si Martin Suchý. 

Petr Hradil si zase myslí, že kolony bylo možné předvídat. „Nechápu, proč si někdo na ministerstvu vnitra nevzal k ruce data o sčítání dopravy na hraničních přechodech. Měla by se otevřít ještě Aš. Vždyť polovina Ašáků jsou pendleři,“ namítl.

Problém s kolonami řešili policisté tím, že na hranicích v Pomezí například rozšířili kontrolní stanoviště pro osobní automobily. „Jednoznačným cílem je v následujících dnech zvýšit plynulost silničního provozu v místě kontrol na společných hranicích s Německem. V rámci zvýšení plynulosti provozu byla v tomto úseku přijata taková opatření, která stav pozemní komunikace dovoluje,“ uvedl policejní mluvčí Jakub Kopřiva. 

,