Hustý provoz na silnici 38 trápí Radostín dlouhodobě. Obec, která má zhruba sto šedesát obyvatel, leží přímo na frekventovaném tahu spojujícím Havlíčkův Brod s Kolínem. Denně po něm projedou tisíce aut, mnoho z nich tvoří kamionový tranzit. A provoz stále roste.
„O snížení hluku se tu snažíme dlouhodobě, v minulosti jsme nechali dělat několik studií,“ říká starosta Petr Zadina.
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) se s vedením obce už v minulosti dohodlo na zafinancování výměny oken u nejvíce postižených stavení. „Až na jednoho to všichni lidé využili,“ podotkl starosta.
Na základě poslední akustické studie, kterou ŘSD nechalo vypracovat, se správce komunikace pustil do stavby protihlukové stěny. Její stavbu má na starosti společnost Eurovia. Práce začaly v březnu, trvat mají do léta. Náklady činí devět a čtvrt milionu korun.
„Výška stěny bude v celé délce 280 metrů proměnná dva až tři metry nad stávající komunikací. Její pohledová plocha po dokončení bude činit 616 metrů čtverečních. Ve většině své délky bude tvořena z odrazivých transparentních panelů,“ popsal Martin Buček z tiskového odboru ŘSD.
Piloty budou navrtané do zpevněné plošiny
Stěna by před hlukem měla ochránit domy po levé straně silnice ve směru na Kolín za odbočkou na Lučici. „Domy zde nejsou přímo u silnice, na stěnu je tu místo. Pozemky tu jsou navíc pod úrovní vozovky, stěna není potřeba tak vysoká,“ vysvětluje starosta Zadina.
Zhotovitelská firma před samotnou montáží stěny připravuje na krajnici zpevněnou plošinu. Do ní budou zavrtány piloty, na nichž bude konstrukce stát. Stabilitu bude zajišťovat půl metru vysoký soklový panel.
S budoucí podobou stavby je vedení obce spokojeno. „Stěna rozhodně pomůže. Nejen že se sníží hluk, ale podél ní budeme mít i rozšířenou krajnici s chodníkem a veřejným osvětlením,“ pochvaluje si starosta.
V uplynulých dnech dělníci dokončili pilotážní plošinu. Pracovali za provozu, doprava byla v místě svedena do jednoho jízdního pruhu. Provoz zde do víkendu kyvadlově řídily semafory.
„Potom bude doprava vedena dvěma provizorními pruhy s omezením rychlosti na 30 kilometrů v hodině. V závislosti na postupu prací předpokládáme, že se sem kyvadlově řízená doprava ještě vrátí v druhé polovině května,“ dodal těsně před víkendem Martin Buček z ŘSD.