Cestáře na Vysočině trápí záhada, opravené silnice se potí a praskají

  • 154
Jako o záhadě mluví cestáři o problémech na některých nově opravených úsecích silnic na Vysočině. Jsou místa, kde se na vozovce bez zjevné příčiny objevuje voda či se na její povrch dostává kluzká emulze z vnitřku komunikace. Správci silnic i kvůli opakovaným uzavírkám čelí nebývalé kritice.

Příčinu nečekaného problému, který se objevil na nově vyspraveném úseku mezi Novým Veselím a Budčí na Žďársku, už silničáři našli. Tah spojující Jihlavu a Žďár nad Sázavou opakovaně uzavřela nekvalitní emulze na opravy silničního povrchu. Podle krajských silničářů byla část letošní dodávky vadná.

Druhý problém stále trvá. Na nově opravené silnici u Želetavy směrem k Jihlavě ležící na hlavním tahu mezi Jihlavou a Znojmem se začaly opakovaně tvořit praskliny a propadliny. Proč se tak děje, silničáři zatím nezjistili.

„V průšvihovém úseku u Želetavy nám voda trhá silnici. Není to spodní voda, zabývají se tím diagnostici, zatím nám to není úplně jasné. Já jsem se s tím za své čtyřicetileté praxe setkala poprvé, a myslím, že spousta diagnostiků také,“ řekla Marie Tesařová z jihlavské krajské správy Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).

Asfaltová klouzačka kvůli „potící“ se emulzi

V případě výše zmíněného úseku Nové Veselí - Budeč cestáři letos v červnu řešili podobný problém: nátěr zabraňující zatékání vody. Jenže oprava se nepodařila. Povrch silnice se po opravě během několika horkých červnových dnů změnil na asfaltovou klouzačku, takže tam museli silničáři nechat osadit dopravní značky s omezením rychlosti na třicet kilometrů v hodině a silnici znovu opravit. 

„V horkých dnech se silnice roztékala, ten povrch se choval poněkud neobvykle. Samozřejmě se tvořily kolony. Po druhé opravě už to snad bude dobré,“ řekl starosta Nového Veselí Zdeněk Křivánek.

Silničáři provedli v červnu na silnici opravu technologií emulzního nátěru, který se používá na prodloužení životnosti silnice.

„Silnice se nastříká emulzí a posype drtí, čímž se uzavře před pronikáním vlhkosti, jež by ji v zimě začala působením mrazů trhat. Tato emulze se začala ale chovat nestandardně, takzvaně se ‚vypotila‘. Emulze vystoupila na povrch a stala se z toho hladká a kluzká černá silnice. V tomto stavu to přes zimu nemohlo zůstat,“ řekl Tomáš Mátl, technicko správní náměstek vysočinské krajské správy a údržby silnic (KSÚSV).

Silničáři tedy v polovině září začali pokládat na silnici nový protiskluzový povrch, jehož základem je o něco hrubší, přibližně osmimilimetrová vrstva drtě s jinou asfaltovou emulzí.

„Má to lepší protismykové vlastnosti a poslouží to také k ochraně silnice před pronikáním vlhkosti a následné degradaci povrchu,“ vysvětlil Mátl.

Nyní KSÚSV vede s dodavatelem emulze reklamační řízení. „Tuto emulzi jsme letos použili na opravách více úseků. Reklamujeme ji na všech těchto úsecích, byť se problém zatím projevil jenom na silnici Nové Veselí - Budeč. Má to souvislost s počasím, protože emulze se vypotí jenom při velkých vedrech a ostatní opravy s vadnou emulzí probíhaly až později, kdy již byly teploty nižší,“ řekl Mátl.

Tato emulze byla použita také na jednom z úseků na Pelhřimovsku, kde se problém zatím neprojevil, a na silnici z Velké Bíteše na Velké Meziříčí. „Tam se emulze rovněž vypotila, ale ne v takové míře. Jedná se o přímý úsek v délce přibližně 200 metrů, který stále monitorujeme,“ pravil Mátl.

Teprve když vystoupíte z auta, všimnete si drobných trhlinek

Plošné opravy emulzním nátěrem se provádějí zejména v úsecích, kde se na první pohled řidičům silnice jeví v dobrém stavu.

„Teprve když vystoupíte z auta, všimnete si drobných trhlinek, kterými do vozovky zatéká, a mráz společně s posypovou solí pak povrch velmi rychle zničí. Ročně na Vysočině na síti silnic v naší správě, což je 4,5 tisíce kilometrů, emulzním nátěrem opravíme asi sto kilometrů silnic,“ řekl Mátl.

Dodavatel materiálu na opravu emulzí vzešel z veřejné soutěže. „Oprava opravy“ úseku Budeč - Nové Veselí stála silničáře půldruhého milionu korun. „Budeme to řešit jako vzniklou škodu,“ podotkl Mátl.

Z veřejné soutěže vzešel dodavatel, který emulzi dováží z Polska. „Nelze z toho vyvodit, že každá polská emulze je špatná, protože my jsme v minulých letech polskou emulzí vyspravili mnoho úseků, a až na jednu výjimku nebyl problém,“ řekl Mátl.

Touto výjimkou byla v roce 2016 oprava silnice mezi Velkým Beranovem a hranicemi okresu Jihlava u Rudolce.

„Tenkrát se tam stalo něco podobného. Místo aby emulze vytvrdla, odborným termínem řečeno vyštěpila, tak se z ní stala ‚žvýkačka‘, auta ji vytrhávala a roznášela po celé silnici. Tehdy nám dodavatel vadné emulze po dlouhých jednáních úseky opravil na své náklady,“ popsal Mátl.

V případě opakovaně opravované silnice u Želetavy silničáři z jihlavského ŘSD dospěli k názoru, že práci dodavatele opravy nemohou reklamovat, a tak příčinu hledají jinde.

„V silnici tam je jakási kapilární voda, která se pohybuje v živičných vrstvách vozovky. Nikdo neví, jak se tam ta voda dostala, zatím je to pro nás poněkud záhada,“ přiznala Tesařová z jihlavského ŘSD.

Oba zmíněné problematické úseky silnic jsou v současnosti po opravách průjezdné bez dopravních omezení.