Barokní henčovský mostek se už mnoho let nepoužívá a dnes se skrývá pod trávou, stromy a keři. Přesto ho Jihlava zachrání a slibuje, že se o něj bude starat. | foto: Magistrát města Jihlavy

Jihlava zachrání „císařský“ mostek, který měl ustoupit stavbě obchvatu

  • 0
Jen kousek východně od Jihlavy stojí starý kamenný most. Je to téměř zapomenutá stavba pocházející z 18. století. Mostek se už roky nepoužívá a ztrácí se v trávě a keřích, kterými je porostlý. Přesto kvůli němu Kraj Vysočina změní plány na stavbu obchvatu Velkého Beranova.

Nenápadný mostek u Henčova má svoji historickou hodnotu. Býval součástí původní císařské silnice dodnes nazývané stará brněnská cesta. Až do předválečných let sloužil na hlavní spojnici mezi Jihlavou a Brnem.

Henčovský mostek

Barokní henčovský mostek se už mnoho let nepoužívá a dnes se skrývá pod trávou,...
Barokní henčovský mostek se už mnoho let nepoužívá a dnes se skrývá pod trávou,...

Jednoobloukový kamenný most z hrubě opracovaného vyspárovaného lomového kamene je dlouhý 12 metrů, široký 6 metrů a vysoký asi čtyři metry. Na mostku jsou zbytky štětované vozovky, dnes překryté vrstvou náletové zeleně a trávy.

Zobrazit fotogalerii

Starý most se měl bourat kvůli připravované stavbě obchvatu kolem Velkého Beranova. Stojí totiž v trase původně uvažované příjezdové cesty na staveniště.

„Zástupci Jihlavy se ale dohodli s investorem stavby, Krajem Vysočina, a historická stavba se bourat nebude,“ oznámil nyní mluvčí jihlavského magistrátu Radek Tulis.

„Je možné upravit dokumentaci tak, aby se mechanizace pohybovala jinudy a starý most se nemusel bourat,“ dodal Ondřej Stránský z odboru správy realit města.

Mostek převezmeme a budeme se o něj starat, slibuje magistrát

Mostek stojí na pozemku města. To hodlá využít možnosti historickou stavbu zaevidovat do svého majetku a následně se o něj starat.

Jihlava tak vyhověla petici Zachraňme henčovský mostek, kterou obyvatelé Jihlavy a přilehlých částí sepsali a během pár dnů ji podepsalo přes sto lidí.

Původní barokní most byl postaven jako součást budované „císařské silnice“ v letech 1783-1785. Ta umožňovala spojení Jihlavy s Brnem přes Velké Meziříčí.

V následujících dvou stoletích prošel most řadou stavebních úprav. Po přeložení silnice asi 100 metrů východně ztratil most včetně původní silnice význam a od té doby chátrá a zarůstá.