Čtečka karet připojená k tabletu s obslužnou aplikací pro kontrolu jízdenek.

Čtečka karet připojená k tabletu s obslužnou aplikací pro kontrolu jízdenek. | foto: Václav Šlauf, MAFRA

Čím víc budou cestující jezdit, tím víc ušetří. Postačí jim jedna karta

  • 0
Karta jediného dopravce postačí od 1. října cestujícím v Karlovarském kraji. Startuje totiž systém takzvané integrované dopravy. Pro cestující, kteří budou jezdit veřejnou dopravou pravidelně, znamená novinka výraznou úsporu. Ta závisí na četnosti použití.

Systém bude využívat stávajících InKaret Českých drah, Karlovarské karty a Plzeňské karty. S nimi je kompatibilní naprostá většina odbavovacích systému železničních i autobusových dopravců v kraji.

Zavedením systému Integrované dopravy Karlovarského kraje (IDOK) se hejtmanství zabývá dlouhodobě. Prvotní plán vytvořit vlastní systém z let 2007 až 2008 však vzal brzy za své. Zejména kvůli finančním nárokům.

„Původně měl systém stát až 85 milionů korun, jeho roční provoz by pak přišel na dalších deset milionů,“ uvedl náměstek hejtmanky Martin Hurajčík. 

Kraj se proto obrátil na koordinátora integrovaného dopravního systému. Společně projednali ve spolupráci s Českými drahami, společností Autobusy Karlovy Vary a dalšími regionálními dopravci možnost zajistit takové řešení, aby řidiči mohli bez problémů načíst údaje IDOK i z ostatních karet. 

„Díky součinnosti všech aktérů se nám podařilo náklady na vybudování systému razantně snížit na 2,2 milionu korun. Roční provoz se pak bude pohybovat v částce kolem 200 tisíc,“ vysvětlil náměstek hejtmanky.

Dopravci zapojení do systému IDOK

České dráhy, GW Train Regio, veřejná příměstská osobní autobusová doprava provozovaná na území IDOK dopravci Autobusy Karlovy Vary, Bus Ligneta, Cvinger Bus, Dopravní podnik Karlovy Vary, Pechočiaková – Zepra, VV autobusy a všechny linky MHD na území měst Aš, Cheb, Mariánské Lázně, a Sokolov. 

Později se připojí i linky dopravce AD Ligneta regionalbus a systém MHD v Karlových Varech a Ostrově. 

Úprava stávajících odbavovacích systémů a zařízení se totiž odehrála na softwarové úrovni. „Tyto úpravy jsme zajistili v pokladnách Českých drah, v přepravní kanceláři Dopravního podniku v Karlových Varech a v odbavovacích zařízeních umístěných v linkových autobusech a používaných průvodčími ve vlacích,“ popsal rozsah úprav Zdeněk Kusý, ředitel koordinátora IDOK. 

Pouze u menších dopravců, kdy se softwarové řešení ukázalo méně efektivní, byla odbavovací zařízení doplněna o tablety s aplikací.

„Ty uvedené karty rovněž plnohodnotně odbaví a komfort odbavení pro cestující zůstává zachovaný,“ upřesnil Kusý s tím, že k podobnému kroku musel kraj přistoupit pouze u třiadvaceti autobusů.

Region bude rozdělený na 22 tarifních zón

IDOK rozděluje kraj na 22 tarifních zón. Na webu IDOK, případně na internetových stránkách jednotlivých dopravců najdou zájemci informace o jednotlivých linkách a tratích, na kterých je možné uplatnit jízdenky systému IDOK.

Ty je možné na uvedené čipové karty nahrát u všech pokladen Českých drah, u průvodčích ve vlacích a v přepravní kanceláři Dopravního podniku Karlovy Vary v Zeyerově ulici. Tarif je možné zakoupit na sedm či 30 dní s tím, že počet jízd po dobu jeho platnosti není omezený.

„Systém bude výhledově nabízet víc funkcí. Počítáme například s možností nabíjet kartu prostřednictví internetu. Nejdřív musíme IDOK otestovat v ostrém provozu,“ naznačil Martin Hurajčík. 

Díky využíti Karlovarské, Plzeňské a InKarty jsou v Karlovarském kraji desítky tisíc cestujících, kteří mohou systém využít. Jenom dopravní podnik Karlovy Vary vydal na 35 tisíc Karlovarských karet, České dráhy v rámci celé republiky evidují přibližně 700 tisíc aktivních InKaret a tou Plzeňskou disponuje přes 200 tisíc lidí.