„Tím, že je škola zavřená už měsíce, někteří učitelé příležitostně volí i metody výuky venku a offline,“ vykládá Lukáš Bořil, který na gymnáziu vyučuje češtinu, základy společenských věd a působí také jako výchovný poradce.
Právě tento osmadvacetiletý pedagog a nadšený běžec je jedním z těch, kteří se snaží studenty více rozhýbat. Aktivní učitelé přitom vycházejí i ze zpětné vazby od studentů. „Chceme narušit stereotyp online výuky, ačkoliv jsou hodiny zajímavé a často interaktivní, studenti tráví hodně času zavření doma a už je to pro ně dlouhé,“ říká Bořil.
Zkušenosti pedagogů jsou různé. „Někteří studenti chodí ven denně a sportují, jiní jsou hodně doma, což má dopad na jejich náladu i na to, jak se učí. Je důležité odpočinout si od digitálních technologií,“ shrnuje svůj pohled na věc žďárský učitel.
Gymnázium proto na dnešek vyhlásilo akci s názvem Den offline. „Studenti nebudou mít žádnou online výuku. V pátek dopoledne si vyberou jednu nebo více ze třinácti možných aktivit, kterou venku splní. K tomu udělají krátkou dokumentaci a při třídnické hodině pak budou se spolužáky svoje výstupy sdílet,“ představuje plány Bořil.
Vybrané aktivity
|
I když považuje tuto akci spíše za symbolické gesto, učitelé podle jeho slov chtějí ukázat, že má smysl se při výuce občas odpojit. Ani při plnění úkolů se však v některých případech bez chytrých technologií neobejdou. Například při „kresbě během“ mají na alespoň čtyřkilometrové trase vytvořit pomocí vlastního pohybu a GPS záznamu zajímavý obrazec, například postavu, zvíře či symbol.
Někteří studenti si výuku offline vyzkoušeli už před projektovým dnem. Například učitel zeměpisu Václav Černík je poslal hledat v katastru domovských měst a obcí jejich severní, jižní, západní a východní cíp.
„Je super se občas proběhnout po oblíbené lesní stezce a objevovat legálně v katastru obce její dosud neobjevená zákoutí,“ pověděla studentka třetího ročníku Eliška Kujalová, která se vydala označit severní mys Nového Veselí v rákosí Matějovského rybníka. Z dnešních aktivit si vybere kresbu během.
Aby bylo jasno: učitelé nestojí bokem. „Abychom šli příkladem, některé výzvy už jsme minulý víkend splnili,“ motivuje studenty Lukáš Bořil, který při běhu ulicemi zakreslil do mapy povedeného psa.
Škola myslí i na studenty v karanténě: kdo musí zůstat doma, může se nechat inspirovat slavnými obrazy nebo fotografiemi a vytvořit jejich remake.