Obyvatelé jihlavské ulice Jiřího z Poděbrad si za tři roky už zvykli chodit po...

Obyvatelé jihlavské ulice Jiřího z Poděbrad si za tři roky už zvykli chodit po staveništi. „Jednu výhodu to ale má. Jak tu nejezdí auta, je tu klid,“ říká penzistka Marie, která žije v jednom z bytových domů. | foto: Tomáš Blažek, MAFRA

Roky v blátě a kamení. Rozkopaná ulice v Jihlavě má být hotová až za rok

  • 4
Až v příštím roce se obyvatelé jihlavské ulice Jiřího z Poděbrad dočkají dokončení její opravy. Budou to čtyři roky od chvíle, kdy vedení města nechalo odstranit dlažební kostky. Kvůli sporům o infrastrukturu čekala poškozená kanalizace na výměnu léta. Lidé si tu museli zvyknout žít v blátě a kamení.

Staveniště, na němž se roky nestaví, se nachází v rušné části Jihlavy. Jde o jednosměrnou spojku mezi Sokolovskou a Havlíčkovou ulicí. Z původní banální opravy se stalo drama na pokračování a cíl ironických vtipů obyvatel města.

Teď však radní Jaroslav Vymazal (ODS) říká, že po opravené silnici by se mohlo znovu jezdit již v polovině příštího roku.

„Aktuálně dojednáváme se zhotovitelem stavby podmínky smlouvy. Budeme v ní muset zohlednit stávající krizi na trhu se stavebním materiálem, protože je mnoho nedostatkového zboží,“ vysvětluje Vymazal.

Možné jsou podle něj dvě varianty. Buď se začne pracovat již letos na podzim a práce se dokončí na jaře, nebo vše odstartuje až příští rok. „Já vidím jako reálnější variantu jaro příštího roku,“ poznamenal Vymazal s tím, že od obnovení stavebních prací by měla být stavba dokončena za čtyři měsíce.

Místní obyvatelé tomu nechtějí uvěřit. „Dokud se tady nezačne pracovat, tak tomu nevěřím. Těch termínů bylo už několik,“ říká senior, který bydlí v jednom z tamních bytových domů.

Nedokázali se dohodnout s majitelem stok

Do kauzy se promítl dlouholetý spor magistrátu se Svazem vodovodů a kanalizací Jihlavsko (SVAK) o vodohospodářskou infrastrukturu. Krátce po odtěžení vrchní vrstvy silnice se přišlo na to, že část kanalizace je ve špatném stavu a je třeba ji opravit a ideálně položit úplně novou.

Město se ale nedokázalo dohodnout s majitelem a provozovatelem kanalizace, tedy se SVAK a Vodárenskou akciovou společností (VAS), na řešení situace. Staveniště proto bylo zakonzervované tak, aby se ke svým domům mohli dostat alespoň majitelé nemovitostí.

Změnu přinesla až loňská dohoda magistrátu se SVAK o navrácení vodohospodářského majetku městu a novém provozovateli vodárenské infrastruktury.

Město se pak rozhodlo, že udělá nový projekt, který bude již na kanalizaci rozdělenou zvlášť pro dešťovou a splaškovou vodu. Původní projekt počítal s jednotnou kanalizací.

Vedení radnice muselo vypsat i nové výběrové řízení na zhotovitele. Jednak proto, že se zásadně změnil charakter projektu, a také z toho důvodu, že původní smlouva s firmou Porr zanikla. Novým vítězem se podle radního Vymazala stala společnost Colas.

Kompletní opravy této silnice i s novou kanalizací vyjdou na více než 15 milionů korun. Město na to bude částečně čerpat finance z fondu na obnovu vodohospodářské infrastruktury.